Inlägg från: W2B Blom |Visa alla inlägg
  • W2B Blom

Rosen flyter ju upp hela j*kla tiden!!

Hoppas någon vänlig själ har något bra tips hur man gör så att rosen stannar kvar i botten i glasvasen?

På borden tänkte vi ha 3 olika glasvaser som är olika höga med en ros i varje glas och sedan ett flytljus. Jag provade igår med att se om rosen skulle klara sig över ett dygn att vara i vattnet (det gjorde den) men rosen flyter upp hela jäkla tiden!! Fastän jag har silversand på botten och har begravt i stort sett nästan hela själken i sanden som flyter rosen ändå upp till ytan och krockar med flytljuset!!

Nu har jag en bordskniv som håller rosen nere - men det vill jag jag inte ha på bröllopet. Någon som vet hur man gör så att rosorna håller sig nere på botten?

Exempel: http://www.brollopstorget.se/hem/maddiz82/gallery/phpvpkmey.jpg

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Svar på tråden Rosen flyter ju upp hela j*kla tiden!!
  • W2B Blom

giz83 skrev 2009-05-20 15:23:21 följande:
    har du provat att knyta fast en tung sten eller annat o täcka med silversanden som du har?om du inte vet hur du ska knyta fast den så ta en nål och sy fast tråden i själken och sen knyt runt stenen eller vad det nu blir du användereller så använder du dig av oasis...det flyter väl inte? och se till att den är genomdränkt med vatten innan du häller på för flytljusen så den inte "dricker upp" allt vatten....=)vet inte hur värdefulla de tipsen va, men det är kanske iaf värt att prova...

Ja! En genomdränk oasis ska väl kunna funka, för den flyter väl inte upp? Då behöver man bara lägga silversanden runt omkring så syns inte den.

Jag vill helst göra så enkelt som möjligt, då det är så mycket annat som ska fixas dagarna före bröllopet, så en oasis är en enkel lösning. Tack för tipset! Hoppas det fungerar!

• W2B Blom

passionsblomman skrev 2009-05-20 15:24:27 följande:
    Alla blommor flyter!Du måste förankra den antingen med särskilda spikmattor som stjälken sticks ner i-dyr grej att skaffa till alla vaser- eller använda själva vasens väggar att klämma blomman i läge med, funkar med tex tulpaner.

Hmm.. funkar inte en genomdränk oasis? Eller kan man sticka in något tungt (t ex. en spik) i själken, så kanske den tyngden håller rosen nere? Eller är jag mycket dum mot blommorna då? Vill ha en enkel och billig lösning på det hela!

Tyvärr kan jag inte använda mig av väggarna då vaserna är lför breda för själva rosen.

• W2B Blom

passionsblomman skrev 2009-05-20 15:30:40 följande:
    Jo, den flyter också upp, men det finns piggr du kan köpa hos floristen som du fäster med Oasisfix (det är som en häftmassa ungefär) och sedan sätter du oasisklutten i piggen och täcker med sanden. DÅ stannar det kvar.W2B Blom skrev 2009-05-20 15:27:53 följande:

Ha ha... vad vi skriver om varandra!

Men jisses vad krångligt allting låter! Ok, så en pigg och oasisfix är lösningen? Sitter detta ordentligt i vattnet då?

• W2B Blom

passionsblomman skrev 2009-05-20 15:36:28 följande:
    Hänvisar till mitt senaste inlägg, oosm du nog inte hann se innan du postade tror jag.Den dekoration du valt är en typisk sådan som alla gärna kallar "enkel" och "det är bara att", men den liksom det mesta kräver en del kunskap och handlag och tid, även om resultatet sedan ser "enkelt" ut.Gör du som jag beskrev med oasisfix, piggar oasis och sand så kommer du att få ner rosen iallafall.

Ok.... hmm... aj aj, känner mig skyldig till att se dekorationsbilder och tänka "det där att det ser ju så enkelt ut"

Ska genast springa till floristen och köpa oasisfix & piggar oasis så hoppas jag att det funkar och kan ta bort bordskniven.

Kan jag fixa blomdekorationen kvällen före bröllopsdagen? Tror du att blommorna håller sig i vattnet? Jag provade och både rosen & vattnet såg jättefint ut men man kan aldrig vara säker. Tänkte du kan ju det här med blommor...

