Inlägg från: Flisa80 |Visa alla inlägg
  • Flisa80

BALI-resenärer del 2

Bra pearlgirl, jag hade inte sett att den hade stängt!!!

Vi fick mail från bekanta om Bali idag, där det stod så här:

Vi har haft telefonkontakt med våra vänner från Skåne, d v s dom som har hus på Bali och ständigt återvänder.

"Dom varnar för Kuta, som är ett riktigt håll-i-gång-ställe med droger och oväsen.
    Narkotikaförsäljarna står i maskopi med polisen, på så sätt att dom säljer (eller stoppar på) narkotika. Kontaktar sedan polisen, som griper den som handlat och betalar sedan belöning till säljaren/angivaren. Polisen får sedan pengar, då den skyldige kan köpas ut med borgen. Vinnare-vinnare-förlorare med andra ord."

Ja, jag vet inte hur vanligt detta är, men kan ju ändå vidarebefordra det till er. Man kan ju vara lite försiktig med var man lämnar sina saker osedda...

• Flisa80

Miss Biii skrev 2009-05-20 14:18:10 följande:

Droger finns i hela världen o detta är ju enbart en värdefull varning för dem som tänker åka dit o använda droger... Det står personer på vissa ställen och viskar tex "canabis, canabis" när man går förbi... men herregud de är ju inte agressiva. Det är som var som helst på jorden... vill man inte ha m droger o göra så slipper man... söker man efter det så finns det såklart...Vill inte att Kuta ska målas upp som ett håll-igång hak för narkomaner!!!!!!
    Det var inte alls så jag menade....jag hoppas ni alla förstår det. Jag har ju aldrig varit där så jag kan ju omöjligt veta, jag vidarebefordrade bara informationen. Du har säkert rätt miss Biii.
  • Flisa80

Himmel, vi åker den 17:e...

Vi har inte växlat pengar än...är det bara dollar man tar med, och sen växlar in på plats??

• Flisa80

Nu har vi växlat in pengar på forex. Vi växlade in 2 miljoner rupia och 360 dollar. Ca 60 dollar går åt till visum när man kommer fram. Sedan behöver man ju spara (var det 150 000 Rupia per person) till utresan... Kan ju vara bra att ha koll på och lägga undan så man inte glömmer och handlar upp dem.

• Flisa80

9 dagar tills vi åker!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Flisa80

Just det, vi ses kanske på Mandira då!

• Flisa80
    MissieA skrev 2009-06-09 12:36:25 följande:
    Det kanske vi gör i poolen eller under frukosten hihihi. Längtar så mkt dit Vi ska shoppa som galningar och bara njuta av kulturen och gå på många utflykter.
    Ja exakt!!!!!!

Vi har dessutom kontakt med en chaufför där nere, som våra vänner lärde känna. Ska bli spännande! Vi kan ju rekommendera honom till er sen när ni kommer, om vi tyckte om honom!! Känns ju alltid bättre att ha någon som andra har haft och varit nöjda med.
  • Flisa80

Självklart delar vi med oss när vi kommer tillbaka!!!!
    Och tack Tx2!

• Flisa80

Imorgon drar vi!!!!!!

Aaahhhh!!!!

• Flisa80
    MissieA skrev 2009-06-16 18:35:55 följande:
    Ha en underbar resa och njut av paradiset Sees där hihi.
    Ja det ska vi, och ni med när ni väl sluter upp!!
  • Flisa80

Hej på er, nu är vi hemma från Bali.

Vilken fantastisk resa vi har haft!!!!!

Wedding2009:Alam Kul Kul såg jättefint ut, där kommer ni att få det bra!!

Alla ni som ska bo på Mandira kommer också att bli nöjda tror jag!

Och du som skulle på bå Mercure i Sanur (em var det??) kommer att bli supernöjd tror jag. Det tyckte vi VÄLDIGT mycket om!!!

Nåt ni undrar över så säg bara till....

• Flisa80

Vi har nog jetlag för vi vaknade 6 och var superpigga, det händer aldrig oss annanrs.

Vi hade ringarna med oss, hade aldrig velat vara utan dem. Blir de repiga så får man väl slipa om dem då, fast det blev inte våra direkt. Ligger man direkt på sanden och inte på solstolar, så blir de nog repigare, kan jag tänka...

Tipsa om...

Vi har gjort en del turer och har sett batik, silver och träsnide-"fabriiker". Monkey-forrest i Ubud, tempel, risterasser, Mt Batur (utsikten är to die for), vattenfallen i Git-Git, snorklat i Lovina (vägen dit är fantastisk, men väldigt snirklig, ta åksjuketablett om ni blir åksjuka), Barongdans, Kecakdans, och mycket mer. Allt var jätteroligt! Åt grillade fäska skaldjur i Jimbaran Bay, dyraste middagen under resan men otroligt vackert när solen gick ner. Shoppingen i Kuta är bra och rolig! Bästa maten åt vi på några smårestauranger bredvid hotellet i Sanur. Restaurangerna låg precis vid strandkanten så utsikten var otroligt vacker. Där betalade vi i snitt ungefär 50 000 rupia som då är drygt 30 kronor, för oss båda två då alltså.

