Inlägg från: Kjell Präst |Visa alla inlägg
  • Kjell Präst

Fråga prästerna 8

W2B Blom skrev 2009-06-23 02:06:30 följande:

Hej, jag hoppas du kan hjälpa mig. Har en fundering, håller på med vårt vigselprogram och vi tycker att den "nya" psalmen från 200 "I denna ljuva sommartid..." är väldigt fin. Dock vet vi ej exakt om den heter "Till man och kvinna gjorde han", men texten börjar så "Till man och kvinna gjorde han, de två som kärlek ger varann..." Mina funderingar är: ~ Vad heter den "nya" psalmen? ~ Vad skriver man för psalmnummer? Blir det 200, fastän det är en annan text men samma melodi? Eller?~ Sedan undrar jag hur pass vanlig psalm 84 är? Brukar den vara med i var och varannan vigsel du har haft?
    Just nu är jag på läger och har inte tillgång till mina böcker. Är psalmen du nämner en officiell psalm, dvs finns den i "Psalmer i 2000-talet"? Isåfall skriver du det psalmnummer den har där. Är det en av de inofficiella så måste präst och musiker godkänna att den används. Då skriver du tex "melodi: i denna ljuva sommartid". Psalm 84 är med i många av mina vigslar eftersom jag alltid rekommenderar den.
  • Kjell Präst

Nu är jag hemma igen efter konfirmandlägret. Vissa säger att mitt språk har blivit påverkat efter två veckors umgänge med tonåringar, men jaba: Mäh, ofta! Jag tycker det är fett lökigt att säga så. Seriöst, jag lackar av sånt snack!

• Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-06-28 21:41:45 följande:
    Välkommen hem Kjell!Det var nog i sista momangen!
    Närå, det är chill!
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-06-28 22:39:09 följande:
    Brudens sida sitter på vänster sida, och bruden går till vänster om sin brudgum.Har man en brudnäbb så går den väl först, det är ju det det betyder-näbb alltså.
    Just så!
  • Kjell Präst
    Krystal skrev 2009-06-29 09:22:12 följande:
    Jag upprepar min fråga nu när prällen är tillbax Om man inte är med i svenska kyrkan..vad kan det kosta då om man vill "låna" kyrkan för en vigsel?
    Summan vet jag tyvärr inte, bara att det kostar. Jag tror dessutom att summan kan variera från församling till församling
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-06-29 09:38:37 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-06-29 09:29:24 följande:
    Det är väl inte heller helt självklart att man får låna kyrkan? Har för mig att det är församlingens kh som bestämmer om kyrkan lånas ut.
    Ja, det stämmer.
  • Kjell Präst
    MissTiny skrev 2009-06-29 19:59:12 följande:
    Hej Kjell! Jag har en liten fundering och orkar inte ringa min egen präst (igen!).. Vi har valt att läsa våra löften själva, alltså varianten "Jag NN vill älska dig...". Min fråga är då, ska vi säga både för och efternamn eller räcker det med "Jag Tina vill älska dig..."? Vi gifter oss nu på lördag så då börjar det bli dags att ha koll på såna saker...
    Jag tycker nog det räcker med förnamn!
  • Kjell Präst
    Epona skrev 2009-06-30 22:48:57 följande:
    En fråga från mig.. Jag skulle väldigt gärna bli vigd av min konfirmationspräst då han betytt väldigt mycket för mig när jag var medlem i Kyrkans Unga. Vi bor inte i samma stad som honom. Hur fungerar det då? Behöver församlingen vi bor i godkänna att han viger oss i "deras" kyrka? Eller hur kan det fungera?
    Du kontaktar din konfirmationspräst och frågar om han vill ställa upp. Vill han det så säger du "Yesssss", ringer den församling där du vill gifta dig, bokar kyrkan och meddelar att du tar med dig egen präst.
  • Kjell Präst
    Frulle skrev 2009-07-01 11:13:04 följande:
    Here I am! Under nytt skynke!(och jag har INGEN som helst aning om vad jag menar med "under nytt skynke"! Det lät bra tyckte jag!)
    För mig betyder "Frulle" två saker: "(Skol)fröken" och/eller "Frukost". I vilken kategori ska jag placera dig? Nåja, välkommen åter i alla fall!
Svar på tråden Fråga prästerna 8