Inlägg från: Sonja68 |Visa alla inlägg
  • Sonja68

Pruta/förhandla hos floristen?

Vad gäller buketten så sa jag vilken summa jag tänkt mig och då kom floristen med ett förslag som gjorde att vi kom ner i pris på själva blommorna.
    Sedan sa jag vad för övriga blommor jag behövde och hur mycket och sa att "det vore trevligt OM ni kunde göra nåt på priset då er konkurrent i huset mittemot är betydligt billigare på samma blommor, men jag vill ju gärna köpa allt hos en och samma". Hon sa att det skulle de ordna. Jag ides inte fråga detso mer om priset, det var inte det viktigiaste, utan konstaterade bara när jag fick fakturan att vi fick bra rabatt

• Sonja68

I mitt fall var det ju bara frågan om tulpaner i blandade färger i buntar. Så det var inte så besvärligt. Inte några svindlande summor heller, men jag nämnde det i alla fall och fick rabatt.
    Det var inget jag krävde eller så.

• Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-05-22 13:17:36 följande:
    Som Sonja68 beskriver , är både trevligt och klokt.Jämför däremot aldrig ica och plantagenpriserna med floristens. De existerar inte på samma villkor överhuvudtaget, och dem kan man inte göra ett skit åt. Många ggr säljer de lockvaror UNDER ens egna inköpspriser. Så kan vi aldrig jobba i butik. Det är ju själva blomans pris som ska ge bröd på bordet, medan ica kan locka med tulpaner och sedan leva på vad kunden betalar för smågodis, cigaretter och mjölk...
    Nej, konkurrenten var också en blomsterhandlare, ICA hade jag inte tänkt köpa på även om de också hade billigare tulpaner. Jag gillade min florist och deras butik har alltid fräscha kvalitetsblommor. Därför hade jag redan bestämt mig för dem. Men det kändes förstås bra att få lite rabatt, det gör ju att jag kommer gå till dem i fortsättningen
Svar på tråden Pruta/förhandla hos floristen?