Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Vi har en kris i förhållandet....

Att sköta det hela via F-kassan är ett jättebra tips. Min kille gör det. Han båda barn bor hos honom och hans föredetta betalar underhåll, men har får det som sagt via FK. Som tur är. Ett tag försökte hon övertala honom att låta henne slippa underhållet. Hon hade det svårt ekonomiskt. Det hade hon säkert, men en vecka tidigare hade hon köpt en dyr rashund och ett par veckor senare köpte hon och hennes nye en platt-TV. Jag la mig inte i. Det är inte min sak. Men jag känner sån ilska mot denna person som prioriterar hundar, platt-TV-aparater och en massa annat före sina barn.

MimmiMama skrev 2009-05-25 21:27:40 följande:
    Din sambo är tvungen att betala underhåll utifrån sin betalningsförmåga. Prata med försäkringskassan så räknar de ut vad han ska betala det ska inte kommunen bestämma.Om han inte har råd att betala 1273kr per barn som inte bor hos honom enligt deras uträkning går försäkringskassan in och betalar mellanskillnaden.Det är inte rimligt att ni betalar barnomsorg för dottern som bor hos mamman. Om hon får underhåll så är det hon som ska betala den.Däremot ska ni betala för den omsorg som ni utnyttjar för barnet som bor halvtid hos er.Mamman eller hennes föräldrar (om det är de som har vården om dottern) kan söka vårdbidrag för dottern och det kanske din kille kan tipsa henne om. Det gör man via försäkringskassan.Jag tror att ni behöver lösa det ekonomiska genom försäkringskassan så det blir rätt. Då kan inte mamman utöva press på pappan utan det är fastställt enligt konstens alla regler.Men om man bortser från det ekonomiska så kan jag säga att det är inte så att de kommer att ta barnen ifrån honom!!!Det är mycket som ska till innan det händer!! Tro mig! Jag jobbar inom skolan och ser ofta föräldrar som är omsorgssvaga och de har inte blivit fråntagna sina barn. Så det ska han inte oroa sig för!När det gäller diagnosen Asperger så tror jag att det är bra om du läser på lite om den så du kan förstå att en del av de beteenden du ser hos mamman inte är för att jäklas utan en del av hennes handikapp. Sen är det bra att läsa på lite för dotterns skull. Jag tror ni kan lösa detta!1. Ordna ekonomin via försäkringskassan2. Lär er om Asperger3. Se till att ni som par får komma till dotterns behandlande enhet BUP, habiliteringen eller vart hon får stöd och prata om er situation och hur ni kan göra det så bra som möjligt för dottern hos er så att ni fortfarande kan ha någon form av umgänge med henne.4.Prata,prata och prata med varandra så enas ni istället för att krisaLycka till!
Svar på tråden Vi har en kris i förhållandet....