Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Rosen flyter ju upp hela j*kla tiden!!

Alla blommor flyter!

Du måste förankra den antingen med särskilda spikmattor som stjälken sticks ner i-dyr grej att skaffa till alla vaser- eller använda själva vasens väggar att klämma blomman i läge med, funkar med tex tulpaner.

• passionsblomman

Jo, den flyter också upp, men det finns piggr du kan köpa hos floristen som du fäster med Oasisfix (det är som en häftmassa ungefär) och sedan sätter du oasisklutten i piggen och täcker med sanden. DÅ stannar det kvar.

W2B Blom skrev 2009-05-20 15:27:53 följande:

Ja! En genomdränk oasis ska väl kunna funka, för den flyter väl inte upp? Då behöver man bara lägga silversanden runt omkring så syns inte den. Jag vill helst göra så enkelt som möjligt, då det är så mycket annat som ska fixas dagarna före bröllopet, så en oasis är en enkel lösning. Tack för tipset! Hoppas det fungerar!
  • passionsblomman

Hänvisar till mitt senaste inlägg, oosm du nog inte hann se innan du postade tror jag.

Den dekoration du valt är en typisk sådan som alla gärna kallar "enkel" och "det är bara att", men den liksom det mesta kräver en del kunskap och handlag och tid, även om resultatet sedan ser "enkelt" ut.

Gör du som jag beskrev med oasisfix, piggar oasis och sand så kommer du att få ner rosen iallafall.

• passionsblomman

Det sitter ordentligt!

Man tar en bit fix och knådar den så den blir mjuk och fäster den på piggen (ser ut som en litenplastpall, fyra piggar är det på den)-man kan tom elda lite lätt på den med cigaretttändare eller ett ljus så den blir varm. sedna trycker man fast klutten och piggen mot botten. Det är otroligt viktigt att vasen är TORR i detta läge, annars fastnar det inte!

Skär till små oasis bitar av den blöta oasisen och fäst i piggen. Ta inte onödigt stor bit.

När du blöter oasis ska du använda en rymlig balja/hink/vask så den kan SJUNKA SJÖLV! Tryck aldrig ner den! Då bildas luftfickor och den blöts inte helt.

Sedan lägger su sanden/stenarna så det täcker och sist sticker du blomman. ETT stick! Inte stå och göra om och greja, skarpt snitt på blomman, bestämd rörelse och ner med den ända till blomhuvudet. Sedan är det bara att fylla på vatten och låta alltihop stå så sand och allt lägger sig.

Fästa piggarna i vaserna, de kan du ju göra hur långt innan som helst, så är det bara från oasisdelen kvar sedan.

W2B Blom skrev 2009-05-20 15:35:28 följande:

Ha ha... vad vi skriver om varandra! Men jisses vad krångligt allting låter! Ok, så en pigg och oasisfix är lösningen? Sitter detta ordentligt i vattnet då?
  • passionsblomman

Det kommer bli så bra så! Hör av dig om det krånglar. Nu har du gått distanskurs i arrangemangsteknik!

Blommorna kan vara i vatnet från dagen innan utan problem. Ta KALLT vatten.

• passionsblomman

Kanske när du lagt in bilder på resultatet!

W2B Blom skrev 2009-05-20 16:01:34 följande:

Får jag ett diplom nu?
  • passionsblomman

Det tar jag som ett löfte!

W2B Blom skrev 2009-05-20 16:10:13 följande:

Ok, då jag ska fixa lite bilder på resultatet, så jag äntligen får Passionsblommans eftertraktade diplom!
  • passionsblomman

Bra där!

Bara man får fast den hårt nog runt stenen så.

20th century fox skrev 2009-05-22 12:10:13 följande:

jag har för mig jag sett en annan variant där de tagit av stjälken från rosen ganska kort och sedan fäst blomman med fiskelina eller tråd och sedan runt en sten i andra änden. Då ser det ut som de svävar i vattnent - ganska fint och enkelt med!
Svar på tråden Rosen flyter ju upp hela j*kla tiden!!