Inga problem att hitta ATM:s eller att växla på växlingskontor. Där gick det även med 10 och 20 dollarsedlar.

• Flisa80

Miss Biii skrev 2009-07-05 11:28:52 följande:

haha, ja men kl.6 är ju hyffsat iaf... jag o min sambo vaknade kl.4 varje morgon i en vecka o somnade kl 21-22.. Jimbaran är en riktig turistfälla, men rätt mysig ändå om man känner för att göra av m sjukt mkt pengar (för att vara middag på Bali alltså)Kul o höra att ni fick se mkt av ön, nu verkar ni älska den lika mkt som jag
    Ja men det gör vi, och vi fann en riktigt god vän i Kadek, som var vår chaufför och guide. Bali är helt klart en riktig pärla. Det var lite extra kul att v ara där eftersom min man är indonesier...jag vet inte hur många gånger han dro9g berätt5elsen om att "I am from Sweden but I am born in Indonesia..." Balineserna var otoligt vänliga, nu fattar jag verkligen varför min man är världens snällaste.
  • Flisa80

Rent spontant så skulle jag kanske inte välja nusa Dua alls, trots att jag från början också hade tänkt att åka dit. Men jag gissar att vad man än väljer i nusa dua så är det fint, eftersom det är ett "fint" område. Svårt dock att tipsa om man inte vet vad ni är ute efter... Är det lyx eller "normalt"? Romantiskt eller fartfullt, eller både och? Lugn och ro eller mycket folk att titta på?

• Flisa80
    majsan82 skrev 2009-07-08 12:27:46 följande:
    Hej Flisa! Vi hade tänkt börja semestern där, boka ca 5 dagar hemifrån sedan eventuellt bo lite i Sanur som jag också hört är fint. Om vi pratar om Nusa Dua hade vi väl inte hoppats lägga mer än kanske 800kr / natten.. Vad är din erfarenhet vad det billigare att boka hotell hemifrån eller på plats?Tips på hotell i Sanur? Vi har inga speciella krav på hur det ska vara, men klart att fint och romantiskt är väl att föredra. Vad betalade ni per natt på Mercure? Bokade ni detta på plats eller hemifrån? Många frågor hehe :)
    Ja vi bodde ju på Mercure i Sanur som vi älskade. Hotellet ligger rätt långt i söder av sanur, men det gjorde oss ingenting. Hotellet hade gratis shuttle-buss som vi åkte in till centrala sanur med. Vårt första intryck var att det var lite FÖR fint för oss, med bellboys som bar väskorna och så, men vi kom snabbt in i det. De anställda där var supertrevliga och vi trivdes otroligt bra. Det är väldigt lungt oh vi blev aldrig störda på något sätt alls. Vi bokade hemifrån via ving och betalade ca 4500 för 7 nätter, så typ 650 kr natten, då bodde vi i deluxrum. Vanligt rum var billigare men jag kan inte svara på hur mycket. En taxichaufför som vi åkte med sa att vi hade gjort ett bra val som valde Mercure, och det tyckte vi med.

Jag vet faktiskt inte om det är billoigare att boka på plats eller hemifrån, jag gissar att det är billigare där, fast jag vet inte.

Ni kommer att älska Bali!!!!!
  • Flisa80
    majsan82 skrev 2009-07-08 22:19:40 följande:
    Tack Miss Bi och Flisa för era snabba och informativa svar :) tur internet finns hehe. Vi ska absolut kolla upp Mercure, verkar ju super! Men frukost ingår nte där eller? Miss Bi jag tyckte nog inte att det fanns så mycket som var billigare än 700-800kr /natt när jag kollat hotels.se och liknande sidor. I alla fall inte när det gäller Nusa Dua.. Kanske är billigare på andra ställen? Men vi ska absolut boka minst 5 nätter hemmifrån sedan får vi ta det som det kommer. Svårt att få en uppfattning var det är som finast, stranden och havet är väldigt viktigt för oss. Kuta verkar inte riktigt vara vår grej, i alla fall inte och bo där men surfa ska man ju absolut göra :) Andra tips ni kan ge oss som ska åka ner tas gärna emot. Längtar sååå :) Kommer säker på fler frågor snart hehe
    Jodå, för oss ingick frukost och det var den bästa frukostbuffén jag har ätit. Mycket färska frukter och annat gott, man beställer hur man vill ha sina ägg och pannkakor direkt av kocken osv.

Handdukar till stranden hämtar man varje morgon och gratis solstolar på stranden till hotellets gäster. Stranden verkade vara privat, så det rörde sig inte så jättemycket folk på den föruto gästerna, och det var kanske lite synd. Vi badade massor i havet, fram till eftermiddagen då vattnet försvann och man fick bada i pool istället.
  • Flisa80

Hej.

Vi behövde inget foto, fanns ingen plats överhuvudtaget för det på visumet.

Kan dock inte hjälpa dig med snusfrågan....

Är hyfsat avundsjuk på dig som har resan kvar...

Svar på tråden BALI-resenärer del 2