Gästerna får betala dryck till maten!!!
Vi är bjudna på ett bröllop i sommar där gästerna får betala sin dryck till maten. Jag tycker detta är snålt och har aldrig hört nåt liknande. Festen hålls på en restaurang. Vad anser ni om detta?
Vi är bjudna på ett bröllop i sommar där gästerna får betala sin dryck till maten. Jag tycker detta är snålt och har aldrig hört nåt liknande. Festen hålls på en restaurang. Vad anser ni om detta?
Har man inte råd att ställa till med en stor fest tycker jag man ska strunta i det, och istället titta på lite alternativ.
Det finns tusen andra sätt att göra det på. En picknick på något fint ställe med något gott att äta och dricka hade blivit billigare, eller så skippar man trerätters och nöjer sig med lite mingelmat och billigt bubbel. Ett gammalt hederligt knytkalas på en loge eller liknande hade säkert uppfattats bättre. Bjuder man på mat ska man väl bjuda på dricka till. Sen det där med fri bar kan man ju skita i, även om jag tycker det hör till.
Kuvertavgift är väl lika illa...
Jag tycker att man självklart kan ta betalt för drickat. Om man nu vill samla alla man tycker om på ett och samma ställe för att fira sin bröllopsdag men kanske inte har pengar till en stor fest så kan man väl göra så. Så länge man går ut med det direkt tex i inbjudan så är det väl upp till var och en om man vill komma eller inte. Men läsk kan man kanske få in i matpriset
Jag har fått uppfattningen av att de flesta som gör så skriver uttryckligen att de inte vill ha presenter... Eller jag kanske har jättefel?
TS: Det är emot god etikett att bjuda på det sättet oavsett vad andra säger. Håller också med dig att det kan vara finare att ha betalbar än att låta gästerna betala till maten. MEN, även betalbar är eg. kontroversiellt.
håller helt med detta..
Ur mitt perspektiv är det rent av fräckt att inte bjuda på dricka till maten. Men så har det aldrig förekommit ens betalbar på några fester jag blivit bjuden till.
Däremot har det hänt att det bjudits på hemlagad gryta o ris (ej bröllop) men alltid har värden/värdarna bjudit på mat, dricka och musik.
Om man är vuxen nog att gifta sig är man vuxen nog att hålla koll på sina utgifter och inte ställa till med dyrare kalas än man har råd med. Hårt? Ja, kankse, det är dock som sagt så jag ser på saken.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Jag tycker att det är musik, mat och dryck till gästerna som är viktigast på hela festen! Dekorationer och blommor är halvviktigt men självklart trevligt, men om jag inte kan bjuda mina gäster på de första tre så skiter jag hellre i att bjuda till bröllop öht (Just nu ser det faktiskt lite ut som att planerna blir uppskjutna av denna anledning).
Jag är själv inte så glad för att betala för att gå på fest, så jag förstår att du är besviken. Självklart går man ändå som vän, men man blir lite irriterad. Och med all rätt! Man ska inte behöva finansiera någon annans bröllop i form av avgifter.
Jag skulle aldrig själv kräva att mina gäster skulle betala för något till middagen, däremot hade vi betalbar efter middagen och då kostade allt ca 10-20 kr/glaset, vilket alla tyckte var helt ok.
MEN om någon av mina vänner bjöd på middag + läsk och man fick köpa drickat själv skulle jag acceptera det. Det är f-n ingen rättighet att bli bjuden på allt bara för att nån gifter sig! Det kan dels bero på att man inte vill ha en massa fulla gäster (tro mej, det händer ofta) eller att man vill ha råd att bjuda t.ex. 50 gäster på enbart middag istället för 30 st på middag + dryck.
Det pratas mycket om "bridezillor" här inne men många av er som är gäster på andras bröllop verkar vara lika illa själva. Har ni glömt bort hur mycket tid och pengar ni lagt ner/lägger ner på era egna bröllop?? Och vad bröllopspresent anbelangar, mig veterligen finns ingen lagbok om att en bröllopspresent måste vara dyr. Hade vi fått något för 200 kr av en gäst hade vi ändå uppskattat gesten.
Nä, om ni inte kan glädjas med era vänner utan att få nåt för det så är ni ena ruttna vänner enligt mig.
Jag uppfattar ts som att det var alkoholhaltiga drycker det gällde. Att inte bjuda på läsk eller vatten verkar ju väldigt konstigt, om de är på en restaurang kan knappast vatten vara ngt som kostar pengar.
