Inlägg från: Soldemor |Visa alla inlägg
  • Soldemor

Fråga prästerna 8

Grattis alla kollegor i Stockholms stift till nya biskopen!

• Soldemor
    Floff skrev 2009-06-04 09:07:59 följande:
    Nu börjar jag bli lite nervös inför lördag! Har totalt förträngt NÄR i vigselakten det är man ska pussas... är det efter ringväxlingen? Eller efter prästen deklarerar att man ingått äktenskap?
    Efter löften och ringväxling brukar jag säga att det går bra med pussen!
  • Soldemor
    MulleNuh skrev 2009-06-04 12:38:51 följande:
    Jaaa jag vill absolut pussas i kyrkan.. OCH på kyrktrappen.. OCH på festen.Det är ju som i kyrkan man VERKLIGEN är helt nygifta ju...Så pussen blir ju lite som ett "nu är vigseln klaaaar"!
    Puss på!
  • Soldemor
    Stossan skrev 2009-06-08 15:01:46 följande:
    Hejhej!Alltid har man väl drömt om ett lagom stort bröllop med släkt o vänner, fin klänning o trevlig fest men aldrig har vi kommit till skott. Nu när familjen utökats med en underbar dotter så känns det mer som den juridiska biten är den viktiga då ekonomin är skral o vi inte är personerna som vill vara i centrum o ordna fester + att släkterna bor på olika håll. Så sambon väckte tanken om att vi kanske bara ska göra det - vi o prästen..för borgligt vill vi inte göra det.Kan man välja ut en fin plats o gifta sig med bara prästen närvarande? Eller måste man ha med sig egna vittnen?Annars kanske man ska överväga ett bröllop utomlands..
    Två vittnen brukar det vara, kan ju vara musiker och vaktmästare, hör med prästen som ni vill skall viga er. Kan ju kännas lite överarbetat med en musiker utomhus...men vittnen måste ni nog ha på något vis.
  • Soldemor
    Duchess skrev 2009-06-08 22:42:04 följande:
    Utan att på något vis känna till alla enskilda fall måste jag säga att jag aldrig har hört talas om så många tjejer som har väldiga knäbesvär som här på BT. Ärligt talat tror jag inte alls att alla har knäbesvär. En del använder det som ursäkt för att slippa knäböja, helt enkelt.
    Och klänningen, glöm inte den! Visst, vissa kreationer är definitivt inte gjorda för knäfall, men ibland känns det mer som en ursäkt en som ett giltigt skäl...
  • Soldemor
    20090725 skrev 2009-06-29 21:23:12 följande:
    nu har vi varit å träffat vår präst i kyrkan, å är SUPER nöjd, vi fick en ung trevlig å possetiv tjej! å allt känndes såååååå rätt....Ett stort Tack till alla er präster som orkar med alla våra frågor som vi blivande brudpar har och att ni orkar svara på frågorna!TACK för all hjälp!!!!!!
    Är väl liksom vårt jobb att göra det...
  • Soldemor
    Cendrillon skrev 2009-06-30 19:42:22 följande:
    Brukar slaktingar och vanner kunna lasa bibeltexterna under vigseln, eller ar det prasten som gor? Bor utomlands, sa alla brollop jag varit pa har man haft tre "lasare", men nu kom jag pa att man kanske inte gor det i Sverige. Vill inte fa ufo-stampel av prasten om man inte gor sa, sa ni kanske kan hjalpa till innan vi traffar honom... Tack!
    Klart de kan, är väldigt fint om det är olika som läser texterna, prästen talar tillräckligt ändå!
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-07 12:58:17 följande:

Okay. Det vanliga är ju annars att man, när man läser efter prästen, läser följande löften:Jag NNtar dig NNNu till min hustru/manatt dela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt
    De av mina brudpar som valt "löfte 2" har varit alldeles för toknervösa för att lära sig något utantill, så jag läste före för dem.
  • Soldemor

Jag låter dem välja, det händer ju att de har hört andra ha de löftena, skulle kännas konstigt om jag inte ens visade på det alternativet då...

Svar på tråden Fråga prästerna 8