Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Fråga prästerna 8

Hur är det när man dör om man inte är med i kyrkan? Blr det då jättedyrt för efterlevande att betala begravning?

• JustMeAndMyLove

Men vad i nebär en icke kyrklig begravning?
    Min sambo har gått ur kyrkan för hon är wicka, men om hon skulle gå bort, var begravs hon då? Hon vill kremeras. Sprids inte askan i en minneslund alls då?

Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:16:10 följande:

Har man gått ur kyrkan är det inte självklart att man kan få en kyrklig begravning. Man anser att en person som gått ur kyrkan inte ska påtvingas en kyrklig begravningsakt. Om kyrkoherden ändå säger ja till en sådan så är det förenat med en kostnad. Vet inte heller här hur stor.
  • JustMeAndMyLove

Nu vandrar jag nog ut på OT mark här men var begravs judar och muslimer etc då?
    Ren nyfikenhet bara, måste man alltså begravas på kristen mark i Sverige?

Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:42:33 följande:

Exakt hur själva begravningsakten i en borgerlig begravning går till vet jag inte eftersom jag inte har varit på någon - men därefter är allt precis som vid en kyrklig begravning. Man får vila på kyrkogården eller i minneslund eller vad man nu bestämmer sig för.Vid en kremationsbegravning bränns kroppen och kistan och läggs i en urna som antingen läggs i en grav eller grävs ner i en minneslund.
  • JustMeAndMyLove

aha, okej...
    Ja där ser man. När jag åkte från Norge åkte jag förbi en djurkyrkogård. Kollade upp det på nätet sen, viste inte ens att det fans...

Frågorna blir många så här på kvälskvisten när man diskuterar religion med vännerna :)

Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:46:31 följande:

Det finns speciella judiska, muslimska etc "kvarter" på de större begravningsplatserna.
  • JustMeAndMyLove

Min mamma och pappa glömde pussas så vi som satt längst fram ropae lite småfölrsiktigt :p Mamma trodde först att hon hade nått i ansiktet, hahah

Floff skrev 2009-06-04 09:07:59 följande:
    Nu börjar jag bli lite nervös inför lördag! Har totalt förträngt NÄR i vigselakten det är man ska pussas... är det efter ringväxlingen? Eller efter prästen deklarerar att man ingått äktenskap?
  • JustMeAndMyLove

Varken gift eller klar! Men sitter mest i teologiska funderingar sen jag köpt boken: "Hatar Gud bögar?"
    Bara läst några sidor men den verkar grymt intresant!

Tror han är en homosexuell präst han som skrev den om jag inte mins fel så är man intreserad av bibeln och religionstolkningar är det en kul bok att läsa :)

Kjell Präst skrev 2009-07-05 16:44:50 följande:

Men nu var det väl längesedan någon skrev någon fråga här!Alla gifta och klara?
  • JustMeAndMyLove

Ser fram emot att läsa den i veckan :) Har den i Sverige just nu då jag glömde kvar den där!
    Snubblade (tyvärr) över en annan pastors bok, "homosexualitet, en synd" som jag också tänkt jag ska läsa. Alltoid intressant med tolkningar ..

Kjell Präst skrev 2009-07-05 16:53:46 följande:

Det stämmer, det är Lars Gårdfeldt, en homosexuell präst, som skrvit den.
  • JustMeAndMyLove

Haha, oj oj, jo men det är väl klart, blir ju att dyrka andra gudar jämte gud!

Kjell Präst skrev 2009-07-05 17:31:39 följande:

Men i vissa rörelser har man ansett det synd att tro på tomten också (Det finns en bok som heter just "Är det synd att tro på tomten")... Så nissar finns det överallt
  • JustMeAndMyLove

Lite nyfiken efter att ha läst en artikel om att svenska kyrkan fått hård kritik av den brittiska.
    Hur viktigt är det för kyrkan att ha kontakter som fungerar med andra kyrkor utomlands? Det måste vara riskfyllt att tillåta homoäktenskap tex.

• JustMeAndMyLove

Ja, själv blev jag rätt förvånad. Förstår att man har en politisk del som man måste tänka på, men att Svesnka kyrkan skulle behöva styras av andra länder knns inte riktigt vettigt... Nån måste ju börja! För nog kan de flesta se att det är en posetiv förändring eftersom det bygger på ökad acceptans

Kjell Präst skrev 2009-07-18 07:52:52 följande:

Ja,just den aspekten är en av dem som oftast tas fram i debatten om homoäktenskap. Samma sak har gällt i biskopsvalet i Stockholm där vi till ny biskop har valt en homosexuell kvinna som lever i partnerskap (valet har överklagats på formella grunder så vi vet inte än om hon verkligen blir biskop). Det kan bli svårt med relationerna till andra kyrkor, det tror nog även jag - men ska det verkligen få styra? Jag tycker ju inte det, jag tycker att någon måste gå först - och varför inte Svenska kyrkan? För mig är det en självklarhet att man ska få gifta sig i kyrkan oavsett könet på ens partner, och vi är m-å-n-g-a som tycker likadant.
  • JustMeAndMyLove

