• isop

Kan inte bestämma mig angående brudbukett

Från början tänkte jag inte ha någon, men det är ju fint med blommor. Nu funderar jag på att skaffa en enkel som inte kostar så mycket. På min farbrors 80-årsfest hade min far beställt en bukett för 300 kronor som var jättestor, med rosor och något lila, och jag tänkte att jag kunde vända mig till samma affär.

Jag vill bara gå dit på fredag, se vad de har och be dem göra något vackert av det som finns (jag gifter mig på lördag). Men nu tycker alla (särskilt min mor) att jag inte kan göra så, att jag måste ringa och "förvarna" så att de tar hem något som passar. Men jag vill inte hålla på att krångla! Jag kanske inte ens vill ha någon bukett? (Den måste man väl släpa med sig under fotograferingen innan vigseln också...)

Är jag väldigt dum och jag inte ringer och förvarnar? Eller kan jag få lov att bara rycka på axlarna så länge och ta det på fredag? Jag känner verkligen pressen från allas förväntningar... trodde aldrig att det skulle bli så här.

Lite stöd, någon? Om jag kunde välja och vraka skulle jag välja något i ljus-ljus rosa (nästan vitt) eller creme och med något plommonfärgat och grönt. Bör jag då ringa...? Eftersom jag har ett hum...? Men det mesta brukar väl vara vackert. Jag vill bara ha något litet. Om jag vill ha något.

Usch!!!

• Svar på tråden Kan inte bestämma mig angående brudbukett
  • lolca

Du kan säkert göra som du har tänkt. Men jag skulle nog gå dit två dagar innan iaf =)

Men man borde nog vara mer spontan än vad man är vid bröllop! Gillar din idé! Kör på!!

• Mamli

nej! de har ju alltid något i de färgerna, och om de nu inte skulle ha de..så kommer du hitta nåt annat fint!

Jag ville inte helelr ha bukett men min mamma tyckte jag skulle ha de, så jag komemr bara ha nån liten, kanske 3st cerisa blommor med lite brudslöja, gärna långa blommor så de inte blir en vanlig bukett.

Jag tycker du ska göra som du tänkt, de komemr bli jätte bra och de kommer finnas nåt du tycker är fint.

• isop
    lolca skrev 2009-05-25 16:45:24 följande:
    Du kan säkert göra som du har tänkt. Men jag skulle nog gå dit två dagar innan iaf =)Men man borde nog vara mer spontan än vad man är vid bröllop! Gillar din idé! Kör på!!
    Fast jag bor inte där, utan måste åka dit speciellt. Det är därför jag inte har lust/tid...
  • isop
    Mamli skrev 2009-05-25 16:46:46 följande:
    Jag ville inte helelr ha bukett men min mamma tyckte jag skulle ha de, så jag komemr bara ha nån liten, kanske 3st cerisa blommor med lite brudslöja, gärna långa blommor så de inte blir en vanlig bukett.
    Visst är det så? Jag trodde att jag var en ganska bestämd person, men allas förväntningar får en att ändra och ändra och bli mer och mer tveksam...
  • passionsblomman

Naturligtvis kan du gå in till din florist på fredag och köpa något rakt över disk!

Däremot kan du inte ha några förväntningar om färger utan får köpa ur det sortiment de har inne för dagen.

Vill du ha önskemål, då är du inte bara tvungen att förvarna utan du har bråttom och de kommer säkert vilja träffa dig då för samråd i verkligheten.(färgbeskrivningar per telefon är ingen hit) Det innebär alltså ett extrebesök för dig och merjobb för floristen då du har en specialbeställning i det fallet.

Så, du måste helt enkelt välja:

*inga specade krav-jag tar det som det kommer och tror på att NÅGOT fint har de ju säkert i butiken

Då går du dit på fredag!

* Jag vill nog ändå ha bestämt vilka blommor det ska vara och få rätt nyanser.

SKYNDA dig att gå dit IMORGON då!

Jag är övertygad om att du får en fin bukett om du går dit på fredag. Var bara inte stressad då, för fredagar kan det vara mycket att göra för personalen, så räkna med att detta kommer kunna ta en stund.

• nano86

Se till att göra som DU vill, skit fullständigt i vad din mamma och gud vet vem av alla andra som "vet" hur man ska/måste göra. Känns det rätt att gå dit på fredag så kör på det.

• isop

Jag har bestämt mig för att gå dit på fredag. Tack för alla kloka synpunkter!

Passionsblomman, tack för ditt insatta svar, jag chansar och tar något om de har något fint, annars bryr jag mig inte om buketten. Jag har tvekat över den ända från början, men ser jag något som verkligen talar till mig så väljer jag det. Och vår dukning går i vitt och grönt, så något borde jag kunna hitta. Om man nu tvunget ska tänka på att allt ska matcha...

• isop

Hur gör man förresten med buketten när man fotograferas? Så att den håller sig fräsch till vigseln, menar jag? Ska man ha med en hink vatten till fotograferingsplatsen?

• Svanboet

Florister använder något speciellt (oasis) för att de inte ska torka men jag vet itne om de kan göra en "spontan" bukett med det i handtaget. Det finns ju många brudbuketter nu för tiden som inte har vanliga "handtag" så det borde ju fungera.

• passionsblomman

Det vore urdåligt sortiment om det inte på en fredag skulle finnas fina blommor så du kan få ihop en bukett. Det kommer gå bra och du har inte svåra färger att hitta något sm passar med.

Självklart måste inte alla detaljer matcha! Det kan tom bli intressantare om det INTE gör det.

Du ska förvara din bukett svalt över natten mellan fredag och lördag, kyl/källare/garage typ. Duscha med en blomspruta på den både på kvällen och morgonen och gärna ett par ggr under dagen.

klappa och pilla inte på blommorna (som jag har insett att nästan alla gör, både bruden själv och merparten av alla kvinnliga gäster)för de får fula märken, brytoch klämskador av det-blir fula fortare.

Visst kan du ha en hink om du vill, men det tror jag inte behövs, utan sätt den i en vas efter vigseln istället så den får vatten innan middagen.

Svar på tråden Kan inte bestämma mig angående brudbukett