Inlägg från: tågjäntan |Visa alla inlägg
  • tågjäntan

Fråga prästerna 8

Hofsenannen
    Jag håller med Nina och Rickard. Fast om du vill ha någon mer lovsång som inte står i psalmboken, kan du ha en eller fler så länge du har minst två psalmer från psalmboken. Och de 325 första (eller vid vilket nummer går gränsen?) psalmerna är samma i de flesta psalmböcker. Från olika samfund inklusive svenska kyrkan. Plus att fler kan finnas med i de olika fast det inte är samma nummer.
    SEdan så tror jag inte att det är ett måste att ha orgeln. Det går att ha pianot även till psalmerna. Det viktigaste, som jag förstått på prästerna här, är att det är "live" musik och inte inspelat på cd eller liknande.
    Om du har lovsånger utöver psalmerna, kan ni ha piano till lovsångerna och orgeln till pslamerna. Det är ändå bra maffigt med orgelmusik om det är många som sjunger , tycker jag personligen.
    Lycka till!

• tågjäntan

Det är idag, som han inför lärjungarnas syn "for upp" till himlen. (Alltså, vi firar det symboliskt, som någon präst sa i något tidigare inlägg så vet vi itne exakt under året de olika sakerna hände, mer än att Jesus dog och uppstod under den judiska påsken.) Tre dagar efter påsk återuppstod han som du säger. SEdan var han med dem i ett antal dagar innan han for "tillbaka".
    Personligen tycker jag att de kunde ha tagit bort den här dagen till förmån för 6 juni, nationaldagen. För mig är det viktigare att fira pingst. Men det är klart att det blir fyra dagars ledigt om man tar semester eller liknande på klämdagen .

• tågjäntan

Judarna firar påsk till minne av när de gick ut från Egypten. De var slavar under Farao och Gud sa till Mose att föra sitt folk därifrån.
    Tex delar av maten symboliserar olika saker; man ska äta osyrat bröd dvs bröd utan gäst, för att de fick göra bröd hastigt för att hinna få det med sig, det är någon del av maten som är bitter, som symboliserar det hemska slaveriet osv.
    SEdan "råkade" Jesus dö och uppstå den helgen. Då var ju många judar samlade i Jerusalem för att fira och fariseerna, eller om det var prästerna, fick äntligen sitt tillfälle att ta honom tillfånga.
    Nattvarden är också judisk från början. Det är en del av måltiden jag beskriver ovan. Det är den Jesus och lärjungarna firar sista natten innan Jesus tas tillfånga och uppmanar dem sedan att fira den till hans minne. Även om de inte kan ha fattat nåt när han säger det, så är det därför vi firar nattvard i dag.

• tågjäntan

Oj passionsblomman - du hann före .

• tågjäntan

Ja påsken är helt klart den viktigaste. Jag tror också att det som hände, att Jesus dog och uppstod, är gemensamt för alla, eller iaf de flesta, kristna riktningar, att alla tror det. (Även om det kan ha olika betydelse kanske i olika kyrkor.) Sedan har olika kyrkor och samfund olika syn på ex dopet mm.

• tågjäntan

Man behöver inte kyrkan, eller kyrkorummet, för att vara med Gud eller möta Jesus. Men kyrkorna skulle säga att församlingen och den kristna gemenskapen behövs för att växa i sin tro och för att kunna hjälpa varandra i med och motgång. Samtidigt som församlingen har uppdraget att sprida det glada budskapet.

• tågjäntan

Skriver en rad så denna sida hamnar längst upp bland mina favoriter

• tågjäntan

I denna ljuva sommartid är ju oxå en fin psalm som de flesta känner till. Nu minns jag itne vilket nummer det är...

• tågjäntan

Nina och Rickard
    Det är en underbar psalm - att inte jag tänkte på den när vi gifte oss

• tågjäntan

bluebride
    Jag håller med allehanda, det går säkert att spela på piano. På vårt bröllop spelade organisten ingångsmusiken på piano - det var Chicagos You're the Inspiration, och utgångsmusiken på orgel, den traditionella Mendelsohn. SEdan spelade han orgell till psalmerna; som sagt tycker jag att det är maffigare om det finns att så många sjunger till orgel. Det var två solon och en duett där en kompis kompade på piano.

Svar på tråden Fråga prästerna 8