Inlägg från: Miss Biii |Visa alla inlägg
  • Miss Biii

BALI-resenärer del 2

Flisa80 skrev 2009-05-18 20:00:58 följande:
    Bra pearlgirl, jag hade inte sett att den hade stängt!!!Vi fick mail från bekanta om Bali idag, där det stod så här:Vi har haft telefonkontakt med våra vänner från Skåne, d v s dom som har hus på Bali och ständigt återvänder. "Dom varnar för Kuta, som är ett riktigt håll-i-gång-ställe med droger och oväsen.Narkotikaförsäljarna står i maskopi med polisen, på så sätt att dom säljer (eller stoppar på) narkotika. Kontaktar sedan polisen, som griper den som handlat och betalar sedan belöning till säljaren/angivaren. Polisen får sedan pengar, då den skyldige kan köpas ut med borgen. Vinnare-vinnare-förlorare med andra ord." Ja, jag vet inte hur vanligt detta är, men kan ju ändå vidarebefordra det till er. Man kan ju vara lite försiktig med var man lämnar sina saker osedda...
    Droger finns i hela världen o detta är ju enbart en värdefull varning för dem som tänker åka dit o använda droger... Det står personer på vissa ställen och viskar tex "canabis, canabis" när man går förbi... men herregud de är ju inte agressiva. Det är som var som helst på jorden... vill man inte ha m droger o göra så slipper man... söker man efter det så finns det såklart...

Vill inte att Kuta ska målas upp som ett håll-igång hak för narkomaner!!!!!!
  • Miss Biii

När jag bodde på Bali så hade jag bara små tunna klänningar o flip flops... that´s it...
    Saronger, klänningar, "flip flops" osv ska ni absolut inte släpa m er från Sverige, inte för att det tar mkt plats men... Malaria tabletter om ni ska till Gili eller Lombok, Tamponger (om nu "roliga veckan" infaller under smekmånaden) finns knappt att köpa o dem som finns är urdåliga och SVINDYRA!!!!! Solkräm kan ni ta med om ni har men det finns o köpa, men inte billigare än hemma här. För de kvinnor som är "lite större", alltså större än stl 42 och/eller större byst kan se till o ta med bikinis... Kan vara svårt att hitta storlekar o modeller som passar... Ni som använder solskydd till håret, TA MED!!!

Annars finns ju det mesta att köpa faktiskt... Ska fundera om det är ngt mer ni ska tänka på att ta med.. återkommer!

MissieA skrev 2009-06-01 14:51:44 följande:
    Var är alla Bali-resenärer? Vi har smått börjat förbereda oss inför resan (åker 24 juni). Vad ska man ha med sig? Vad behöver man inte ta med sig utan kan köpa där?
  • Miss Biii

Vänner som hälsade på oss, ca ½ år sen, hade enbart dollar med sig... Det bästa är att fråga på Forex eller liknande växlingskontor... Kurserna ändras ju och man tjänar på att fråga!!

Flisa80 skrev 2009-06-01 18:45:49 följande:
    Himmel, vi åker den 17:e... Vi har inte växlat pengar än...är det bara dollar man tar med, och sen växlar in på plats??
  • Miss Biii

Apoteken är bra och har det mesta. Ibland är preparaten mycket starkare än vad vi är vana vid, men jag anser nog att: 1. man vill snabbt bli frisk när man är på semester och 2. man äter inte så starka grejjer så ofta i livet så det är ingen större skada...

Immodium är en bra idé att ha med... Så man har direkt när olyckan är framme. Ät det inte i onödan bara, enbart om ni ska resa just den dagen... Men som sagt apoteken är kanon, på gatan "Poppies 1" i Kuta finns ett Apotek med en doktor som är duktig o engelsktalande, kolla efter ett rött kors! :))

MissieA skrev 2009-06-01 17:29:39 följande:
    Tack så mycket återkom gärna. Så bra för då slipper man ta med sig saker som går att köpa där.
  • Miss Biii

annars är det ju bara ta ut mer kontanter

• Miss Biii

Längtar tillbaka till min fina Ö. Avis på alla som åker snart! det är sååå fint där såhär års....

