• Maggan Haggan

Bröllops inbjudan till familj som har sorg?

Vi ska gifta oss 8 augusti, har precis skickat ut inbjudningarna, men har väntat med en inbjudan.

Min sambo har hela tiden tänkt bjuda in sin barndomsvän och hans familj. Nu har deras son nyligen dött efter några års kamp mot canser.

För mej känns det okännsligt att bara skicka iväg inbjudan som den är. Har funderat på att skicka med ett extra kort där vi kan skriva en extrahälsning och beklaga sorgen, att vi tänker på dem och det de går igenom just nu,

Är detta en bra idé? Hur ska jag göra?

Någon som kan hjäpa mej att formulera något fint, jag är så dålig på att formulera mej utan att trassla in mej och blir otydlig.

• Svar på tråden Bröllops inbjudan till familj som har sorg?
  • Miss Biii

jag tycker du ska fatta dig kort... skriv att ni tänker på dem o beklagar sorgen... att skicka m en extra hälsning m inbjudan är ju fint!

• SimonCaro

Tycker absolut att du ska skicka inbjudan, allmänna uppfattningen är ju att man ska hålla sig borta när någon går bort här i sverige- vilket lämnar de sörjande helt ensamna och uteslutna ur allt som händer omkring... Så fel, man behöver känna att livet går vidare och det finns saker att deltaga i...

Min tanke... av egen erfarenhet...

• passionsblomman

Oj... Jag vet inte...jag tycker nog att en glädjens inbjudan ska få vara just det och kanske är det precis en sådan sak de behöver mitt i allt. Något som påminner om normala saker som också hör deras liv till. Däremot tycker jag tveklöst att ni ska kondolera, dvs skicka ett fint kort/brev med en blomma och visa ert deltagande och omtanke. En helt egen alltså, inte i samma som bröllopsinbjudan.

Och orkar de inte komma på bröllopet så är det ju inget konstigt, men jag tror nog ändå det värmer att bli bjuden.Iallafall jhade jag blivt otroligt ledsen om folk undvek att bjuda in av någon slags hänyn. Bjud dem och låt dem avgöra själva vad de är redo att vara med på.

• Maggan Haggan

...Men blir det fel att skicka med en extra hälsning?

• Maggan Haggan

Tack för svar.

Kanske blir bättre att skicka inbjudan som den är då. och beklaga sorgen separat.

• SimonCaro

Maggan Haggan skrev 2009-05-19 22:04:12 följande:

...Men blir det fel att skicka med en extra hälsning?
    Det tycker jag absolut inte- Skriv att ni tänker på dem... och kanske ring emellanåt... inte fel...
  • passionsblomman

Det tror jag !

Skicka blombudet först och inbjudan sedan tycker jag!

Maggan Haggan skrev 2009-05-19 22:05:44 följande:

Tack för svar. Kanske blir bättre att skicka inbjudan som den är då. och beklaga sorgen separat.
  • Maggan Haggan
    SimonCaro skrev 2009-05-19 22:00:18 följande:
    Tycker absolut att du ska skicka inbjudan, allmänna uppfattningen är ju att man ska hålla sig borta när någon går bort här i sverige- vilket lämnar de sörjande helt ensamna och uteslutna ur allt som händer omkring... Så fel, man behöver känna att livet går vidare och det finns saker att deltaga i...Min tanke... av egen erfarenhet...
    Jo, helt klart bjuder vi in dem, de har själva sagt till innan han dog att de inte ville bli ensamma i sin sorg och att alla skulle fortsätta höra av sig som innan.
  • stressad bride2b

Känn själv vad du tror...

Jag förlorade både min mamma och pappa inom loppet av 2 år och kommer aldrig glömma de fina hälsningar jag fick då.

Att få en bröllopsinbjudan kan vara något att se fram emot för dem men som du sa så tycker jag att det var en jättefin idé att lägga i ett extra kort där ni skriver typ.

Vi beklagar er sorg och tänker på er.

Var inte rädd för att kanske slå dem en signal eller så. Var inte rädd för att säga första ordet om deras sorg. Det kan vara skönt att slippa vara den som tar upp det för att göra det lättare för andra...

Tycker som sagt att din idé med ett extrakort var fint och jag hade uppskattat det!

Lycka till med allt

• passionsblomman

å gud vad jag tänkte mig in i deras situation nu...att ens snudda vid tanken på att förlora mitt barn...så fruktansvärt!

*går och tänder ett ljus för deras lilla pojke*

Svar på tråden Bröllops inbjudan till familj som har sorg?