• Hawaiiii

Filitheyo

Nu har jag svängt från Kuredu till Filitheyo...

Skulle vara kul att höra något från er som varit på någon eller båda öarna?

På kuredu är det lätt att ta reda på priser etc, men Filitheyo har jag ingen aning om. Vad är det för prisnivå? Vad kostar det att uppgradera till AI?

Någon??

• Svar på tråden Filitheyo
  • fru Hä

hej!!!!

Jag har varit på båda öarna. De är båda underbara. Vill ni bara ha ögon för varandra är Fili ett bättre val, men priserna för Fili har gått upp lskigt mycket för nösta säsong....

Ni får mer för pengarna på Kuredu men lite extra Robinson på Fili. Fili har otrolig mat och ett jättefint husrev. Kuredu har längre stränder och mer att göra - om man vill! Heldag på båt är super t.ex. Vad har ni för budget? När sks ni åka? Annars skulle jag rek JBV på Kuredu nr 220 -260 med AI - gryyyymt!

Fru Hä

Hawaiiii skrev 2009-05-21 13:07:46 följande:
    Nu har jag svängt från Kuredu till Filitheyo... Skulle vara kul att höra något från er som varit på någon eller båda öarna?På kuredu är det lätt att ta reda på priser etc, men Filitheyo har jag ingen aning om. Vad är det för prisnivå? Vad kostar det att uppgradera till AI?Någon??
  • Hawaiiii

Tack for svar! Det var Stefan pa Maldivernas turistbyra som tipsade om Fili, annars var vi mest inne pa Kuredu fran borjan.

Min sambo ar lite rastlos, sa han behover lite att gora om vi ska vara dar i 2 veckor :) Jag har dykcert, och han ska nog ta sitt innan, sa dyka och snorkla kommer vi ju gora.. annars vill vi nog mest ata god mat, dricka drinkar och aka pa nagon battur.

Budget.. ja, hamnar ju helst under 50 000, men vi ar ganska flexibla. Fick ett pris pa ving flex pa 42000 i beach villa med halvpension. Vi kommer nog vilja ha all inclusive, men det kan man val uppgradera pa plats om man vill?

Har aven funderat pa en beach bungalow pa kuredu, men da ar man tydligen bunden till att bara ata pa Bonthi(?) aven om man har AI?

JBV? Jacuzzi beach villa? Mmm...dom ser inte sa trakiga ut alls :)

• fru Hä

Hej!!

Fili är som sagt fantastisk! Men visst finns det lite mer att göra på Kuredu. JBV är superfina men framförallt är de bäst placerade!

Kommer ni att dyka har ni massor att göra och blir inte rastlösa!!!! Man blir inte det på Maldiverna, konstigt nog. Filitheyo är en grymt fin ö!!! Har ni råd -ta Fili!

Fru Hä

Hawaiiii skrev 2009-05-26 17:31:42 följande:
    Tack for svar! Det var Stefan pa Maldivernas turistbyra som tipsade om Fili, annars var vi mest inne pa Kuredu fran borjan.Min sambo ar lite rastlos, sa han behover lite att gora om vi ska vara dar i 2 veckor :) Jag har dykcert, och han ska nog ta sitt innan, sa dyka och snorkla kommer vi ju gora.. annars vill vi nog mest ata god mat, dricka drinkar och aka pa nagon battur.Budget.. ja, hamnar ju helst under 50 000, men vi ar ganska flexibla. Fick ett pris pa ving flex pa 42000 i beach villa med halvpension. Vi kommer nog vilja ha all inclusive, men det kan man val uppgradera pa plats om man vill?Har aven funderat pa en beach bungalow pa kuredu, men da ar man tydligen bunden till att bara ata pa Bonthi(?) aven om man har AI?JBV? Jacuzzi beach villa? Mmm...dom ser inte sa trakiga ut alls :)
  • Hawaiiii

Hur tar man sig fran Male till Fili? Eventuellt bokar vi med Emirates till Male fran Frankfurt, och aven hotellet separat.. men da inger ju inte sjoflyg. Brukar det vara svart att fa plats pa det om det inte ar forbokat, och vad kostar det till Fili?

