Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 8

Ja, sannerligen!

• Jeez

Jag tycker alltid att det är bra att skriva ut Fader vår om man inte har psalmboken. Sedan om det är nya el gamla kan bara prästen svara på själv eftersom det varierar.

Förbön kan du lika gärna skriva som rubrik, liksom välsignelsen innan sista psalmen. Annars kan ni ju bara ha en lapp med psalmtexterna och skippa programbiten.

xmarsan skrev 2009-05-20 11:03:17 följande:
    Har nu pratat med vår präst - han ville gärna att vi skulle ha ett vigselprogram... "så slipper folk sitta och prassla med psalmboken och leta fram och tillbaka".Min fråga är - räcker det med att på ena sidan skriva:Ingångsmusik PsalmVigselaktSolosångPsalmUtgångsmusikOch på motsatt sida skriva texterna till psalmerna. Psalm 201 och 84...Eller bör vi lägga med förbön och Herrens bön? Och om man har med Herrens bön - vilken version skriver man i så fall ut? Är det upp till prästen att bestämma eller ska det vara den nya versionen?Stort tack på förhand!
  • Jeez

Jag ringer drygt en månad innan vigseln för att boka samtal. Om vigseln är precis innan semestrar kan jag ringa något tidigare. Men träffas gör jag några veckor innan om möjligt (för att ha en färsk bild av dem i huvudet eftersom vi träffar oerhört många människor inför vigslar, dop och begravningar inte minst). Det är förstås en avvägning av vad som känns bekvämt för brudparet.

En del präster ringer två veckor innan också, man vet förstås aldrig vilken sort man får, så om ni börjar bli nervösa eller vet med er att ni är mycket upptagna veckorna innan vigseln, ring själva och försök få till en tid att träffas när det funkar!

Igia skrev 2009-05-21 02:21:30 följande:
    Hej!Ni har säkert svarat på detta 100 gånger innan men jag frågar ändå. När är det som vanligast att man träffar prästen? Vi har inte valt en specifik präst utan tar den som jobbar den helgen...Tack på förhand!
  • Jeez

Har du googlat på vigselordning +katolska kyrkan eller dylikt?

Jag känner inte till någon sida men tänker att det säkert finns färdiggjorda program där ute som man bara kan kopiera och ändra detaljer i...

Irland skrev 2009-06-02 22:44:18 följande:
    Hej,Jag ska gifta mig i en katolsk kyrka och håller på att försöka skapa ett vigselprogram.Jag har väldigt lätt skapat ett program på engelska från siten www.gettingmarried.ie men måste nu översätta allt till svenska med.är det någon som har en aning om det finns någon site man kan använda sig av för att göra något liknande på svenska?
  • Jeez

Här finns ordningen (gällande, tror jag) www.katolik.nu/html/sacr_vigs-rit.htm
    Som alltid är det ju bra att ha kontakt med vigselprästen och kolla att det är så han tänkt.

Irland skrev 2009-06-02 23:04:48 följande:
    Ja jag har googlat ihjäl mig nu känns det som och kommer ingen vart. Nu får det vara nog för ikväll.Det mesta är ju citat ur bibeln. Försökte söka lite på bibeln.se men fick inga träffar. : (.Får försöka imorgon igen. Tack för hjälpen : )
  • Jeez

Ja, två vittnen MÅSTE vara med. Men det behöver inte vara utsedda av er eller känna er.

Stossan skrev 2009-06-08 15:01:46 följande:
    Hejhej!Alltid har man väl drömt om ett lagom stort bröllop med släkt o vänner, fin klänning o trevlig fest men aldrig har vi kommit till skott. Nu när familjen utökats med en underbar dotter så känns det mer som den juridiska biten är den viktiga då ekonomin är skral o vi inte är personerna som vill vara i centrum o ordna fester + att släkterna bor på olika håll. Så sambon väckte tanken om att vi kanske bara ska göra det - vi o prästen..för borgligt vill vi inte göra det.Kan man välja ut en fin plats o gifta sig med bara prästen närvarande? Eller måste man ha med sig egna vittnen?Annars kanske man ska överväga ett bröllop utomlands..
  • Jeez

Psalm 82, 84 är två vigselpsalmer som kanske passar?

