Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Fråga prästerna 8

Hur är dte nu egentligen
    Om man vill ha egna lösten, säger inte prästen: Tager du NN osv.

Vad säger orästen innan man ska avge sina löften och måste man ha med jag NN tager dig NN bla bla

Eller tar man löftena före det?

Tycker det är så svårt att tänka ut löftena när man inte har en aning om vad som sägs innan och efter!

• JustMeAndMyLove

Okej, då vet jag :)
    Jo jag har förstått grunden i vad som ska vara med i löftena sedan tidigare diskussioner :)

Tack!

Kjell Präst skrev 2009-05-20 04:03:17 följande:

Prästen säger aldrig "Tager du" etc, det är en tydligen vitt spridd missuppfattning. Det som sägs är:Inför Gud och denna församlings (dessa vittnens) närvarofrågar jag dig, NN:Vill du ta NN till din hustru/manoch älska henne/honom i nöd och lust?Detta är alltså frågorna, inte löftena. Löftena som finns föreskrivna lyder antingenJag, NN,/tar dig, NN,/nu till min hustru (man)/att dela glädje och sorg med dig/och vara dig trogen/tills döden skiljer oss åt./om prästen förestavar dem, ellerNN, jag vill älska dig,/dela glädje och sorg med dig/och vara dig trogen/tills döden skiljer oss åt/om brudparet läser själva, utan att prästen förestavar.Vill man ha egna löften ska de alltså uttrycka samma sak, brudparets önskan att leva tillsammans resten av livet. Man kan inte säga "för evigt" eftersom kyrkans uppfattning är att man inte fortsätter vara gift efter döden, men däremot går det bra att säga "så länge vi lever" om man nu är rädd för ordet "döden".
  • JustMeAndMyLove

Jättekorkad fråga men är det idag som han ska ha försvunnit för andra gånge, jesus? efter att ha återuppstått? Trodde han återuppstod tre dagar efter påsk och sen .. nä nu mins jag inte.
    Hur är det nu igen?

• JustMeAndMyLove

ahaaa
    Ja det är lätt att man tror att det är exakt den här dagen på året, tänkte inte på det :)
    Men varför firar judarna påsk? Är det deras tradition som kristna sen tagit över? För jag trodde påsk var en hednisk tradition eller så innan kyrkan gjorde om det till en Jesus-dag :)

tågjäntan skrev 2009-05-21 17:42:03 följande:
    Det är idag, som han inför lärjungarnas syn "for upp" till himlen. (Alltså, vi firar det symboliskt, som någon präst sa i något tidigare inlägg så vet vi itne exakt under året de olika sakerna hände, mer än att Jesus dog och uppstod under den judiska påsken.) Tre dagar efter påsk återuppstod han som du säger. SEdan var han med dem i ett antal dagar innan han for "tillbaka".Personligen tycker jag att de kunde ha tagit bort den här dagen till förmån för 6 juni, nationaldagen. För mig är det viktigare att fira pingst. Men det är klart att det blir fyra dagars ledigt om man tar semester eller liknande på klämdagen .
  • JustMeAndMyLove

okej, ja nu förstår jag
    Viste inte det om förlåten, vad det är mins jag men att den föll ner hade jag ingen aning om.

Då förswtår jag att den är en viktig högtid!

• JustMeAndMyLove

Låter så fint på nått sätt.
    Och predikade han inte mycket om det? Att man inte behövde kyrkor för att möta Gud, att han fanns lika nära på fälten eller i skogen som i kyrkan.

Haha, när jag var liten så hade jag läst det eller fått höra det på söndagsskolan. Och varje jul går min familj i kyrkan vilket var det VÄRSTA jag vista!
    För hemma låg julklappar och väntade men vi skulle minsan sitta på rad och lyssna på gamla gubbar :P (min åsikt som 5-10 då inte nu som 23 åring)

Så då sa jag det till mamma en jul:
    "Mamma, Jesus tycker inte ens om kyrkan! Han vill att vi ska vara med honom hemma eller i skogen för där finns han också!!"

Ni ska tro jag fått höra det VARJE jul efter det :P

passionsblomman skrev 2009-05-21 18:22:33 följande:
    Det med förlåten är när man tänker efter nästan det ballaste av allt! Inga draperier mellan Gud och människan mer!På grund av att Jesus gjorde det överflödigt.
  • JustMeAndMyLove

Ja nej inte är jag "emot" kyrkor..
    När dte kommer till katolska tron kan jag vara det, deras sätt att dra in pengar på religion. Köpa sig syndfri etc.
    Men annars älskar jag kyrkor

tågjäntan skrev 2009-05-21 20:21:46 följande:
    Man behöver inte kyrkan, eller kyrkorummet, för att vara med Gud eller möta Jesus. Men kyrkorna skulle säga att församlingen och den kristna gemenskapen behövs för att växa i sin tro och för att kunna hjälpa varandra i med och motgång. Samtidigt som församlingen har uppdraget att sprida det glada budskapet.
  • JustMeAndMyLove

Vem knäböjer och när i ceremonin?
    Var på mina föräldrars bröllop och det var ingen som knäböjde?

• JustMeAndMyLove

Jaha, nu k'nner jag mig jättedum. Hade ingen aning om det. På mina föräldrars bröllop var det inget sånt.

Kjell Präst skrev 2009-05-27 20:16:12 följande:

Brudparet ska knäfalla framför altaret under förbönen. Den äger rum efter själva vigselakten (dvs den juridiska delen). Prästen (eller ibland någon av brudparets vänner - fast det har jag aldrig varit med om)läser eller sjunger en förbön för paret.Detta "ska" ingå men precis som med annat så finns det förstås präster som inte gör som man "ska" - eller, som sagt, så kandet finnas medicinska skäl att avstå från knäfallet.
  • JustMeAndMyLove

Haha, nej kanske inte, men jag har ju sett frågan förr, bara inte reflekterat över det då jag inte trodde jag skulle vigas kyrkligt :P

Kjell Präst skrev 2009-05-27 20:19:11 följande:

Varför ska du känna dig dum för att du inte känner till alla detaljer i en vigsel? Jag känner inte till alla delar i en bilmotor
Svar på tråden Fråga prästerna 8