• soffi73

Kan jag ta tillbaka inbjudan?

Jag har en arbetskompis som är bjuden pa bröllopet, vi var väldigt bra vänner hela tiden vi arbetade tillsammans tills hon flyttade till vart huvudkontor i London. För en manade sen fick hon sparken för att ha stulit information fran ftgt. Det har nu kommit fram en del saker som gör att jag blivit väldigt osäker pa om jag verkligen vill ha henne pa mitt bröllop överhuvudtaget...tyvärr har hon redan fatt inbjudan per post.
    Det började med att i samband med att hon fick sparken kom det farm att hon hade stulit information som även hade med mina arbetsuppgifter/ kunder att göra. Jag ( ich 3 andra kollegor ) har konfronterat henna ang detta - hon blev arg och menade att detta var ren lögn och vände istället pa det hela som om att det var hon som var offret och vi var de dumma som inte trodde pa vad hon sa. Sen dess har vi i nte direkt haft kontakt för jag känner mig faktiskt väldigt obekväm med hela situationen.
    Sen har hon ocksa i samband med injudningen till bröoopet fragat 3(!)ggr redan omo hon inte kan fa ta med nan till bröllopet. Jag har tydligt sagt ifran att inbjudan bara är för henne, hon har ingen pojkvän och lever singel liv i allra högsta grad och hade för avsikt att bara ta med vem som helst som sällskap typ. Jag har sagt till henne ordentligt nu sista gangen hon hade mage att fraga, att inbjudan är för henne och att vi betalar en hel del pengar för det här bröllopet och bara för att en del gäster nu inte kan komma( det var verkligen sa hon uttryckte det när hon fragade sista gangen) sa betyder inte det att hon kan ta med nan helt plötsligt. Da är det snarare em kostnadsbesparing för oss.Nu har det ocksa kommit fram att hon beklagat sig bakom min rygg till en av mina kollegor som hon fortfarande har kontakt med och även en annan jättebra kompis til mig som hon nu ocksa är " kompis" med, och uttryckt att hon inte alls kan första varför hon inte far ta med nan till bröllopet. Jag tycker detta är otroligt fräckt av henne och det gör mig väldigt arg och samtidgt ledsen och besviken da detta är en helt annan bild av henne än jag hade av henne när vi jobbade ihop. Dessutom har hon tydligen till min jättebra kompis pratat massa annan skit som hade med jobbet att göra, som enbart tyder pa svartsjuka de saker hon sagt, rent utsagt snackat en massa skit bakom ryggen pa mig. Min jättebra kompis har nu ringt mig och berättat allt och sagt till mig att denna person är rätt igenom falsk och att hon själv heller inte vill ha nanting med henne att göra längre.Och jag vet att hon aldrig hade sagt sa till mig om hon inte tyckte det var riktigt allvarligt.

Min m2B will dra tillbaka inbjudan nu da detta gjort honom mkt upprörd ocksa. Han känner denna " kompis" ocksa och han säger att sana falska personer har inte pa vart bröllop att göra, varför betala för en san person? Fragan är , kan jag överhuvudtaget dra tillbaka inbjudan ( hon har bokat hotell rum redan tydligen) och hur säger jag det till henne?Hon vet ju inte om allt kommit fram till mig.... Jag känner att jag faktiskt inte skulle känna mig bekväm med att ha en san person pa bröllopet som visar sig vara sa falsk.

• Svar på tråden Kan jag ta tillbaka inbjudan?
  • MV85

Tycker absolut att du kan ta tillbaka inbjudan, men då får du vara beredd på att det troligen kommer påverka er fortsatta relation oxå - om du ens vill ha en fortsatt relation med denna människa efter allt du fått reda på det sista.

• didis

Prata med henne direkt, berätta vad du har fått höra och fråga om det stämmer. Hur det nu än är, du har bara hört det av andra, inte från henne själv och än så länge är det att betrakta som skvaller.

Personligen hade jag inte tagit tillbaka inbjudan, jag vet inte riktigt vad som skulle krävas för det.

Jag förstår att du är besviken på henne och det finns åtskilligt som ni behöver reda ut, bröllop eller ej.

Uppenbarligen vill hon komma på ditt bröllop så hon betraktar sig som en vän till dig fortfarande.

• Happyasahippo

Oj Soffi din stackare! Inte helt latt...

Angaende det dar med att ta med sig en date sa har vi sagt att vi bara vill ha folk vi kanner pa vart brollop, dvs inte nagon helt random och detta har folk accepterat. Dock vet jag att manga i USA tex tycker det ar skumt eftersom man ofta garna tar med sig en date liksom. Dar galler det att vara tydlig tror jag. Hjalper ju aven att 'skylla' pa svenska traditioner..

Dillemmat med att "disinvite" ar ju lite svarare...Helt arligt har jag sjalv redan nu en liknande oro med en kollega (vi kommer snart inte langre jobba i hop) och jag undrar om jag verkligen vill ha henne dar fastan jag ju sa till henne att hon sjallvklart skulle fa komma nar vi precis bestamt oss...Min sambo tror att hon kommer att dra sig ur narmare datumet men jag ar inte lika saker...

Anyway, i din situation hade jag nog ringt upp henne (om jag forstatt ratt sa ar hon inte i samma stad langre?) och sagt att du vet allt hon har sagt; att arligt talat sa kanns det verkligen olustigt med tanke pa allt som hant att hon ska vara med pa ert brollop, och dessutom sa kanske hon bor overvaga just hur kul det ar for henne sjalv att vara dar med tanke pa att en del av de ex-kollegor som blivit bedragna av henne ar inbjudna och kommer att narvara... Pa sa satt kanske du kan vanda det till att det aven skulle vara olustigt for henne sjalv och om hon inte fattar det sa maste du nog saga rakt ut att DU helst ser att hon inte kommer. Har ar ju engelskan ganska skon med manga fina satt att saga sana saker tycker jag...
    Kanske inte sa mkt hjalp, men om det ar nagon trost sa tycker jag valdigt synd om dig for det ar en jobbig situation, men jag kan bara tanka mig att den blir annu varre om ni bada ska kanna er olustiga till mods for att hon ar pa ert brollop...