OMG :0

Kjell Präst skrev 2009-08-02 07:14:01 följande:

Slutrapport från Ullared: Ungefär 30 kassar hade vi med oss hem. Det tog cirka tre timmar att packa upp alltihop...
  • JustMeAndMyLove

ooh, jag sjöng (dock inte en psalm) fö mi systerdotter som jag träffa för första gången idag! Hon är bara 3,5 månader gammal men oj så hon log och vifta när vi sjöng för henne!

tågjäntan skrev 2009-08-08 22:36:45 följande:
    Vår dotter är ju inte så gammal än, men det verkar som att hon börjat gilla att man sjunger för henne. Fast då spelar det ingen roll vilken sång, så jag går igenom nästan allt jag kan för att det inte ska bli tjatigt . Miss Giggle skrev 2009-08-07 21:57:03 följande:
  • JustMeAndMyLove

Men hjälp! Så det finns typ "grenyrken" inom prästyrket?
    Trodde allt hette präst och när folk inte sagt präst trodde jag de kanske var nått annat...

nyfiken bara: krävs det utbildning för att bli prästvigd? Typ universitetsutbildning eller liknande?

(så där lagom intelligent inlägg kl 3 på natten kände jag nu)

Duchess skrev 2009-08-11 20:34:16 följande:
    Nu får någon med prästkrage rätta mig om jag minns fel, men jag tror att titeln komminister kommer från co-minister, dvs medtjänare. Alla prästvigda är präster. Sedan kan man ha olika slags tjänster, t ex pastorsadjunkt (första tjänstgöringsåret, ungefär som AT/ST-läkare), komminister och kyrkoherde.
  • JustMeAndMyLove

Ja det är inte konstigt att ni kan era saker här på BT :)
    Är faktiskt imponerad. Självklart trodde jag inte att man bara gick och blev prsät utan utbildning men att den var så omfattande hade jag ingen aning om.
    Får ni utbildning i samtalstherapi (eller liknande) med? Tycker många säger att man kan gå och prata med en präst om man mår dåligt. Känner en som gjorde det, hon tyckte det var det bästa hon gjort!

Kjell Präst skrev 2009-08-12 05:17:06 följande:

Ja, minst fem års utbildning har man. Först fyra teoretiska år på universitet/högskola, så ett år där man får lära sig hantverket, dvs man döper dockor, håller begravningar med tom kista och viger sina klasskamrater och så. Det sista året äger rum på något av Svenska kyrkans två "Pastoralinstitut" som ligger i Lund och Uppsala.Dessutom tillkommer (i Stockholm, vet inte hur det ser ut i andra stift)"Svenska kyrkans grundkurs" som löper på ett år heltid eller en termin på halvtid.Ja, så såg utbildningen ut när jag studerade - nu pågår förändringar av präststudierna där man mer kommer att varva teori och praktik. Men en sak är säker: Det vigs inga outbildade präster för tjänst i Svenska kyrkan.
  • JustMeAndMyLove

Men hur gör rabiner och "präster" av andra religioner i Sverige? Finns det utbildning för dem med?

Duchess skrev 2009-08-12 09:04:59 följande:
    Ett tillägg: Det finns ännu ett utbildningsalternativ om man vill bli präst i Svenska Kyrkan, nämligen prästutbildningen på Johannelunds Teologiska högskola. Den är mer integrerad (varvar teori och praktik), men man läser ungefär samma kurser på universitetet. Sedan tillkommer en del profilkurser på Johannelund. / gammal J-lundselevKjell Präst skrev 2009-08-12 05:17:06 följande:
  • JustMeAndMyLove

Kan en präst som blivit av med sin vigselrätt, eller ja, blivit "avkragad" någonsin få tillbaka den?
    Känner en ärst som blev alkoholist och gjorde en del okristliga saker i berusat tillstånd. Han har nu varit nykter i 5 år men verkar inte kunna gå tillbaka till att jobba som präst? Lite hårt enligt mig.
    Och nej han hade inte gjort några grova brott, misshandel, våldtäkt eller nått åt det hållet.

Kjell Präst skrev 2009-08-16 16:06:32 följande:

Det är där jag är osäker, därav mitt lite luddiga svar. Jag tror att man har kvar rätten att viga så länge man inte gjort något som är oförenligt med kyrkans anda och lära. Om man är präst men begår en våldtäkt till exempel (jo, sådana puckon finns förstås) så kan man förlora sin rätt att verka som präst. Men blir, som det populärt kallas, "avkragad". Då får man inte heller förrätta vigslar. Men om man bara har valt att göra något annat... Jag vet faktiskt inte! Kanske någon av de andra prästerna kan hjälpa till här?
Svar på tråden Fråga prästerna 8