Fråga prästerna 8
Det blir inget biskopsförhör alltså
Piano i all ära, men hur ofta är det man har chans att bestämma vad som spelas på världens maffigaste instrument-orgeln?
Ja, jag föreslår alltid psalm 84 och 411 - tycker mycket om dem. Men det är ju de rena vigselpsalmerna, om man vill kan man ju ha mer allmänna psalmer också, som tågjäntans förslag (som har nr 200) och förstås nr 201 "En vänlig grönskas rika dräkt" och nr 199 "Den blomstertid nu kommer". Även psalm 202 "De blomster som i marken bor" är vacker.
Men den allra vackraste sommarpsalm jag vet är nog nr 752 "Över berg och dal". Den är dock inte så välkänd, men rätt lättsjungen ändå.
Idag väljer vi ny biskop i Stockholm - men en eller annan fråga hinner jag nog svara på ändå!
(Är det genomskinligt att detta inlägg är ett finare sätt att säga "puff"?)
Hej!
Jomenvisst är stämningen trevlig här - vi är ju på kyrkans domäner
Visst kan man ha julpsalmer vid vigslar, var själv på en vigsel där vi sjöng nr 122 "Dagen är kommen, kärlek triumferar" - lite fint dubbeltydigt!
"Stilla natt" och "Nu tändas tusen juleljus" är utmärkta psalmer som jag utan att tveka skulle godkänna vid en decembervigsel.
Julpsalmerna hittar du i psalmboken, i första hand mellan 112 och 129. Tyvärr finns ingen hemsida där alla pslamer är samlade och lyssningsbara - det borde finnas en sådan, skulle vara till nytta för oss präster också.
Ett vigseltal är ett tal som prästen håller vid vigseln
Mer specificerat så brukar man tala om kärleken och Guds närvaro i våra liv och sådär. Gärna med en personlig touch anpassad för brudparet, jag brukar be att få veta lite personliga saker vid vigselsamtalet.