Stardusty: Står bara dryck... Står inget om alkoholhaltig sådan... Annars kan du se att de flesta tycker det är okej att inte bjuda på alkohol, utan "bara" bordsvatten, läsk, lättöl och liknande.
Grejen är väl den att hur okej man än tycker att det är själv när man går igenom ekonomin inför bröllopet, och ser en hundring per person som en piss i mississippi i jämförelse med vad man själv lägger ut på kalaset, så kommer festen att vara "den där vi fick betala" för all framtid. Jag vill inte att mina gäster ska känna att det inte räcker med deras närvaro för att festen ska bli komplett, och jag vill inte heller bjuda dem på bara isvatten och lasagne, så det enda alternativet är att skära ned på annat och kanske vänta nåt år eller så.
Jag vill att mina gäster ska ha genuint kul, inte bara låtsas som att allt är bra bara för att det är mitt bröllop.
Det är klart att jag kan glädjas med mina vänner, och jag tycker inte att det handlar om att man som gäst "ska få" en massa saker för det besväret! Men jag vill inte behöva betala för att få glädjas med dem heller, då tycker jag att man hellre skippar festen och bara bjuder in gästerna till vigselceremonin. Det är ju ändå där den riktiga festen är!
Stardusty: det ÄR olika i olika umgängeskretsar.
I våra släkter och vänkretsar ordnas fester flera gånger varje år och då räknar jag bara fester med fler än 50 gäster. Alltid bjuds det på "allt" även om det, som jag skrev ovan, varierar i finhetsgrad.
När det är ens egen tur att fylla jämnt eller gifta sig är det därför naturligt att bjuda på allt, man har ju själv blivit bjuden vid ett flertal tillfällen.
Ur mitt perspektiv är det därför ett mycket konstigt beteende att välja att ha finare mat/lokal än man har råd med istället för att bjuda på dryck också. För den som är van vid kuvertavgifter sticker det säkert inte lika mycket i ögonen, det förstår jag också.
För MIG är det lika otrevligt att ta betalt för måltidsdrickan som att ta betalt av mina middagsgäster jag bjuder hem. Eller kräva av mina mer långväga gäster att de skall betala för att sova i min bäddsoffa.
Bara för att man är medveten om vad god etikett innebär betyder det naturligtvis inte att man skulle signalera sin insikt om detta utåt (ett diskussionsforum är faktiskt annorluna eftersom det är till för öppna diskussioner om diverse fenomen).
Självklart är jag och säkert de med mig som har samma insyn i etiketten mkt goda gäster som inte klagar på det de inbjuds till även om vi tycker att det är fel. Det finns ingen lagbok i ngt alls här men det finns etablerade normer såväl för gäster som för brudpar. Låt säga att normen påbjuder att ge bröllopspresent för ca 250 SEK (bara exempel), då är det upp till gästen att följa denna eller stå för att den inte följer densamma. Normen för brudparet föreskriver i det läget naturligtvis att man ska vara tacksam för de bröllopspresenter man får.
Självklart kan man glädjas med sina vänner även om man anser att det gör fel. Konstigt vore det väl annars?
Ja, det beror nog på vilka man umgås med och hur gammal man är, då många här på bt verkar vara runt 30 tvivlar jag på att man har vanan att anordna bjudningar för 50 pers hit och dit. Observera att jag TROR att det är så, jag säger inte att det verkligen är så. Men det behöver ju inte handla om att ha finare mat än vad man har råd med; det kan ha med prioriteringar att göra också. Vissa prioriterar bort att bjuda på allt och vill ha det på ett enklare sätt.
Sen är det ren bullshit att man skulle accepterat ett lite mindre fint ställe eller lite enklare mat om man fick gratis dricka till; jag har sett flera trådar där det handlat om vilka "missar" brudpar gjort och där har det vid ett flertal tillfällen klankats ner på att man fick äta på papptallrikar och att de bjöds på enkel mat och att lokalen var trist osv.
Jag skriver bara om hur det är för MIG.
För MIN del firar jag hellre med hemlagad gryta o ris (det var förresten en fantastisk fest med dans till ett dansband till sent på natten) och känner att värden inte har ruinerat sig än äter en måltid på restaurang när jag vet att värden inte har råd att bjuda på dricka. Restaurang går vi på ofta men träffar släkten mer sällan.
Så´n är jag, men säkert inte alla.
Kanske är det för att festerna inte är i 100.000-kronorsklassen som vi blir bjudna på fest så ofta? Alltför sällan bröllop, tyvärr eftersom få av våra vänner är gifta, men andra fester som födelsedagar, disputationer och andra examensfester.