Fråga prästerna 8
Hur är det när man dör om man inte är med i kyrkan? Blr det då jättedyrt för efterlevande att betala begravning?
Hur är det när man dör om man inte är med i kyrkan? Blr det då jättedyrt för efterlevande att betala begravning?
Men vad i nebär en icke kyrklig begravning?
Min sambo har gått ur kyrkan för hon är wicka, men om hon skulle gå bort, var begravs hon då? Hon vill kremeras. Sprids inte askan i en minneslund alls då?
Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:16:10 följande:
Nu vandrar jag nog ut på OT mark här men var begravs judar och muslimer etc då?
Ren nyfikenhet bara, måste man alltså begravas på kristen mark i Sverige?
Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:42:33 följande:
aha, okej...
Ja där ser man. När jag åkte från Norge åkte jag förbi en djurkyrkogård. Kollade upp det på nätet sen, viste inte ens att det fans...
Frågorna blir många så här på kvälskvisten när man diskuterar religion med vännerna :)
Kjell Präst skrev 2009-05-27 21:46:31 följande:
Min mamma och pappa glömde pussas så vi som satt längst fram ropae lite småfölrsiktigt :p Mamma trodde först att hon hade nått i ansiktet, hahah
Varken gift eller klar! Men sitter mest i teologiska funderingar sen jag köpt boken: "Hatar Gud bögar?"
Bara läst några sidor men den verkar grymt intresant!
Tror han är en homosexuell präst han som skrev den om jag inte mins fel så är man intreserad av bibeln och religionstolkningar är det en kul bok att läsa :)
Kjell Präst skrev 2009-07-05 16:44:50 följande:
Ser fram emot att läsa den i veckan :) Har den i Sverige just nu då jag glömde kvar den där!
Snubblade (tyvärr) över en annan pastors bok, "homosexualitet, en synd" som jag också tänkt jag ska läsa. Alltoid intressant med tolkningar ..
Kjell Präst skrev 2009-07-05 16:53:46 följande:
Haha, oj oj, jo men det är väl klart, blir ju att dyrka andra gudar jämte gud!
Kjell Präst skrev 2009-07-05 17:31:39 följande:
Lite nyfiken efter att ha läst en artikel om att svenska kyrkan fått hård kritik av den brittiska.
Hur viktigt är det för kyrkan att ha kontakter som fungerar med andra kyrkor utomlands? Det måste vara riskfyllt att tillåta homoäktenskap tex.
Ja, själv blev jag rätt förvånad. Förstår att man har en politisk del som man måste tänka på, men att Svesnka kyrkan skulle behöva styras av andra länder knns inte riktigt vettigt... Nån måste ju börja! För nog kan de flesta se att det är en posetiv förändring eftersom det bygger på ökad acceptans
Kjell Präst skrev 2009-07-18 07:52:52 följande:
OMG :0
Kjell Präst skrev 2009-08-02 07:14:01 följande:
ooh, jag sjöng (dock inte en psalm) fö mi systerdotter som jag träffa för första gången idag! Hon är bara 3,5 månader gammal men oj så hon log och vifta när vi sjöng för henne!
Men hjälp! Så det finns typ "grenyrken" inom prästyrket?
Trodde allt hette präst och när folk inte sagt präst trodde jag de kanske var nått annat...
nyfiken bara: krävs det utbildning för att bli prästvigd? Typ universitetsutbildning eller liknande?
(så där lagom intelligent inlägg kl 3 på natten kände jag nu)
Ja det är inte konstigt att ni kan era saker här på BT :)
Är faktiskt imponerad. Självklart trodde jag inte att man bara gick och blev prsät utan utbildning men att den var så omfattande hade jag ingen aning om.
Får ni utbildning i samtalstherapi (eller liknande) med? Tycker många säger att man kan gå och prata med en präst om man mår dåligt. Känner en som gjorde det, hon tyckte det var det bästa hon gjort!
Kjell Präst skrev 2009-08-12 05:17:06 följande:
Men hur gör rabiner och "präster" av andra religioner i Sverige? Finns det utbildning för dem med?
Kan en präst som blivit av med sin vigselrätt, eller ja, blivit "avkragad" någonsin få tillbaka den?
Känner en ärst som blev alkoholist och gjorde en del okristliga saker i berusat tillstånd. Han har nu varit nykter i 5 år men verkar inte kunna gå tillbaka till att jobba som präst? Lite hårt enligt mig.
Och nej han hade inte gjort några grova brott, misshandel, våldtäkt eller nått åt det hållet.
Kjell Präst skrev 2009-08-16 16:06:32 följande: