• Energy

Gästerna får betala dryck till maten!!!

Dom kanske inte vill ha ett fylleslag? Finns ju ingen vett och etikett i alkohol till ett bröllop. Jag tycker inte dom är snåla då maten är hutlöst dyr på en restaurang. Om du tycker så kanske du inte ska gå dit? är ju inte kul att gå på ett bröllop för dig om du tycker så illa om brudparets önskan tänkte jag. :-S

• Energy

Mm, men jag vidhåller fortfarande att dom inte är snåla. Enbart maten brukar gå på 4-600 kronor. Och då brukar det ingår läsk och lättöl. Sen är det ju kläder, blommor, dekorationer etc etc. Så vips är man uppe i summor som 80-100 000 kronor. Och det är innan alkoholen kommer in i bilden. Dom har säkert en orsak att göra så och inte för att vara dumma. Och om det är människor ni tycker om så vet du ju att dom är underbara och har då en bra anledning till detta.

Ge lite mindre pengar då? Istället för 800-1000 kronor kan ni ge 400-500 kronor. Garanterat lika uppskattat av brudparet.

• Energy
    svårtattvälja skrev 2009-05-21 23:54:13 följande:
    Det tycker jag är snålt. Dryck till maten hör till middagen. Bar efteråt kan ev vara en annan sak. Hur mycket kan man förvänta sig att gästerna bidrar med? Närvaro, finkläder, present OCH betala för sin middag/dryck? Det är väl ändå brudparet som bjuder till bröllop? Strunta isåfall att ha några gäster alls om de nu bara kostar en massa.
    Jag har haft ett alkoholfritt bröllop, det var det bästa beslut jag fattat där gästerna fick betala sin jäkla öl själva. Nu hade jag ett bröllop med alkohol till maten och det gör jag aldrig om igen. Alla blev pruttfulla och spydde ned toaväggen innan ens middagen var över.

Om en gäst känner så, så vill jag helst att dom stannar hemma. Vad har dom på min fest att göra om dom avskyr mina önskningar? Det går inte ihop. Det blir ju bara dålig stämning.
  • Energy

och är det några som är snåla så är det när man bjuder på allt och ändå får 70 kronor i present av varje gäst.

• Energy
    svårtattvälja skrev 2009-05-22 00:04:42 följande:
    Det gör de ju säkert också! För övrigt så behöver dryck till maten inte innebära alkoholhaltiga drycker.
    Nu gjorde ingen gäst det utan kom ändå. Men nu var det ju alkoholen gästerna skulle få betala själva som hon var upprörd över. Resten skulle dom ju bli bjudna på. Så varför denna ilska? Jag tycker inte det är snålt eftersom det inte finns ett krav någonstans i historien på att gästerna måste få alkohol. Varför är det snålt att bjuda på middag och alkoholfri dryck?
  • Energy

Fast nu skrev jag ju lite fel. Eeeeh, alltså vi ska inte ha ett alkoholfritt bröllop. Allt annat skrev jag rätt utifrån min synpunkt. (Jag är alltid på brudens sida men aldrig bridezillans)

• Energy
    MV85 skrev 2009-05-22 00:10:07 följande:
    Att bjuda på alkohol till maten kan jag förstå om man inte vill göra av olika anledningar, men att inte bjuda på någon dryck alls tycker jag faktiskt är snålt. Bjud då hellre en person mindre o bjud alla på i alla fall mineralvatten, läsk och lättöl alternativt var på ett billigare ställe så ni har råd med det.Att inte bjuda på alkohol är en sak, att inte ens bjuda på alkoholfritt tycker jag är att gå längre.Man måste inte för den sakens skull ha fritt att dricka hur mycket som helst, men några glas till en två-trerätters tycker jag allt man kan förvänta sig ska ingå i middagen.
    Men skulle dom inte få alkoholfri dryck? Jag uppfattade det så. Men om dom inte blir bjudna på det så är det ju lite konstigt.
  • Energy
    MV85 skrev 2009-05-22 00:11:19 följande:
    Det står i trådstarten endast dryck, inget om alkoholhaltig sådan...
    Åh, då missuppfattade jag det! Men varför inte det? Inte ens lite läsk?
  • Energy
    MV85 skrev 2009-05-22 00:13:37 följande:
    Nu vet jag inte hur det är i detta fallet, men TS har bara skrivit att gästerna får betala sin egen dryck.. Då utgår jag från att de inte ens bjuder på läsk, mineralvatten och lättöl..
    Jag utgick direkt från att det var alkohol som var dryck och blev låst vid den tanken. Hoho TS får ni inte ens läsk???
Svar på tråden Gästerna får betala dryck till maten!!!