• Goaste

Pruta/förhandla hos floristen?

Vi ska beställa brudbukett, coursage (blomma till min M2B) och lösa rosor och prydnadskål, til bordsdekoration och dekoration i kyrkan, från en och samma florist. Rätt mycket blommor med andra ord. Kan man med att "pruta" eller förhandla om ett bra totalpris då?

• Svar på tråden Pruta/förhandla hos floristen?
  • shakynose

Jag skulle aldrig drömma om att pruta på arbetskostnader som bukett och corsage innebär, men om du bara ska få en hel hög med blommor i en hink så kanske du kan få lite bättre pris? Kan tänka mig att det beror på vad priset är från början. Om du får köpa blommorna till kyrkan för bara lite mer än inköpspris så finns där ju inte så mycket prutmån, men annars så är det väl på dem som du skulle kunna få rabatt.

• Goaste
    shakynose skrev 2009-05-22 13:02:22 följande:
    Jag skulle aldrig drömma om att pruta på arbetskostnader som bukett och corsage innebär, men om du bara ska få en hel hög med blommor i en hink så kanske du kan få lite bättre pris? Kan tänka mig att det beror på vad priset är från början. Om du får köpa blommorna till kyrkan för bara lite mer än inköpspris så finns där ju inte så mycket prutmån, men annars så är det väl på dem som du skulle kunna få rabatt.
    Nej jag kan inte tänka mig att jag får någon form av rabatt på buketten och blomman till min M2B men jag tänkte ju mest på de lösa rosorna och prysnadskålen.
    Buketten och coursagen är det redan så fantastikst bra pris på så där hade jag inte tänkt pruta.
  • passionsblomman

Fråga vad de kan ge dig för pris. Det är inte mängden blommor som föranleder bra pris-det kan ibland tvärtom vara en riktig utmaning för floristen att få ihop mycket av vissa saker, utan istället hur mkt man behöver jobba med varan i butik och sådana saker.

Köper du tex hela buntar rosor (som ligger 20 i varje) och rensar alla lad och taggar själv, bör du kunna få ett annat pris än om du ska ha dem färdiga från floristen bara för dig att sätta i vas.

Vilka krav ni har på kvalitén är såklart också en faktor osv. Så prata igenom er beställning och era behov med floristen.

• Sonja68

Vad gäller buketten så sa jag vilken summa jag tänkt mig och då kom floristen med ett förslag som gjorde att vi kom ner i pris på själva blommorna.
    Sedan sa jag vad för övriga blommor jag behövde och hur mycket och sa att "det vore trevligt OM ni kunde göra nåt på priset då er konkurrent i huset mittemot är betydligt billigare på samma blommor, men jag vill ju gärna köpa allt hos en och samma". Hon sa att det skulle de ordna. Jag ides inte fråga detso mer om priset, det var inte det viktigiaste, utan konstaterade bara när jag fick fakturan att vi fick bra rabatt

• Sonja68

I mitt fall var det ju bara frågan om tulpaner i blandade färger i buntar. Så det var inte så besvärligt. Inte några svindlande summor heller, men jag nämnde det i alla fall och fick rabatt.
    Det var inget jag krävde eller så.

• Goaste

Jag behöver inte ha färdiga rosor, då jag endast ska anända blomman med ca 5 cm stjälk. Så jag kan kapa stjälk och rensa från blad och taggar själv. Vill ju ha bra blommor men det behöver ju inte vara "top of the line".

• passionsblomman

Som Sonja68 beskriver , är både trevligt och klokt.

Jämför däremot aldrig ica och plantagenpriserna med floristens. De existerar inte på samma villkor överhuvudtaget, och dem kan man inte göra ett skit åt. Många ggr säljer de lockvaror UNDER ens egna inköpspriser. Så kan vi aldrig jobba i butik. Det är ju själva blomans pris som ska ge bröd på bordet, medan ica kan locka med tulpaner och sedan leva på vad kunden betalar för smågodis, cigaretter och mjölk...

• Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-05-22 13:17:36 följande:
    Som Sonja68 beskriver , är både trevligt och klokt.Jämför däremot aldrig ica och plantagenpriserna med floristens. De existerar inte på samma villkor överhuvudtaget, och dem kan man inte göra ett skit åt. Många ggr säljer de lockvaror UNDER ens egna inköpspriser. Så kan vi aldrig jobba i butik. Det är ju själva blomans pris som ska ge bröd på bordet, medan ica kan locka med tulpaner och sedan leva på vad kunden betalar för smågodis, cigaretter och mjölk...
    Nej, konkurrenten var också en blomsterhandlare, ICA hade jag inte tänkt köpa på även om de också hade billigare tulpaner. Jag gillade min florist och deras butik har alltid fräscha kvalitetsblommor. Därför hade jag redan bestämt mig för dem. Men det kändes förstås bra att få lite rabatt, det gör ju att jag kommer gå till dem i fortsättningen
  • passionsblomman

Såklart! Och det är nästan mer själva känslan, att man FICK lite rabatt.

Vissa handlre utnyttjar ju den känslokicken så det blir larvigt, där ALLA får lite rabatt hit och dit, och då har de ju såklart satt högre priser från början, för att ha det utrymet. andra avskyr dealande och vill hellre ha de priser de verkligen behöver ha och kör på det istället.

Sådär är det ju med allt i hela handeln. Du prutar knappast på H&M, men i fina gatans butik kan de säkert ge ett individuellt pris för den rätta kunden...

Sonja68 skrev 2009-05-22 13:25:02 följande:
    Nej, konkurrenten var också en blomsterhandlare, ICA hade jag inte tänkt köpa på även om de också hade billigare tulpaner. Jag gillade min florist och deras butik har alltid fräscha kvalitetsblommor. Därför hade jag redan bestämt mig för dem. Men det kändes förstås bra att få lite rabatt, det gör ju att jag kommer gå till dem i fortsättningen
  • Goaste

Vill bara klargöra att det inte handlar om att pruta för prutandets skull utan mest om man kan få ett bra pris när man ändå köpre en lite större mängd lösa blommor.
    Jag är ingen snåljåp men bra pris är ju aldrig fel.
    Självklart jämför jag inte stormarknadernas blommor med floristens, skillnad på kvalitet och kvantitet.

• passionsblomman

Ja, det förstod iallafall jag! Klart du ska kolla vad som går att göra! Det är inte farligt att fråga.

(men vissa står verkligen och KLAAAAGAR högt argt och gnälligt om hur dyyyyyra tulpanerna är i butiken. Samtidigt som de vill att man tar upp bunten, binder om den-gärna med extra grönt som såklart inte ska kosta, och så ska den presentpackas, gärna med cellofaaaaaan och silke och lockiga snören... att ta betalt för att göra det, är HUTLÖST, för då har man inte SERVICEANDA och lite får man väl bjuda på. Sist av allt ska man ha små GRATIS kort också,så det så) *suckar djupt*

Goaste skrev 2009-05-22 13:31:51 följande:
    Vill bara klargöra att det inte handlar om att pruta för prutandets skull utan mest om man kan få ett bra pris när man ändå köpre en lite större mängd lösa blommor.Jag är ingen snåljåp men bra pris är ju aldrig fel.Självklart jämför jag inte stormarknadernas blommor med floristens, skillnad på kvalitet och kvantitet.
  • 20th century fox
    passionsblomman skrev 2009-05-22 13:39:06 följande:
    (men vissa står verkligen och KLAAAAGAR högt argt och gnälligt om hur dyyyyyra tulpanerna är i butiken. Samtidigt som de vill att man tar upp bunten, binder om den-gärna med extra grönt som såklart inte ska kosta, och så ska den presentpackas, gärna med cellofaaaaaan och silke och lockiga snören... att ta betalt för att göra det, är HUTLÖST, för då har man inte SERVICEANDA och lite får man väl bjuda på. Sist av allt ska man ha små GRATIS kort också,så det så) *suckar djupt*
    Moaaaha haaa haaaa.....*asg nere på golvet*
Svar på tråden Pruta/förhandla hos floristen?