Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Sonja68 skrev 2009-05-20 09:08:25 följande:
    Kanske prästen begick tjänstefel
    Hehe, närå, det behövs grövre saker än en liten felsägning
    Det blir inget biskopsförhör alltså
  • Kjell Präst

Piano i all ära, men hur ofta är det man har chans att bestämma vad som spelas på världens maffigaste instrument-orgeln?

• Kjell Präst
    Frukenob skrev 2009-05-23 20:20:35 följande:
    Måste bara fråga: Måste man bjuda med prästen på festen efter? Prästen gör väl bara sitt jobb
    Nej då, det behövs absolut inte. De få gånger jag blivit inbjuden har jag tackat nej - och många präster gör nog så. Vi har ju lite annat att göra på sin fritid än sitta på middag i flera timmar bland människor man inte känner
  • Kjell Präst
    Sommarpar skrev 2009-05-24 10:17:57 följande:
    vi skulle vilja ha tre sololåtar på vår vigsel, en psalm som alla sjunger och sedan skall en kompis spela en psalm på tvärflöjt. tror ni att detta är ett upplägg som prästen "godkänner" eller måste man ha två psalmer som sjungs?
    Tanken är att psalmsången ska vara gemensam.
    Jag skulle ha föreslagit att man sjunger två psalmer gemensamt och att flöjtisten spelar en tredje solo.
  • Kjell Präst

Ja, jag föreslår alltid psalm 84 och 411 - tycker mycket om dem. Men det är ju de rena vigselpsalmerna, om man vill kan man ju ha mer allmänna psalmer också, som tågjäntans förslag (som har nr 200) och förstås nr 201 "En vänlig grönskas rika dräkt" och nr 199 "Den blomstertid nu kommer". Även psalm 202 "De blomster som i marken bor" är vacker.
    Men den allra vackraste sommarpsalm jag vet är nog nr 752 "Över berg och dal". Den är dock inte så välkänd, men rätt lättsjungen ändå.

• Kjell Präst

Idag väljer vi ny biskop i Stockholm - men en eller annan fråga hinner jag nog svara på ändå!
    (Är det genomskinligt att detta inlägg är ett finare sätt att säga "puff"?)

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-05-26 15:21:07 följande:
    Jaha... den ovetande fjällbon blir då rakst nyfiken Vem är den nya biskopen??Fönstertips...ha i lite sköljmedel i vattnet, gör rutorna så blanka så...,även jag använder tidningspapper när jag putsar rutorna på kaminen Är suveränt mot sot!
    Hon heter Eva Brunne. Blir säkert en utmärkt biskop. Hon var min kandidat! Så tack, Soldemor för gratulationen...
  • Kjell Präst
    AIE skrev 2009-05-27 08:15:50 följande:
    Kan man sätta vigselprogrammet innan vi träffat prästen eller måste vi först träffa prästen innan vi kan göra vigselprogrammen?VI gifter oss på annan ort den 27 juni och kommer träffa prästen först den 23:e...Kan vi göra klart vigselprogrammen nu innan eller måste vi vänta??
    Om ni följer Svenska kyrkans ordning så borde det ju inte vara några problem - ska ni skriva in psalmerna så vore det väl i och för sig bra om prästen hade godkänt dem innan ni skriver in dem i programmet - men det kanske kan ordnas på telefon?
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-05-27 09:35:02 följande:
    Spelas psalmerna i någon speciell ordning? Jag menar om den med lägst nummer spelas först eller så??
    Den med flest ettor spelas alltid först, därefter den med flest tvåor Nej, allvarligt talat, de spelas i den ordningen man vill att de ska spelas (Och för den som nu tänker invända att jag är elak och hånfull mot BulleNuh: Jag vet sedan tidigare att hon förstår skämt)
  • Kjell Präst

Hej!
    Jomenvisst är stämningen trevlig här - vi är ju på kyrkans domäner
    Visst kan man ha julpsalmer vid vigslar, var själv på en vigsel där vi sjöng nr 122 "Dagen är kommen, kärlek triumferar" - lite fint dubbeltydigt!
    "Stilla natt" och "Nu tändas tusen juleljus" är utmärkta psalmer som jag utan att tveka skulle godkänna vid en decembervigsel.
    Julpsalmerna hittar du i psalmboken, i första hand mellan 112 och 129. Tyvärr finns ingen hemsida där alla pslamer är samlade och lyssningsbara - det borde finnas en sådan, skulle vara till nytta för oss präster också.

Ett vigseltal är ett tal som prästen håller vid vigseln
    Mer specificerat så brukar man tala om kärleken och Guds närvaro i våra liv och sådär. Gärna med en personlig touch anpassad för brudparet, jag brukar be att få veta lite personliga saker vid vigselsamtalet.

emmibob skrev 2009-05-27 12:42:45 följande:
    Hej hopp! Här inne verkar det råda trevlig stämning.Själv håller jag med passionsblomman- Frulle Nuh borde det bli Så till min fråga:Vi gifter oss i december och jag vill gärna ha med någon julpsalm under vigseln. Brukar detta vara okej? Var hittar jag texter till julpsalmer? Har försökt tittat på svenska kyrkans hemsida, men utan resultat. Psalmerna 114 och 116 tycker jag mycket om, vad säger ni präster- skuller ni kunna tänka er dem?Sedan funderar jag vad är ett vigseltal?Tack på förhand!
Svar på tråden Fråga prästerna 8