Hang in there och lycka till!

• WifeJune2009

Håller med övriga talare, ring och prata med henne. Inte lätt. mkt speciell situation, förstår att du vill dra tillbaka den, och gör det genom att förklara bakgrunden, får henne att förstå. men det kommer kanske vara slutet på vänskapen... stort lycka till

• passionsblomman

Det är ju solklart att det är slutet på vänskapen. Det är ju "göra slut" du vill TS eller hur? ja, kan kan du väl, men det är ju verkligen ett statement som är minst lika tydligt som att säga "dra åt h*e och försvinn ur mitt liv"
    Känner du att hon förtjänar det och att detär så långt du vill dra det, så är det ju bara att agera på det. Det är bara du som kan avgöra den saken.

• fidar

prata med henne och ta tillbaka inbjudan, det hade jag gjort. jag skulle inte vilja ha en falsk person vid min stora dag

• hamåsa

Ja självklart. Utbjud henne från bröllopet. Det är en sak om det bara är en person som säger att hon har sagt det men nu är det ju massor med folk som säger samma sak. Nä hon har verkligen skitit i det blå skåpet och en sådan hade inte jag velat ha med.
    Jag hade skickat ett kort i fint kuvert och skrivit att hon härmed är utbjuden från bröllopet mellan XX och XX den XX/X klockan XX.XX och att ni hoppas att hon INTE kommer närvara vid vigsel eller festlighet.

Så det så!

Sen hade jag ringt någon några veckor senare för att försäkra mig om att hon fått brevet. Och sedan lagt på.

• soffi73

Ja jag känner nog att jag faktiskt maste ringa henne och säga som det är och att jag känner att det är bäst att hon inte kommer....jag känner mig helt totalt obekväm med hela situationen pga alla saker som kommit fram att hon sagt och gjort och dessutom undrar man ju varför hon överhuvudtaget vill komma pa bröllopet när hon nu uppenbarligen inte gör nat annat än pratar skit bakom ryggen pa mig. Att det skulle betyda att vi inte skulle ha kontakt i framtiden är underförstatt nästan, men ärligt talat känns det faktiskt som om att jag kan leva utan henne som min " vän". Den konsekvensen är jag beredd att ta.

Tack för alla era asikter och rad!!

• passionsblomman

Jamen dåså. Då vet du ju vad du vill.

Sådana beslut tar man ibland.

soffi73 skrev 2009-05-18 20:06:04 följande:
    Ja jag känner nog att jag faktiskt maste ringa henne och säga som det är och att jag känner att det är bäst att hon inte kommer....jag känner mig helt totalt obekväm med hela situationen pga alla saker som kommit fram att hon sagt och gjort och dessutom undrar man ju varför hon överhuvudtaget vill komma pa bröllopet när hon nu uppenbarligen inte gör nat annat än pratar skit bakom ryggen pa mig. Att det skulle betyda att vi inte skulle ha kontakt i framtiden är underförstatt nästan, men ärligt talat känns det faktiskt som om att jag kan leva utan henne som min " vän". Den konsekvensen är jag beredd att ta.Tack för alla era asikter och rad!!
  • Betty Boop augusti2009

Tyvärr så är du inte bjuden på bröllopet längre, vill inte ha gäster som snackar skit bakom ryggen på mig.
    Ha ett fortsatt trevligt liv.
    Punkt slut. Enkelt.

• MysanX

Jag tycker du skall prata med henne men var beredd på att hon kommer neka till alla anklagelser mot henne. Så jag skulle börja samtalet med: DEt är inte lönt att du försöker förneka detta. Sen säger du snällt men bestämt att du inte vill att hon kommer på ditt bröllop för att det känns olustigt för dig och din M2B. Hon kommer nog att förstå det själv. Men var oxå beredd på en hel del skitsnack bakom din rygg. Men som sagt, du vill ju inte ha denna människa på ditt bröllop.

STOR KRAM

• Aleta

Lycka till, jättejobbig sits för dig verkligen.

Försök att inte bli indragen i något bråk under samtalet bara. Håll dig så lugn och saklig du kan och säg att det inte känns bra osv. Fokusera hela tiden på att säga hur du känner, undvik att anklaga henne och håll dig lugn. Då kommer klumpen i magen efteråt inte att vara så stor, och du kan snabbare lägga det bakom dig. Det är mitt råd.

Det var jättebra som tjejerna skrev här ovanför, ni gör slut helt enkelt och förhoppningsvis kan ni göra det någorlunda värdigt.

• Happyasahippo

Fullt stod for att du tar "tjuren vid hornen" och ringer Soffi! Det ar obehagligt ja, men det ar ju precis lika obehagligt att ha detta hangande over er bada. Dessutom sa verkar du ju anda redan ha skitsnacket utan att sa att saga "fortjanat det" sa da kan du ju kanna att du faktiskt statt upp for er och sagt henne dina asikter. I mina oron kanns det mognare att ringa faktiskt an att skicka ett kort som hon kanske valjer att aldrig "fa"/ alternativt ringer och skriker nar hon far...
    Misstanker aven starkt att det kommer att kannas klart battre efterat faktiskt. Lite som ett kallbad...

Lycka till!

Svar på tråden Kan jag ta tillbaka inbjudan?