• W2B Blom

Ayla sthlm skrev 2009-05-20 15:43:58 följande:
    vi tänker ha ungefär samma sak som ni, ros i vas och stenar samt fltljus ovanför och vi tänkte fästa rosen med silvertejp, det var min sambos förslag och det funkar väldigt bra.

Aha, silvertejp! Det var också en bra lösning! Håller det rosorna nere hela kvällen?

• W2B Blom

passionsblomman skrev 2009-05-20 15:52:28 följande:
    Det sitter ordentligt!Man tar en bit fix och knådar den så den blir mjuk och fäster den på piggen (ser ut som en litenplastpall, fyra piggar är det på den)-man kan tom elda lite lätt på den med cigaretttändare eller ett ljus så den blir varm. sedna trycker man fast klutten och piggen mot botten. Det är otroligt viktigt att vasen är TORR i detta läge, annars fastnar det inte!Skär till små oasis bitar av den blöta oasisen och fäst i piggen. Ta inte onödigt stor bit.När du blöter oasis ska du använda en rymlig balja/hink/vask så den kan SJUNKA SJÖLV! Tryck aldrig ner den! Då bildas luftfickor och den blöts inte helt.Sedan lägger su sanden/stenarna så det täcker och sist sticker du blomman. ETT stick! Inte stå och göra om och greja, skarpt snitt på blomman, bestämd rörelse och ner med den ända till blomhuvudet. Sedan är det bara att fylla på vatten och låta alltihop stå så sand och allt lägger sig.Fästa piggarna i vaserna, de kan du ju göra hur långt innan som helst, så är det bara från oasisdelen kvar sedan.W2B Blom skrev 2009-05-20 15:35:28 följande:

TUSEN TACK för hjälpen!!

• W2B Blom

passionsblomman skrev 2009-05-20 16:00:00 följande:
    Det kommer bli så bra så! Hör av dig om det krånglar. Nu har du gått distanskurs i arrangemangsteknik! Blommorna kan vara i vatnet från dagen innan utan problem. Ta KALLT vatten.

Får jag ett diplom nu?

• W2B Blom

passionsblomman skrev 2009-05-20 16:06:07 följande:
    Kanske när du lagt in bilder på resultatet! W2B Blom skrev 2009-05-20 16:01:34 följande:

Ok, då jag ska fixa lite bilder på resultatet, så jag äntligen får Passionsblommans eftertraktade diplom!

• W2B Blom

20th century fox skrev 2009-05-22 12:10:13 följande:
    jag har för mig jag sett en annan variant där de tagit av stjälken från rosen ganska kort och sedan fäst blomman med fiskelina eller tråd och sedan runt en sten i andra änden. Då ser det ut som de svävar i vattnent - ganska fint och enkelt med!

Åh, vad smart! Ska genast testa!

• W2B Blom

20th century fox skrev 2009-05-25 23:02:53 följande:
    hur går det för er? Jag har inte testa själv men tänker att det nog borde funka som teknisk lösning.....

Vi tänkte prova det här med fiskelinan först och funkar inte det så kör vi Passionsblommans råd. Min MB sa att vi måste ju ha rosor för att kunna prova oss fram och han sa att jag inte fick testa förrän han kommer hem på fredag...

• W2B Blom

giz83 skrev 2009-05-26 21:56:42 följande:
    w2b---> va mysigt..hihidu får berätta vad som hände sen...hihi

Absolut, det ska jag göra!!

• W2B Blom

Åh, jag har världens underbaraste M2B I fredags när han kom hem hade han med sig en stor bukett med röda rosor med ett tillhörande gulligt kort!

Iaf vi testade med en av rosorna med fiskelina och en sten och det funkade och blev jättefint!!!! Så tusen tack för det tipset!!

• W2B Blom

gosbruden skrev 2009-05-31 20:56:42 följande:
    du har inte en bild av resultatet? är grymt nyfiken på hur det ser ut..

Tyvärr har jag inga bilder av reslutatet. Synd! Men efter bröllopet kan jag lägga ut lite bilder. När ska du gifta dig?

• W2B Blom

Aha, men då ska du hinna få se bilderna innan er stora dag! Jo, tiden går fruktansvärt fort och jag vet inte hur man ska hinna med allting... För oss är det bara 2 månader kvar!!!  

Svar på tråden Rosen flyter ju upp hela j*kla tiden!!