• pearlgirl

BALI-resenärer del 2

Förra tråden har stängts så nu startar jag upp en ny tråd för alla oss som ska på bröllopsresa till Bali eller som har bra tips.

Förra tråden är här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3279867.html

Så häng på här i denna tråden nu!
    Vi åker den 25 aug-8 sep.

• Svar på tråden BALI-resenärer del 2
  • pearlgirl

puff puff
    Häng på och fortsätt tipsa här nu!

• MissieA

ännu en tråd ska bli kul att höra allt nu när alla ska iväg snart.

Jag tänkte fråga er en sak, hoppas ni vet. Tror ni att man får mer för pengarna om man växlar in euro till IDR istället för kronor? Vi har nämligen fått euro i bröllopspresent.

• Flisa80

Bra pearlgirl, jag hade inte sett att den hade stängt!!!

Vi fick mail från bekanta om Bali idag, där det stod så här:

Vi har haft telefonkontakt med våra vänner från Skåne, d v s dom som har hus på Bali och ständigt återvänder.

"Dom varnar för Kuta, som är ett riktigt håll-i-gång-ställe med droger och oväsen.
    Narkotikaförsäljarna står i maskopi med polisen, på så sätt att dom säljer (eller stoppar på) narkotika. Kontaktar sedan polisen, som griper den som handlat och betalar sedan belöning till säljaren/angivaren. Polisen får sedan pengar, då den skyldige kan köpas ut med borgen. Vinnare-vinnare-förlorare med andra ord."

Ja, jag vet inte hur vanligt detta är, men kan ju ändå vidarebefordra det till er. Man kan ju vara lite försiktig med var man lämnar sina saker osedda...

• pearlgirl

Ja det här med valuta hade varit intressant att veta hur man ska göra med. Vissa säger att det är bättre att växla till dollar och sedan växla där nere. Men vad är bäst och smidigast?

MissieA skrev 2009-05-18 19:42:14 följande:
    ännu en tråd ska bli kul att höra allt nu när alla ska iväg snart.Jag tänkte fråga er en sak, hoppas ni vet. Tror ni att man får mer för pengarna om man växlar in euro till IDR istället för kronor? Vi har nämligen fått euro i bröllopspresent.
  • Miss Biii
    Flisa80 skrev 2009-05-18 20:00:58 följande:
    Bra pearlgirl, jag hade inte sett att den hade stängt!!!Vi fick mail från bekanta om Bali idag, där det stod så här:Vi har haft telefonkontakt med våra vänner från Skåne, d v s dom som har hus på Bali och ständigt återvänder. "Dom varnar för Kuta, som är ett riktigt håll-i-gång-ställe med droger och oväsen.Narkotikaförsäljarna står i maskopi med polisen, på så sätt att dom säljer (eller stoppar på) narkotika. Kontaktar sedan polisen, som griper den som handlat och betalar sedan belöning till säljaren/angivaren. Polisen får sedan pengar, då den skyldige kan köpas ut med borgen. Vinnare-vinnare-förlorare med andra ord." Ja, jag vet inte hur vanligt detta är, men kan ju ändå vidarebefordra det till er. Man kan ju vara lite försiktig med var man lämnar sina saker osedda...
    Droger finns i hela världen o detta är ju enbart en värdefull varning för dem som tänker åka dit o använda droger... Det står personer på vissa ställen och viskar tex "canabis, canabis" när man går förbi... men herregud de är ju inte agressiva. Det är som var som helst på jorden... vill man inte ha m droger o göra så slipper man... söker man efter det så finns det såklart...

Vill inte att Kuta ska målas upp som ett håll-igång hak för narkomaner!!!!!!
  • SofieochJamie

När vi var på Bali så bodde vi några kilometer från Kuta och åkte in dit för att gå ut mm. Vi hade fantastiskt roligt på klubbarna och åt en massa god mat på resturangerna. Vi kände aldrig att det var exeptionellt mycket droger just i Kuta.

Sen vill jag tippsa om resturangen Ku-De-Ta, jag lovar at ni kommer ha mycket svårt att hitta en mer romantiskt och otroligt fin resturang med fantastik mat. (Denna ligger inte i Kuta).

• MissieA
    pearlgirl skrev 2009-05-20 14:13:38 följande:
    Ja det här med valuta hade varit intressant att veta hur man ska göra med. Vissa säger att det är bättre att växla till dollar och sedan växla där nere. Men vad är bäst och smidigast?
    Jag har också hört det, men sen har jag också hört av bekanta som har varit där att de tar betalt för växling där nere också??

Jag tänkte att det kanske är bäst att växla från de eurona direkt till IDR här i sverige, någon som vet??
  • Flisa80

Miss Biii skrev 2009-05-20 14:18:10 följande:

Droger finns i hela världen o detta är ju enbart en värdefull varning för dem som tänker åka dit o använda droger... Det står personer på vissa ställen och viskar tex "canabis, canabis" när man går förbi... men herregud de är ju inte agressiva. Det är som var som helst på jorden... vill man inte ha m droger o göra så slipper man... söker man efter det så finns det såklart...Vill inte att Kuta ska målas upp som ett håll-igång hak för narkomaner!!!!!!
    Det var inte alls så jag menade....jag hoppas ni alla förstår det. Jag har ju aldrig varit där så jag kan ju omöjligt veta, jag vidarebefordrade bara informationen. Du har säkert rätt miss Biii.
  • MissieA

Var är alla Bali-resenärer? Vi har smått börjat förbereda oss inför resan (åker 24 juni). Vad ska man ha med sig? Vad behöver man inte ta med sig utan kan köpa där?

• Miss Biii

När jag bodde på Bali så hade jag bara små tunna klänningar o flip flops... that´s it...
    Saronger, klänningar, "flip flops" osv ska ni absolut inte släpa m er från Sverige, inte för att det tar mkt plats men... Malaria tabletter om ni ska till Gili eller Lombok, Tamponger (om nu "roliga veckan" infaller under smekmånaden) finns knappt att köpa o dem som finns är urdåliga och SVINDYRA!!!!! Solkräm kan ni ta med om ni har men det finns o köpa, men inte billigare än hemma här. För de kvinnor som är "lite större", alltså större än stl 42 och/eller större byst kan se till o ta med bikinis... Kan vara svårt att hitta storlekar o modeller som passar... Ni som använder solskydd till håret, TA MED!!!

Annars finns ju det mesta att köpa faktiskt... Ska fundera om det är ngt mer ni ska tänka på att ta med.. återkommer!

MissieA skrev 2009-06-01 14:51:44 följande:
    Var är alla Bali-resenärer? Vi har smått börjat förbereda oss inför resan (åker 24 juni). Vad ska man ha med sig? Vad behöver man inte ta med sig utan kan köpa där?
Svar på tråden BALI-resenärer del 2