Måste ett bröllop verkligen kosta massor?
Vi blir totalt 27 och jag hoppas att festen ska klara sig under 10 000. Då är 4000 av det alkohol i någon form (äkta champagne och fint vin eftersom vi tycker att det är viktigt), maten har jag inte räknat på än men vi gör buffé och tårta själva (tårtorna väntar i frysen).
Vi har fått köpa en presenning (700 kr) som skydd eftersom vi ska vara ute (om vi nu inte blåser bort), vi hyr bord och stolar och dukar, det går på nästan 1000 kr, vi har köpt till champagne- och vinglas från ikea som nog gick på 500 med servetter också, vi har köpt panelgardiner som vi ska ha som löpare på borden och sedan använda som gardiner, de kostade 240 kr. Allt det här är sådant som jag bara viftade undan från början och nog inte trodde skulle kosta så mycket, men det bygger på.
Våra kläder har totalt kostat över 6000 och min släta guldring 2100 (bra pris pga kontakter). Frissan går på 750. Jag tror att vi klarar oss under 20 000 om man räknar med allt, och det går ju att spara mycket mer än vi gjort. Jag tyckte exempelvis att min blivande skulle ha en ny kostym och inte den gamla han fick i tidiga tonåren. Men man hade nog kunnat hyra också, exempelvis.