Inlägg från: Jeez |Visa alla inlägg
  • Jeez

Fråga prästerna 8

Det går bra med en präst.

Flugan81 skrev 2009-06-30 21:33:00 följande:
    Hejmåste man ha en vigselförrättare om man vill vigas utomhus? eller går det lika bra med en präst?
  • Jeez

NN, jag vill älska dig
    dela glädje och sorg med dig
    och vara dig trogen
    tills döden skiljer oss åt

Ateam skrev 2009-07-07 12:15:46 följande:
    HejsanJag hittar inte de "vanliga" løftena som man kan anvænda sig av.Vi ska ha dem som vi sjælva sæger till varandra, och inte dem man sæger efter præsten.Någon som hittat dem?Tack på førhand, Ann
  • Jeez

Jag saknade mer lektionen i hur man skär en tårtbit så att den ser mindre ut än den egentligen är...

Soldemor skrev 2009-07-08 13:37:46 följande:
    Man får nog skära hur man vill, men vi hade faktiskt en helt seriös lektion i att skära första biten i en prinsesstårta, som man kanske kan få göra på dop el så. Kan tillägga att inte såå väldigt många i klassen var lika seriösa som läraren...
  • Jeez

Och angående psalmer: psalmboken är ju ett av våra bekännelsedokument (liksom handboken) och de psalmer som ingår i den (psalm 1-600-nånting) är alltså okejade teologiskt kan man ju resonera. (En del psalmer är ju dessutom lovsånger.) De är dessutom kända i hela Sverige, dvs var man än kommer i vårt avlånga land så sjunger man samma psalmer. Nu är ju det en sanning med modifikation förstås eftersom man ändå har många att välja på, men om man ska tänka till lite varför det är som det är.

• Jeez

Man måste hänvisa till den bok numrena står i. Så är det i alla länder där man har flera "hymnals". Inget konstigt.
    Sen slarvar folk och har ingen koll. Också inte konstigt

Miserere skrev 2009-07-08 23:30:29 följande:
    Det här kanske jag som musiker borde kunna men hur är det med "Psalmer i 90-talet" och "Psalmer i 2000-talet"? Vilka nummer är det som "gäller". Jag ser här på BT att folk hänvisar till ex 834 (jag förstår att de menar 90-talet). För mig är 834 nr 930... Det verkar inte heller som om församlingarna som ger psalmvalsråd på sina hemsidor har tänkt på att vissa psalmer fått nya nummer. Hoppas ni förstår min fråga. Hur tänker ni?
  • Jeez

Frågorna ser ut att finnas med: här är en länk evl.fi/EVLsv.nsf/Documents/67A678445D9687BDC22570BB00611926&lang=SV till finska kyrkans sida om vigsel. Längst ner där finns också en pdf med hela ordningen.

Bettertogether skrev 2009-07-09 18:47:12 följande:
    Hmm... när jag var på bröllop i Juni var det bara frågan som ställdes... Inga löften avgavs (om det böjs så :P).. När jag tänker efter har jag aldrig hört någon avge löftena i kyrkan :/ Kanske det är något som inte förekommer i Finland??Kjell Präst skrev 2009-07-09 14:43:35 följande:
  • Jeez

Man andas och tänker att det allra viktigaste är att ni blir gifta i alla fall. Och så får man vara besviken för att samtalet inte blev som man förväntat sig, men man låter det inte ta all ens energi och förta glädjen. Och samtalet säger inget om hur vigseln ska bli. Det kan finnas hundra orsaker till att han var som han var på samtalet, stressad, för mycket att göra osv Förhoppningsvis är det annorlunda nästa lördag!