Europa har ju hostlov i okt/nov, sa vi funderar pa att aka i borjan pa okt eller slutet pa nov, nar at det minst folk?

Tack for hjalpen!! :D

• Hawaiiii

Och så några frågor till:

Om man tar halvpension på Fili, är man bunden till en restaurang då? då ingår ingen dryck till maten alls? Det kanske är samma sak med AI, att man äter på samma ställe?

Kan man ändå köpa drinkar till hyfsade priser i baren?

Jag har läst massor om Fili på tripadvisor, och jag blir ju bara mer och mer sugen!

• fru Hä

Hej!

När du bokar Fili bokar du samtidigt sjöflyg tor till ön. Skulle hellre åka i november m tanke på vädret. Maten är grym o aväts i huvudrestaurangen.

Finns bara en till rest vid poolen. Man kan ju ändå äta lunch där el middag nån gång om man vill

Fru Hä

Hawaiiii skrev 2009-05-28 17:55:11 följande:
    Och så några frågor till:Om man tar halvpension på Fili, är man bunden till en restaurang då? då ingår ingen dryck till maten alls? Det kanske är samma sak med AI, att man äter på samma ställe?Kan man ändå köpa drinkar till hyfsade priser i baren?Jag har läst massor om Fili på tripadvisor, och jag blir ju bara mer och mer sugen!
  • Hawaiiii

Nu har jag spenderat ungefär 12 timmar framför datorn och Tripadvisor. Många verkar lite besvikna över standarden på rummen på Fili? Bodde ni i Superior villa? På bilderna ser det ju väldigt fräscht och fint ut? Boendet på Kuredu ser ju iofs väldigt rent och nytt ut...

Jag blir tokig snart! Så svårt att välja! Tänk vilka jobbiga I-landsproblem man kan ha.. :)

• fru Hä

Vi var iofs där i maj 2006, men vi var jättenöjda med rummen!

Fru Hä

Hawaiiii skrev 2009-05-29 22:42:43 följande:
    Nu har jag spenderat ungefär 12 timmar framför datorn och Tripadvisor. Många verkar lite besvikna över standarden på rummen på Fili? Bodde ni i Superior villa? På bilderna ser det ju väldigt fräscht och fint ut? Boendet på Kuredu ser ju iofs väldigt rent och nytt ut...Jag blir tokig snart! Så svårt att välja! Tänk vilka jobbiga I-landsproblem man kan ha.. :)
  • Hawaiiii

:o) Nu har vi bokat Superior villa m halvpension på Fili i oktober! Tjoho!
    Flygbiljetterna är inte klara än eftersom vi försöker åka med personalrabatt på Emirates. Skulle ju vara så jäkla coolt att få åka med 380'n.

Åh så kul det ska bli! :oD

• fru Hä

Grattis till ett superduper val! Fili är en rktigt fin ö!!!

Hawaiiii skrev 2009-06-01 15:47:43 följande:
    :o) Nu har vi bokat Superior villa m halvpension på Fili i oktober! Tjoho! Flygbiljetterna är inte klara än eftersom vi försöker åka med personalrabatt på Emirates. Skulle ju vara så jäkla coolt att få åka med 380'n. Åh så kul det ska bli! :oD
  • Miss Moneypenny

Nyss hemkommen från Fili! Helt fantastiskt och grattis till ditt val :) Vi bodde i Deluxe bungalow nummer 18. Den var super och man såg vattnet från altanen. Vi fick gå runt och kolla lite på stugorna innan vi checkade in och fick välja den vi tyckte var finast så det kan jag rekommendera! Vissa av superior-villorna ligger lite sämre till så be att få ett så lågt nummer som möjligt, annars finns det risk att ni hamnar på den lite sämre sidan av ön.

Vi bodde i vattenbungalow sista kvällen bara för att prova på och det var ganska coolt men deluxebungalowen var mycket mysigare måste jag säga och sen var det så mysigt att ha stranden utanför och sina egna solstolar där.

