• W2B Blom

Rosen flyter ju upp hela j*kla tiden!!

Hoppas någon vänlig själ har något bra tips hur man gör så att rosen stannar kvar i botten i glasvasen?

På borden tänkte vi ha 3 olika glasvaser som är olika höga med en ros i varje glas och sedan ett flytljus. Jag provade igår med att se om rosen skulle klara sig över ett dygn att vara i vattnet (det gjorde den) men rosen flyter upp hela jäkla tiden!! Fastän jag har silversand på botten och har begravt i stort sett nästan hela själken i sanden som flyter rosen ändå upp till ytan och krockar med flytljuset!!

Nu har jag en bordskniv som håller rosen nere - men det vill jag jag inte ha på bröllopet. Någon som vet hur man gör så att rosorna håller sig nere på botten?

Exempel: http://www.brollopstorget.se/hem/maddiz82/gallery/phpvpkmey.jpg

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Svar på tråden Rosen flyter ju upp hela j*kla tiden!!
  • giz83

har du provat att knyta fast en tung sten eller annat o täcka med silversanden som du har?

om du inte vet hur du ska knyta fast den så ta en nål och sy fast tråden i själken och sen knyt runt stenen eller vad det nu blir du använder
    eller så använder du dig av oasis...det flyter väl inte? och se till att den är genomdränkt med vatten innan du häller på för flytljusen så den inte "dricker upp" allt vatten....=)

vet inte hur värdefulla de tipsen va, men det är kanske iaf värt att prova...

• SagansMamma

Ååååh jag undrar också =)

• passionsblomman

Alla blommor flyter!

Du måste förankra den antingen med särskilda spikmattor som stjälken sticks ner i-dyr grej att skaffa till alla vaser- eller använda själva vasens väggar att klämma blomman i läge med, funkar med tex tulpaner.

• W2B Blom

giz83 skrev 2009-05-20 15:23:21 följande:
    har du provat att knyta fast en tung sten eller annat o täcka med silversanden som du har?om du inte vet hur du ska knyta fast den så ta en nål och sy fast tråden i själken och sen knyt runt stenen eller vad det nu blir du användereller så använder du dig av oasis...det flyter väl inte? och se till att den är genomdränkt med vatten innan du häller på för flytljusen så den inte "dricker upp" allt vatten....=)vet inte hur värdefulla de tipsen va, men det är kanske iaf värt att prova...

Ja! En genomdränk oasis ska väl kunna funka, för den flyter väl inte upp? Då behöver man bara lägga silversanden runt omkring så syns inte den.

Jag vill helst göra så enkelt som möjligt, då det är så mycket annat som ska fixas dagarna före bröllopet, så en oasis är en enkel lösning. Tack för tipset! Hoppas det fungerar!

• passionsblomman

Jo, den flyter också upp, men det finns piggr du kan köpa hos floristen som du fäster med Oasisfix (det är som en häftmassa ungefär) och sedan sätter du oasisklutten i piggen och täcker med sanden. DÅ stannar det kvar.

W2B Blom skrev 2009-05-20 15:27:53 följande:

Ja! En genomdränk oasis ska väl kunna funka, för den flyter väl inte upp? Då behöver man bara lägga silversanden runt omkring så syns inte den. Jag vill helst göra så enkelt som möjligt, då det är så mycket annat som ska fixas dagarna före bröllopet, så en oasis är en enkel lösning. Tack för tipset! Hoppas det fungerar!
  • W2B Blom

passionsblomman skrev 2009-05-20 15:24:27 följande:
    Alla blommor flyter!Du måste förankra den antingen med särskilda spikmattor som stjälken sticks ner i-dyr grej att skaffa till alla vaser- eller använda själva vasens väggar att klämma blomman i läge med, funkar med tex tulpaner.

Hmm.. funkar inte en genomdränk oasis? Eller kan man sticka in något tungt (t ex. en spik) i själken, så kanske den tyngden håller rosen nere? Eller är jag mycket dum mot blommorna då? Vill ha en enkel och billig lösning på det hela!

Tyvärr kan jag inte använda mig av väggarna då vaserna är lför breda för själva rosen.

• W2B Blom

passionsblomman skrev 2009-05-20 15:30:40 följande:
    Jo, den flyter också upp, men det finns piggr du kan köpa hos floristen som du fäster med Oasisfix (det är som en häftmassa ungefär) och sedan sätter du oasisklutten i piggen och täcker med sanden. DÅ stannar det kvar.W2B Blom skrev 2009-05-20 15:27:53 följande:

Ha ha... vad vi skriver om varandra!

Men jisses vad krångligt allting låter! Ok, så en pigg och oasisfix är lösningen? Sitter detta ordentligt i vattnet då?

• giz83

ja men det där med spiken låter väl inte så tokigt...
    men frågan är ju om en spik räcker, eller om du måste ha fler?!

och blomman behöver du inte oroa dig så mycket för...den är ju redan avklippt så den kommer ju inte växa mer, men det kan ju vara bra så den inte vissnar eller ser lessen ut iof...

passionsblomman...vad tror du?

• passionsblomman

Hänvisar till mitt senaste inlägg, oosm du nog inte hann se innan du postade tror jag.

Den dekoration du valt är en typisk sådan som alla gärna kallar "enkel" och "det är bara att", men den liksom det mesta kräver en del kunskap och handlag och tid, även om resultatet sedan ser "enkelt" ut.

Gör du som jag beskrev med oasisfix, piggar oasis och sand så kommer du att få ner rosen iallafall.

• Gloriosa444

Det enklaste jag kan komma på är att köpa oasisfix och pinnhållare i blomsterbutik (som nån föreslog) och knyta fast rosstjälken i den konstruktionen och täcka den med sand. Förslagsvis med nål och tråd genom rosstjälken och tex skära en skåra i en av pinnarna i pinnhållaren med vass kniv och förankra tråden i skåran. Lite pyssligt men allt utom att fästa själva rosen kan ju göras långt i förväg.

Rosen kan ju faktiskt flyta upp ur en oasisbit också om du har otur (men det borde funka).

Svar på tråden Rosen flyter ju upp hela j*kla tiden!!