Freje skrev 2009-07-15 21:01:49 följande:
    Vi var på möte med prästen idag. Måste säga att vi blev besvikna. Han tog fel på tid, hade inte med våra papper och betedde sig allmänt konstigt. Ett tag så tänkte jag, den här mannen är en bedragare....När vi pratade om vigseln drog han igenom den i rekordfart.Dessutom verkade det som att det var första gången han sett orden som stod i vigselpapperna. Nu är det bara 1 1/2 vecka kvar så det går inte att byta direkt.... Vad gör man?
  • Jeez

En text från Matteus läses alltid av präst sedan är det valfritt, så en eller flera eller alla

Wedding 2009 skrev 2009-07-18 10:35:09 följande:

Tack så mycket för alla svar!Hur många bibelord brukar man ha med, alla dessa?
  • Jeez

Och prästen. Jag har två till tre vigslar de lördagar jag är i tjänst i sommar (7 helger juni-augusti). Plus några dop varje helg och en och annan begravning i veckorna. Det är väldigt många personer att hålla i huvudet samtidigt. Mycket lättare med fyra veckors framförhållning och därmed ca en tredjedel så många personer i taget. ROligare för alla! Sedan finns det naturligtvis särskilda omständigheter som gör att man behöver träffas tidigare, semestrar osv.

Kjell Präst skrev 2009-07-21 07:22:33 följande:

kikki kikki skrev 2009-07-20 22:33:14 följande:
    Ja, men blir det alltför tidigt finns ju risken att brudparet har glömt alltihop när det väl är dags för vigseln.
  • Jeez

Jo, jag skriver ner en del. Men jag vill inte ha långa personbeskrivningar på brudpar, jag vill komma ihåg dem!

Kjell Präst skrev 2009-07-21 09:48:24 följande:

Fast prästen har väl i regel allt nedskrivet, så den glömskan är mindre farlig, tycker jag Tycker i och för sig att brudparets glömska också är ofarlig, för jag leder ju gudstjänsten och har koll på allt. Det är därför jag aldrig övar heller...
  • Jeez

Japp, nya direktiv från riks kom igår

allehanda skrev 2009-07-22 16:26:39 följande:
    Varför skall tärnan gå förbi dig????Brudparet står väl längst fram hos prästen och sedan vid sidorna står brudföljet eller har detta ändrat sig sen förra månaden när jag sist hade bröllop?
  • Jeez

Jag har svarat i din tråd nu! Jag är fö också präst om det nu gör skillnad...

Peridot skrev 2009-07-22 19:37:15 följande:
    HejBehöver hjälp!har lagt in en tråd www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3493546.html( om den funkar)(Prästen tar med barnen på middagen)Vad gör vi????????
  • Jeez

ORdningen för en kyrklig vigsel är samma oavsett var den sker. Kolla på svenska kyrkans hemsida. Hur man löser pslamer varierar från präst till präst. Man sjunger a capella eller har någon som kompar på lämpligt instrument tex.

Vigselclearingen som finns mellan församlingar är endast obligatorisk i kombination med kyrkorummet. Det betyder att er hemförsamling inte har skyldighet att betala vigselförsamlingen för präst etc om ni har vigseln på stranden. De kan välja att göra det, men har inte skyldighet alltså (om inte just dessa två församlingar har en särskild överenskommelse).

Oavsett så ska inte ni betala något. Ställer de upp med präst (vilket de inte har _skyldighet_ till utanför kyrkorummet) så får i slutändan den församlingen bjussa på det om de inte får betalt av er hemförsamling.

chokladmonstret skrev 2009-07-23 00:04:54 följande:
    Hejhej Jag och min Sambo ska gifta oss vid stranden i närheten av våran stuga nästa midsommardagen.Min fråga är hur går en sådan cermoni till? hur gör man med psalmerna när det inte finns orgel och sådant? Antar att vi inte kommer träffa prästen föränn till våren så man är lite nyfiken hur det går till.Sen en till fråga eftersom vi gifter oss 7 mil hemifrån så blir det en präst som kommer från församlingen i den staden närmast, kvinnan i pastorsexpeditionen nämnde något om att dom skickar räkning till våran församling, en kompis till mig nämnde något om att våran församling måste acceptera det innan stämmer det?
  • Jeez

Inga frågor till oss präster som är icke-ullared-relaterade?