Vi tog halvpension och vill absolut rekommendera att ni INTE uppgraderar till AI. Det är inte värt det alls! Det kostar 60 dollar per person och dag att uppgradera och då är det massa restriktioner och massa grejer som inte ingår. Tex ingår bara husets vin och det går knappt att dricka. Däremot har de en underbar vinlista med massa goda viner som inte ingår i AI. En sak till är att med AI får man lunchbuffe i huvudrestaurangen och då missar man den helt fantastiska Sunset-restaurangen som har helt GRYM mat med jättefina upplägg som ser ut som värsta michelinkrog-grejerna! Vi åt lunch där varje dag, drack dyra viner från vinlistan, tog flera pina coladas varje dag och vi kom nästan aldrig upp i 60 dollar per person.

Jag kan också rekommendera "honeymoon excursion" till Hamza Island. Det låter lite cheezy så klart men det var faktiskt en häftig känsla att vara helt ensamma på en öde robinson-ö och springa naken på stranden och dricka champagne, haha..

Oj, det blev långt det här.. Säg till om du har fler frågor eller vill se bilder!

• Hawaiiii

Jag skrev ett inlägg i den andra "maildiverna-tråden" innan jag läst det här. Jag fick ju svar på nästan alla mina frågor! Tack! Bilder vill jag jättegärna se!

• Miss Moneypenny

Jag har några bilder i galleriet. Kan lägga upp några till också!

Hawaiiii skrev 2009-07-04 21:53:54 följande:
    Jag skrev ett inlägg i den andra "maildiverna-tråden" innan jag läst det här. Jag fick ju svar på nästan alla mina frågor! Tack! Bilder vill jag jättegärna se!
  • ljugarn08

Hej,

Var på Fili på vår bröllopsresa förra året och är hur nöjda som helst. Vi bodde en vecka i strandbungalow och en vecka i vattenbungalow. Båda var fräscha men vattenbungalow var superbt med egen terass ut över vattnet. Vi hade AI vilket var väldigt skönt, maten var sanslöst god och omväxlande i huvudrestaurangen så det tyckte vi var perfekt. Men halvpension funkar nog lika bra. Jag dyker också och vi är båda ganska aktiva och var lite oroliga om vi skulle bli rastlösa, men det kan jag säga att det blev vi inte. Fili har precis det lugn man behöver efter all stress runt bröllopet men det finns ändå lite att göra. Det figurerar massa tips om vilka rumsnummer man ska be om men under olika perioder på året så är olika delar av ön finast och bäst strand på så det är bäst att kolla på plats. Grattis till ett bra val av ställe, ni kommer få en fantastisk bröllopsresa.

• Hawaiiii

Åh vad kul! Ja, jag är helt övertygad om att vi kommer få det bra! Såå glad att vi vågade satsa på något annat än Kuredu.

Ni som varit där på HP och AI, hur är det med vattnet? Det ingår inte som jag förstått.. och någon sa att man kunde dricka ut kranen, men det känns ju som att be om magsjuka. Hur gick det med magarna förresten?

• Miss Moneypenny

De har ett eget reningsverk på ön och det finns vatten i flaskor att köpa. Det vattnet är jättegott verkligen men det kostar 3 dollar för en liter. Vi vågade inte dricka ur kranen, men det kanske man kan göra. Det smakade i alla fall inte konstigt när man borstade tänderna i det.

Inga problem med magarna alls, maten var som sagt jättebra. De odlar dessutom egna grönsaker och frukt på ön som de sedan använder i maten.
    Vi tog visserligen dukoral (vaccin mot turistdiarré) innan så jag vet inte om det var därför.

Hawaiiii skrev 2009-07-08 09:52:59 följande:
    Åh vad kul! Ja, jag är helt övertygad om att vi kommer få det bra! Såå glad att vi vågade satsa på något annat än Kuredu.Ni som varit där på HP och AI, hur är det med vattnet? Det ingår inte som jag förstått.. och någon sa att man kunde dricka ut kranen, men det känns ju som att be om magsjuka. Hur gick det med magarna förresten?
Svar på tråden Filitheyo