• Mia 77

Måste ett bröllop verkligen kosta massor?

Vi har bestämt oss för att gifta oss om drygt 14 månader. Vi kan inte spara särskilt mycket varje månad.
    Läser man här så lägger folk ner tusentals kronor.
    Måste ett bröllop verkligen kosta massor för att det ska vara lyckat?

Vi vill bjuda på mat och dricka och har hittat ett ställe man kan köpa plankor av olika slag och då skulle maten hamna på drygt 3200 kr för 30 pers. Kommer folk tycka det är billigt att man bjuder på sånt på ett bröllop?
    Dricka hamnar på runt 3-4000 tror vi (troligen mindre)
    Min ring ca 7000 kr (tänker inte ge avkall på den)
    Kläder till mig, sambon och våra 2 barn?
    Håruppsättning?
    Blomor?

Osv.... Kan man få ett fint mysigt bröllop för 20-25000?

• Svar på tråden Måste ett bröllop verkligen kosta massor?
  • älskarlivet

Klart man kan få ett fint bröllop för 20-25000.. Det fick min syster, man får ju rätta sig efter den ekonomi man själv har.

• kroppcaka

ABSOLUT kan man få ett mysigt bröllop för 20-25 000 kr. Tycker inte att det är klokt att det ska behöva kosta så mycket mer...man har ju ett liv efter bröllopsdagen oxå.

Jag tycker inte att det låter snålt med planka.

Lycka till & håll i plånboken!

• suamaca

Det går att göra så jättemkt utan att det behöver kosta skjortan. Det är inte priset utan omtanken och känslan som ger i sin prick tycker jag.
    Beställ kläder från Kina eller kolla tradera/ebay mm. Hår kanske någon du känner kan hjälpa dig att fixa och sätt en budget för blombuketten och kolla med olika florister där du bor vad du får för pengarna :)

• passionsblomman

Allt det här handlar ju inte ett skit om vad andra ska tycka utan faktiskt HELT om vad varje par har för egna prioriteringar. Det innebär i klartext oftast HUR mycket man är beredd -och kan- göra själva av sådant som man annars får betala för att någon annan gör OCH vilka delar man värdesätter högt och inte.

Någon har massor med fpolk som inget hellre vill än hjälpa till och tycker dessutom att det är helt ok, ngn annan vill att vänner och släkt ska SLIPPA "jobba" eller har ingnen som kan /vill. Eller vill bara få känna att allt för en enda gångs skull är serverat. Någon vill bjuda på tidernas middag på ett slott. Någon annan bjuder på tårta och kaffe.

Det kostar ju ingenting alls att gifta sig. Men att ställa till med fest gör det och då är ju frågan VAD man själv lägger för värde i olika saker för att det ska kännas som fest.

Jag ahar varit på alla möjliga slags bröllopsfester, och alla har varit jättefina och jag har varit jätteglad att bli bjuden och glatt mig för brudparets skull.
    det kommer folk att göra åt er bröllopsdag också!

• novemberbrud2009

Tycker det låter som en vettig ide. "Alla" bröllop måste inte se likadan ut: med en sittande 3-rätters och tårta :).

Jag tror inte det är allt runt omkring som gör bröllopet till vad det är. Utan bra planering, rätt prioritering och trevliga människor och att det känns rätt för just dig.

• Krystal

ja utan hjälp från respektive föräldrar så kommer vi att ha ca 20.000 kr som vi hoppas ska räcka till ett litet bröllop...

• MV85

Självklart måste inte ett bröllop kosta massor, även om det lätt blir så fast man inte tänkt det från början.
    Utgifterna visar sig större än man först trott och helt plötsligt har grundtanken dubblats (i alla fall i vårt fall.. gick från tänkta 50'000 till det dubbla lite drygt).
    Kan man undvika det är det underbart!
    Jag tycker inte att man Måste nånting vid sitt bröllop, mer än att själv vara nöjd med dagen och inte känna att man missar något (o det kan vara att missa att vigas ensamma på rådhuset likväl som att ha en fest för 200pers på ett slott).