• Jeez

Ni kan fråga honom men det är upp till hon om om han vill/kan. Församlingen där ni gifter er har ingen skyldighet att betala honom så han kan åka dit på att göra det på sin fritid. Om ni tillhör den församling där han jobbar så kan han kanske få göra det i sin tjänst. Enklast är att ta kontakt med honom själv och fråga.

Det ni gör nu då, eftersom ni är gifta juridiskt, är en välsignelse över borgerligt ingått äktenskap. Den liknar en vigsel men är inte exakt lika. Det är inga konstigheter kyrkligt sett.

Miss Giggle skrev 2009-08-01 12:55:20 följande:

När vi gifter oss skulle vi väldigt gärna ha samma präst som döpte vår dotter, men vi kommer inte att gifta oss i en kyrka som tillhör hans församling, kan man ändå få den prästen? Vi var tvugna att gifta oss borgerligt för ett tag sedan, mot min vilja, men nu ska jag äntligen få gifta mig i kyrkan som betyder mycket mycket mer för mig. Hur ser man på det inom kyrkan? Dvs att vi redan är gifta lagligt?Är det ngt speciellt att ta ställning till då?
  • Jeez

Jepp, det går bra! Ordningen är densamme, men man väljer ofta inte extramusik. Då tar det kanske 15-25 minuter, beroende på hur många verser psalmer och hur långt tal prästen håller.

abylove skrev 2009-08-12 07:56:40 följande:
    Om man bara vill ha ett "snabbis" bröllop men ändå vill ha det i kyrkan å inte bara en två sekunders i något tomt ekande hus med en in en ut metoden....Funkar det ... med bara några "vittnen"/gäster.. inte världens klänning å bukett ... Hur lång tid tar ett "bröllop" i kyrkan.. något att tänka på... Vi har alldeles för stor släkt för att överhuvudtaget orka med / ha råd med ett "drömbröllop" så vi måste ha ett "litet" å för barnens skull så vill vi gifta oss så snart som vi kan... Brukar det vara lång väntetid.... ?!Tack på förhand !
  • Jeez

Det finns en ordning som är gemensam för Svenska kyrkans alla församlingar. Kolla på www.svenska kyrkan.se

Tillsammans med prästen kan man komma överens om var solosångerna ligger. Alla solon är extragrejjer -och lägga till i ordning kan man -men inte dra ifrån (tex en psalm). Så ja, man kan ha fler solon än tre.

Man måste inte ha alla verser på psalmerna man väljer.

Clea skrev 2009-08-16 21:11:02 följande:
    Hej!Svaret på min fråga finns säkert här under någon av sidorna men de är alldeles för många att leta i så jag frågar(ev. igen): Ordningen i vigselprogrammet/cermonin bestämmer brudparet det eller har kyrkan man viger sig i en viss ordning. Får man välja var/när solosången ska sjungas tex? Får man ha fler solosånger än två? Psalmerna man väljer, måste man ha med alla verser?
  • Jeez

Församlingen har ingen skyldighet att erbjuda er en annan präst. Det ni kan göra är att prata med kyrkoherden i församlingen och berätta om er upplevelse. Beroende på omständigheter kan de kanske hjälpa till med annan präst (men som sagt, ni har ingen rätt att få annan serverad). Oavsett om de kan hjölpa er eller inte tycer jag att det är viktigt att sagda prsät och chef till honom får återkoppling om er upplevlese. Visst är det jobbigt att bli kritiserad och en del håller de kanske inte med om, men det är ju också enda chansen att kunna förändra en situation.

Ni kan också försöka hitta en "egen" präst. Det har man alltid rätt till. Men återigen, församlingen har ingen skyldighet att ersätta honom/henne.

JohanochLouise skrev 2009-08-17 23:14:24 följande:
    Hejsan,Vi träffade våran präst idag och det var katastrof. Vi ska gifta oss den 12 september - kan man hinna byta och gör man det då i samma församling?Om man tar en annan präst från en annan församling eller t o m en annan stad kostar det något då???
Svar på tråden Fråga prästerna 8