Fråga prästerna 8
Ja, sannerligen!
Ja, sannerligen!
Jag tycker alltid att det är bra att skriva ut Fader vår om man inte har psalmboken. Sedan om det är nya el gamla kan bara prästen svara på själv eftersom det varierar.
Förbön kan du lika gärna skriva som rubrik, liksom välsignelsen innan sista psalmen. Annars kan ni ju bara ha en lapp med psalmtexterna och skippa programbiten.
Jag ringer drygt en månad innan vigseln för att boka samtal. Om vigseln är precis innan semestrar kan jag ringa något tidigare. Men träffas gör jag några veckor innan om möjligt (för att ha en färsk bild av dem i huvudet eftersom vi träffar oerhört många människor inför vigslar, dop och begravningar inte minst). Det är förstås en avvägning av vad som känns bekvämt för brudparet.
En del präster ringer två veckor innan också, man vet förstås aldrig vilken sort man får, så om ni börjar bli nervösa eller vet med er att ni är mycket upptagna veckorna innan vigseln, ring själva och försök få till en tid att träffas när det funkar!
Har du googlat på vigselordning +katolska kyrkan eller dylikt?
Jag känner inte till någon sida men tänker att det säkert finns färdiggjorda program där ute som man bara kan kopiera och ändra detaljer i...
Här finns ordningen (gällande, tror jag) www.katolik.nu/html/sacr_vigs-rit.htm
Som alltid är det ju bra att ha kontakt med vigselprästen och kolla att det är så han tänkt.
Ja, två vittnen MÅSTE vara med. Men det behöver inte vara utsedda av er eller känna er.
Psalm 82, 84 är två vigselpsalmer som kanske passar?
Eller varför inte några verser ur psalm 292 (a eller b, beroende på melodipreferens) "Jublande lyfter vi här våra händer, sjunger den glädje som enighet tänder ger dig vår arbetes dag och vår tacksamhet ? handling och bön må bli ett" (en av verserna) vers 3 är om nattvard, men annars passar den.
De två första verserna på psalm 289 Guds kärlek är...
Om präst/musiker får med på det finns det ju relativt nyskriva texter till den blomstertid-melodin som funkar (av christina Lövestam)
Om prästen vill vara ledig eller ha andra arbetsuppgifter än de han är tilldelad en viss dag är det mellan honom och hans arbetsgivare och arbetsledare.
Om man bokar kyrka så är man inte garanterad en viss präst, men man är garanterad präst (om inget annat sagts vid bokningen,meddelats vid bekräftning -detta gäller svenska kyrkans församlingskyrkor) kan man väl kortfattat säga.
Hur och när en präst får meddelande om en viss vigsel varierar dock, på en del ställen får man dem inte (dvs vetskap om dem genom blanketter och bokning) förrän någon månad innan så man kan som präst ha lovat bort sig till vänner och sedan få veta om en vigsel efteråt -det beror på vilka rutiner just den församlingen har. Själv brukar jag alltid se till att få ledigt om jag lovar bort mig "privat" alt. kollar av med bokningen och om man kan stryka just den tiden jag behöver nån annanstans (detta är dodck också något som ska ske i samråd med ens chef).
Det är ingen rättighet att då få hyra kyrkan och priset kan variera.
Vassego!
www.svenskakyrkan.se/gudstjanstbanken/service_book/20Vigsel.htm
Mrs Opp skrev 2009-06-23 22:12:08 följande: