Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Martinaa skrev 2009-07-15 11:28:04 följande:
    Vi kommer eventuellt gifta oss i ett privatägt kapell. Präst kommer "lånas" från närmaste kyrka vad jag förstod. Gäller fortfarande alla "vanliga" regler som inom Svenska Kyrkan då?
    Ja, så länge en präst förrättar vigseln är den kyrklig och ska följa ritualet för vigselgudstjänst
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-07-15 20:45:27 följande:
    När vi gifte oss (i svenska kyrkan av sv. k. präst) uppfattade jag det som att gästerna stod upp när man gick in och ut och under själva vigselakten. Även om det för er iofs är en frikyrkopastor som kommer viga er, så tror jag att det är det vanliga på de flesta bröllop.
    Jo,det stämmer, men första psalmen sjungs när brudparet redan är inne, så svaret på den aktuella frågan måste ändå bli att det beror på om psalmen är märkt med stjärna eller ej.
  • Kjell Präst
    Freje skrev 2009-07-15 21:01:49 följande:
    Vi var på möte med prästen idag. Måste säga att vi blev besvikna. Han tog fel på tid, hade inte med våra papper och betedde sig allmänt konstigt. Ett tag så tänkte jag, den här mannen är en bedragare....När vi pratade om vigseln drog han igenom den i rekordfart.Dessutom verkade det som att det var första gången han sett orden som stod i vigselpapperna. Nu är det bara 1 1/2 vecka kvar så det går inte att byta direkt.... Vad gör man?
    Tråkigt! Kan han ha varit nyvigd? Eller tvärtom aningen för gammal? Tyvärr är det väl inte mycket att göra såhär nära inpå vigseln, det är - som du själv skriver - lite väl sent att byta präst. Förhoppningsvis skärper han sig till själva vigseln, sådant händer!
  • Kjell Präst

För mig är det inte alls viktigt att man står upp vid ingången. Enda gången jag tycker sådant är viktigt är när det är procession vid högmässan, då är det ju korset man reser sig för. Men något processionskors brukar inte vara med vid vigsel...

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-17 18:54:48 följande:
    Lite nyfiken efter att ha läst en artikel om att svenska kyrkan fått hård kritik av den brittiska.Hur viktigt är det för kyrkan att ha kontakter som fungerar med andra kyrkor utomlands? Det måste vara riskfyllt att tillåta homoäktenskap tex.
    Ja,just den aspekten är en av dem som oftast tas fram i debatten om homoäktenskap. Samma sak har gällt i biskopsvalet i Stockholm där vi till ny biskop har valt en homosexuell kvinna som lever i partnerskap (valet har överklagats på formella grunder så vi vet inte än om hon verkligen blir biskop). Det kan bli svårt med relationerna till andra kyrkor, det tror nog även jag - men ska det verkligen få styra? Jag tycker ju inte det, jag tycker att någon måste gå först - och varför inte Svenska kyrkan? För mig är det en självklarhet att man ska få gifta sig i kyrkan oavsett könet på ens partner, och vi är m-å-n-g-a som tycker likadant.
  • Kjell Präst

Wedding 2009 skrev 2009-07-17 15:40:22 följande:

Hej!Vi ska bestämma vilka bibelord som vi vill ha vid vigseln och vår präst sa att vi kunde hitta olika bibelord på Bröllopstorget, men vi har inte hittat några. Var kan vi hitta bibelord till vigseln?
    Sök på www.bibeln.se efter
    Höga v. 8:6-7
    Rom. 12:9-10, 15
    1 Kor. 13:4-7, 13
    Gal 6:2
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-18 15:42:52 följande:
    För nog kan de flesta se att det är en posetiv förändring eftersom det bygger på ökad acceptans
    Amen!
  • Kjell Präst
    Mint skrev 2009-07-19 08:41:20 följande:
    Hur långt innan vigseln brukar man få träffa prästen?
    Det varierar från präst till präst. Sällan tidigare än en månad, skulle jag tro, och oftast senare. Tycker du att det börjar dra iväg och närma sig vigseln kan du alltid själv ta kontakt med prästen.
  • Kjell Präst
    Hante skrev 2009-07-20 15:57:09 följande:
    HejFinns det någon präst i västsverige som viger på annan plats än i kyrkan? (vi känner en präst som vi inte tillfrågat ännu men om han svara nej så behöver vi ett alternativ). vi vill ha medeltida bröllop och har ev möjlighet att kunna få det i samband med medeltidsfestival men framförallt jag kräver att det ska vara en "riktig" vigsel utförd av en präst med guds välsingnelse. en fråga till är vad det finns för medeltida psalmer eller psalmer med anknytning långt tillbaka som kan passa för ett medeltidsbröllop som är offentligt...?tacksam för svar. Tack på förhand. med vänliga hälsningar Hante
    Vet tyvärr inte alls vilka präster som tjänstgör i västsverige, långt mindre vilka som ställer upp på att viga utanför kyrkan.
    Psalmfrågan får jag återkomma till, sitter just nu i min koloniträdgård och har inte tillgång till psalmboken
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-20 10:06:11 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-19 13:41:35 följande:
    Skall ha vigselsamtal idag, med ett par som gifter sig i november. Fast till viss del kan det bero på, att jag snart går på semester och sedan byter arbetsplats. Fast jag brukar alltid ta kontakt med mina brudpar så fort jag fått vigselblanketten för att bestämma tid för samtal, så har vi iaf haft kontakt.
    Tror nog ändå att det hör till undantagen att man hör av sig så tidigt, och framför allt att man har samtalet tidigare än en månad innan, och det var ju egentligen det frågan gällde.
Svar på tråden Fråga prästerna 8