Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Wiggy skrev 2009-07-23 14:07:08 följande:
    Vår präst tillträder inte förrän veckan före vårt bröllop. Så jag tänkte att vi måste planera vigselprogrammet i förtid. Får man ha 4 solosånger? Utöver de två obligatoriska psalmerna då, alltså. Vi vill ha mycket musik på bröllopet, nämligen.
    Det finns ingen egentlig gräns för hur mycket musik man får ha med, det man bör hålla i minnet är att det inte ska bli en konsert utan en vigselgudstjänst.
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-07-23 19:28:21 följande:
    När det gäller själva vigseln, som jag förstått det, så är det upp till varje svenska kyrkan församling att bestämma det.
    Ja, det stämmer!
  • Kjell Präst
    Mmmajsan skrev 2009-07-23 22:51:33 följande:
    Hej!Jag och min sambo står i startgroparna för att planera vårt bröllop. Jag är med i svenska kyrkan, men inte han. Jag skulle vilja ha en vigsel utomhus (på platsen vi träffades) och med en präst som var klasskompis med mig i gymnasiet. Prästen arbetar inom svenska kyrkan, men i en annan församling.Finns det några hinder, som ni kan se, för att vi har en utomhusvigsel på den här platsen vi utsett (vacker skogsdunge vid en sjö) och med den här prästen, inlånad från en annan församling? Jag tänker mig förstås att vi står för prästens arvode när det gäller reseersättning/traktamente.Mvh/M&P
    Nej, är prästen med på noterna så ser jag inga hinder.
    Annars är det inte självklart att församlingar ställer upp med utomhusvigslar, men, som sagt, har ni en präst som ställer upp så borde det inte vara några problem.
  • Kjell Präst
    Mia83 skrev 2009-07-24 00:46:31 följande:
    Är det vanligt att man ber kantorn lära sig en låt som önskas till utgångsmarch? Självklart inget stötande eller så... Eller om ett syskon spelar utgångslåten på elgitarr?Har varit på ett par bröllop på sistone då jag lagt märke till att brudparet inte kysser varandra. Gör man inte det längre, eller är det självvalt??
    Man kan absolut föreslå utgångsmusik till kyrkomusikern. Det är sedan han/hon som avgör om han/hon kan/vill spela just det stycket eller inte.

Att någon spelar elgitarr som utgångsmusik har jag personligen inte varit med om, men det möter säkert inga hinder så länge musiken som spelas är lämplig för kyrkorummet.

Kyssen är inte en del av ritualet i en vigselgudstjänst i Svenska kyrkan. Enligt den svenska traditionen äger den i stället rum på kyrktrappan efter vigseln.
    Enligt den svenska ordningen ska prästen alltså inte säga till brudparet att kyssas (som i amerikanska filmer "You may kiss the bride"). Vissa präster gör det ändå, och det är kanske sådana vigslar du tidigare har varit på.
    Vill brudparet kyssas i kyrkan är det självklart inte på något sätt förbjudet. De gör då det när de tycker det passar, utan prästerligt påbud
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-24 08:12:09 följande:
    Nu får jag ju aldrig vara här inne mer eftersom jag redan gift mig. Vad ska jag fråga liksom??
    Tycker att det har varit lite Frulletomt på sista tiden!
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-24 08:57:16 följande:
    Mmm.. Kanske ska skilja mig och gifta om mig?!Kjell Präst skrev 2009-07-24 08:55:38 följande:
    Du kan ju alltid planera förnyande av löftena. Det har ju gått flera veckor sedan ni gifte er, så det börjar väl bli dags?
  • Kjell Präst
    Morticia skrev 2009-07-24 09:36:15 följande:
    Får jag fråga en präst angående tystnadsplikten? Den är ju absolut, men gäller det endast i de fall man i förväg bestämt att det ska gälla? Eller gäller det t.ex. en helt vanlig mejlkonversation också? Jag är inte intresserad av den moraliska aspekten där de allra flesta trots allt ha en egen spärr som motsätter sig vidarebefordring av mejl eller sammanfattande av telefonsamtal som kan tyckas oskyldiga. Helt enkelt; får Ni eller får Ni inte sammanfatta icke-förtroliga samtal och mejl?
    Tystnadsplikten gäller främst vid enskilda samtal av själavårdskaraktär. Den gäller alltså inte om en präst samtalar med en annan människa på en offentlig plats typ i matvaruaffären. När det gäller e-post vet jag egentligen inte exakt vad som gäller, det som är absolut säkert är att tystnadsplikten INTE kan gälla en vanlig konversation av allmän karaktär. Är däremot konversationen att betrakta som själavård så bör den absoluta tystnadsplikten gälla även där.
  • Kjell Präst
    Morticia skrev 2009-07-24 10:09:26 följande:
    Ok, tack för Ditt snabba svar, Kjell.Jag kan specificera lite; spridning av mejl utan dennes vetskap. Om det inte direkt är juridiskt fel, så hur kan man tycka om det rent moraliskt?
    Spontant känns det moraliskt fel om ämnet inte är sådant(bokning av dop, begravning, frågor om kyrkoavgiften tex)att prästen måste blanda in andra, och epostavsändaren inte kan anses ta skada av det.
  • Kjell Präst

Här sitter jag på Gekås camping och skriver ett inlägg...
    Var bara tvungen att säga det

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-07-26 22:21:39 följande:
    Hmmm... har shoppingdjävulen tagit dig??
    När det gäller Gekås har shoppingdjävulen absolut tagit tag i mig, vi åker hit en vecka varje år...det finns ju så grymt mycket bra grejer...
Svar på tråden Fråga prästerna 8