Inlägg från: tågjäntan |Visa alla inlägg
  • tågjäntan

Fråga prästerna 8

I Göteborg finns det en speciell begravningsplats för judar. Fast nu vet jag itne om det är en gammal eller om den fortfarande används.

• tågjäntan

Har ni missat Tempest fråga (inlägg 154)? Det ser ut som om pussfrågan tog över för en stund .
    Vilka psalmer är det du brukar rekomendera Kjell?
    Fyra månader - vad blir det? En sommarpsalm är kanske för sent att sjunga då.

• tågjäntan

Oj, här vare lugnt. Men det borde vara full fart inför alla bröllop .
    Fast alla vill kanske vara ute och njuta av det fina vädret så mycket som möjligt.

• tågjäntan

citat Kjell
    "Jag vill bo under ett vattenfall"(Vem vill för övrigt bo under ett vattenfall???)
    Jag såg tecknat, i en tidning eller liknande, jag vet inte om det var nders Parsmo, där tecknaren ritat till olika lovsånger. Just den ovan som Kjell skriver om var väldigt talande i bilden .
    I övrigt ang lovsånger under en vigsel, så är kan man väl sjunga flera lovsånger om man vill, så länge man har minst två psalmer?
    Sedan är det skillnad på om det är en frikyrkovigsel eller svenska kyrkan vigsel. En del par hyr/lånar en svenska kyrkan kyrka och har sin pastor med sig och då är upplägget ofta lite friare.

• tågjäntan

Förresten, Hillsong är en församling, eller flera, i Australien som gett ut cd-skivor med typ "konfirmandlägerlovsånger", vilka blivit populära även i en del svenska församlingar.

• tågjäntan

Martinaa
    Är det är kapell kan det ju tillhöra en frikyrka och de tillhör inte svenska kyrkan. Utom EFS (eller hur är det?) - fast de räknas kanske inte som en frikyrka. Eller egentligen - nu är ju alla kyrkor "frikyrkor" sedan svenska kyrkan blev skild från staten .
    I så fall får du kolla upp vilket samfund kapellet tillhör och om ni kan få låna/hyra det.

• tågjäntan

Ang. solosång under vigselakten
    Menar du att vigseltalet är en del av vigselakten i så fall? Alla (tror jag ) vigslar som jag varit med på har haft en unison sång eller ett solo mellan vigselakten och vigseltalet.

• tågjäntan

Trots att det har varit en hel del ot - det var verkligen rolig läsning (jag har precis lärt mig hur man gör den smajlen =))
    Martinnaa, och alla andra som är med i svenska kyrkan, måste väl tillhöra den svenska kyrkan församling där hon är folkbokförd?

• tågjäntan

eller hur stavar man det på svenska: smajleyen?
    Hmmm... inget av det ser bra ut

• tågjäntan

"Aha! Jag hade täckt över axlarna, men svor och gormade gjorde jag under vigseln. Min man kom in på skateboard också; det kanske inte heller var okej egentligen?" citat Imma

"Jo då, det gör de flesta av mina brudpar." citat Kjell präst

Vilket då? Svär och gormar eller åker skateboard?

Svar på tråden Fråga prästerna 8