• Miss Biii

Ha det superbra.... satan va avis jag är.

• Miss Biii

Ha det super o njuuut ordentligt, skapligt avis vill jag lova...

MissieA skrev 2009-06-23 15:57:29 följande:
    Så nu är det snart dags för oss att åka iväg. Om ca 12 timmar kommer taxin och hämtar oss och vår resa börjar Ska bli så kul. Vi ska sitta och packa allt nu och nuta av solen här i Sverige en stund.Ni ska få höra allt sen. Njut av solen här hemma nu
  • Miss Biii

VArför skulle ni lämna ringarna hemma??? :S
    Lämna dem i "safen" på rummet ibland om ni vill, men annars ska ni väl självklart ha dem på er

• Miss Biii

haha, ja men kl.6 är ju hyffsat iaf... jag o min sambo vaknade kl.4 varje morgon i en vecka o somnade kl 21-22..

Jimbaran är en riktig turistfälla, men rätt mysig ändå om man känner för att göra av m sjukt mkt pengar (för att vara middag på Bali alltså)

Kul o höra att ni fick se mkt av ön, nu verkar ni älska den lika mkt som jag

Flisa80 skrev 2009-07-05 07:42:57 följande:
    Vi har nog jetlag för vi vaknade 6 och var superpigga, det händer aldrig oss annanrs. Vi hade ringarna med oss, hade aldrig velat vara utan dem. Blir de repiga så får man väl slipa om dem då, fast det blev inte våra direkt. Ligger man direkt på sanden och inte på solstolar, så blir de nog repigare, kan jag tänka...Tipsa om...Vi har gjort en del turer och har sett batik, silver och träsnide-"fabriiker". Monkey-forrest i Ubud, tempel, risterasser, Mt Batur (utsikten är to die for), vattenfallen i Git-Git, snorklat i Lovina (vägen dit är fantastisk, men väldigt snirklig, ta åksjuketablett om ni blir åksjuka), Barongdans, Kecakdans, och mycket mer. Allt var jätteroligt! Åt grillade fäska skaldjur i Jimbaran Bay, dyraste middagen under resan men otroligt vackert när solen gick ner. Shoppingen i Kuta är bra och rolig! Bästa maten åt vi på några smårestauranger bredvid hotellet i Sanur. Restaurangerna låg precis vid strandkanten så utsikten var otroligt vacker. Där betalade vi i snitt ungefär 50 000 rupia som då är drygt 30 kronor, för oss båda två då alltså. Inga problem att hitta ATM:s eller att växla på växlingskontor. Där gick det även med 10 och 20 dollarsedlar.
  • Miss Biii

Flisa80 : Ja, balineserna är underbart vänliga, vänligare än indoneser generellt tycker jag
    Jo du sa att han var indones, förstår att det var en härlig upplevelse för er.

• Miss Biii

Oj, 800 kr/natt, då får ni ett riktigt flott hotell. Mitt råd är att ni ska kolla runt på nätet, hotels.se och agoda.se men du kan oxå ringa hotellen o fråga om priser eller kolla hemsidor... Under högsäsongerna (maj-sept och december-jan) är det dyrast o hyffast svårt att förhandla men ringer du kan få fråga efter "long-stay-price" :)))

Det är förnuftigt att boka nga nätter hemifrån o sen fixa resten på plats, man vet ju aldrig var man hamnar :))

• Miss Biii

Ja just Nusa Dua är ett dyrare område på Bali. Har aldrig varit där men det ska finnas finfina hotell där. Åker man på bröllopsresa kan man ju kosta på sig det men annars tycker jag det är att slänga pengarna i sjön då det finns så många fina och charmigare hotell som är mkt billigare där man kommer närmare kulturen, men då inte i just Nusa Dua.
    När jag bodde i Indonesien och Bali så bodde vi på många charmiga hotell men då runt Ubud, Kuta-området och Sanur...

Svar på tråden BALI-resenärer del 2