Eller varför inte några verser ur psalm 292 (a eller b, beroende på melodipreferens) "Jublande lyfter vi här våra händer, sjunger den glädje som enighet tänder ger dig vår arbetes dag och vår tacksamhet ? handling och bön må bli ett" (en av verserna) vers 3 är om nattvard, men annars passar den.

De två första verserna på psalm 289 Guds kärlek är...

Om präst/musiker får med på det finns det ju relativt nyskriva texter till den blomstertid-melodin som funkar (av christina Lövestam)

Snoddasen skrev 2009-06-11 17:09:42 följande:
    Har du några bra tips på fina psalmer? Jag och min sambo ska gifta oss borgerligt och därefter ha en kyrklig ceremoni, dvs en välsignelse av vårt äktenskap. Vi är på jakt efter två psalmer där man inte säger "man och kvinna".
  • Jeez

Om prästen vill vara ledig eller ha andra arbetsuppgifter än de han är tilldelad en viss dag är det mellan honom och hans arbetsgivare och arbetsledare.

Om man bokar kyrka så är man inte garanterad en viss präst, men man är garanterad präst (om inget annat sagts vid bokningen,meddelats vid bekräftning -detta gäller svenska kyrkans församlingskyrkor) kan man väl kortfattat säga.

Hur och när en präst får meddelande om en viss vigsel varierar dock, på en del ställen får man dem inte (dvs vetskap om dem genom blanketter och bokning) förrän någon månad innan så man kan som präst ha lovat bort sig till vänner och sedan få veta om en vigsel efteråt -det beror på vilka rutiner just den församlingen har. Själv brukar jag alltid se till att få ledigt om jag lovar bort mig "privat" alt. kollar av med bokningen och om man kan stryka just den tiden jag behöver nån annanstans (detta är dodck också något som ska ske i samråd med ens chef).

mammatilltvå skrev 2009-06-17 12:55:49 följande:
    jag bokade kyrka och präst över ett år i förväg. igår, 67 dagar innan vigseln, ringde kantorn och sa att det blivit en dubelbokning och att vi stod utan präst. de skulle göra vad de kunde för att få in någon annan.jag jobbade och kunde inte prata, men bad min svärmor ringa upp och prata med dem. då visar det sig att "vår" präst bokat in ett par han är bekant med samma dag, fast detta långt efter att vi bokat. han har alltså valt att viga dem istället för oss, fast vi var "först". att han inte ens ringde mig själv utan lät kantorn ta det jobbiga samtalet tycker jag var fegt.när svärmor ringde och fick samma svar sa hon att hon nog skulle ta och ringa prästens chefer och kolla om det verkligen kunde vara rätt att prästen fick välja och vraka och bara ta det han tycker är roligast frågade prästen henne "hotar du mig??" hon sa då nej. 2 timmar senare ringer prästen mig och säger att han viger oss, och att det får lösa sig med det andra paret. min fråga är alltså, får prästen göra som han gjorde? tycker att det verkar som om han gjort fel, eftersom han tillslut ringer och säger att han viger oss iaf.
  • Jeez

Det är ingen rättighet att då få hyra kyrkan och priset kan variera.

Krystal skrev 2009-06-21 22:58:05 följande:
    Om kan inte är med i svenska kyrkan..vad kan det kosta då om man vill "låna" kyrkan för en vigsel?
  • Jeez

Vassego!

www.svenskakyrkan.se/gudstjanstbanken/service_book/20Vigsel.htm

Mrs Opp skrev 2009-06-23 22:12:08 följande:

Hejsan!Jag hittade hit och såg nu att Kjell Präst är på konfirmandläger. Jag ställer min fråga ändå, någon av er andra kanske vet. Går det att få tag på vigselordningen på engelska någonstans på nätet? Var inne på svenska kyrkans hemsida, men lyckades inte hitta någon där. Tack på förhand!
Svar på tråden Fråga prästerna 8