Sen finns det vissa saker man kan ha åsikter kring, som kuvertavgift, betalbar, huruvida barn ska tillåtas, bröllop på lån osv men det är i slutändan upp till var och en att fatta sina egna beslut kring de frågorna.

• möklintabröllop

Vårat bröllop kommer att kosta ca 20.000 kronor. 35 gäster + 10 barn. Vi känner inte alls att det blir ett "fattigt" bröllop tvärtom. Det kommer att kännas mer personligt och varmt och alldeles underbart lagom. Risken med ett överdådigt bröllop är att det blir lite för mycket av allt. Men alla gör vad som vill! Det är det som är det viktigaste.

• jempan86

Det går att göra jätte mycket själv. Vi ska ha smörgåstårta på vårt bröllop. Det viktigaste är att du och din blivande är nöjda och glada. Det är ER stora dag!

• Wanjan

Visst kan man göra sitt bröllop billigt!

Vi kommer hamna på ungefär 15 000. Vi bjuder på mat och dryck. Vår önskelista är enbart hjälp till bröllopet. Alla gäster kommer ha uppgifter. Tex att plocka fram förrätter, duka undan förrätt, diska porslinet och ställa in i skåpen.
    En vännina ska göra mina naglar, en annan ska binda min brudbukett tillsammans med mig. Mina föräldrar bjuder på huvudrätten som min mamma lagar. Fästmannens föräldrar bjuder på för och efterrätt som de lagar. Tårtan köps på citygross, under halva priset jämfört med konditori och minst lika god!
    Klänning från tradera.

Lite tips för att pressa priset

• leilla

Min bäste vän gifte sig nu i januari. det va 50 gäster och en budget på 30 000, och vi lyckades galant. Familj och närmaste vänner lagade maten, några kusiner agreade servitriser o jag fixade hennes make up och håruppsättning. då snålade vi ändå inte på så mycket. men det är helt klart maten och drycken som kostar.

• isop

Vi blir totalt 27 och jag hoppas att festen ska klara sig under 10 000. Då är 4000 av det alkohol i någon form (äkta champagne och fint vin eftersom vi tycker att det är viktigt), maten har jag inte räknat på än men vi gör buffé och tårta själva (tårtorna väntar i frysen).

Vi har fått köpa en presenning (700 kr) som skydd eftersom vi ska vara ute (om vi nu inte blåser bort), vi hyr bord och stolar och dukar, det går på nästan 1000 kr, vi har köpt till champagne- och vinglas från ikea som nog gick på 500 med servetter också, vi har köpt panelgardiner som vi ska ha som löpare på borden och sedan använda som gardiner, de kostade 240 kr. Allt det här är sådant som jag bara viftade undan från början och nog inte trodde skulle kosta så mycket, men det bygger på.

Våra kläder har totalt kostat över 6000 och min släta guldring 2100 (bra pris pga kontakter). Frissan går på 750. Jag tror att vi klarar oss under 20 000 om man räknar med allt, och det går ju att spara mycket mer än vi gjort. Jag tyckte exempelvis att min blivande skulle ha en ny kostym och inte den gamla han fick i tidiga tonåren. Men man hade nog kunnat hyra också, exempelvis.

• Sesamy

Vi har satsat på ett budgetbröllop och ambitionen har legat på att det ska kosta max cirka 20 000.

Det här fick mig att börja räkna efter på hur det blivit nu....
    Så här ser det ut för oss....
    Vi kommer har cirka 50 personer på buffémiddag och efter det kommer ytterligare vänner sluta upp... Totalt kanske 20 till.

Utgifter hitintills :
    Borgerlig vigsel på rådhuset = O kronor
    Ringar till oss båda = Cirka 1500 kronor (precis som förlovningsringarna är de i rostfritt stål)
    Lokalhyra fre - sön = 5000 kronor
    Dricka till middag samt efterföljande bar till självkostnadspris = Cirka 5000 (från Tyskland) (Då räknar vi med att få en hel del över!)
    Smink (ska sminkas av en vän) = Cirka 1200 kronor
    M2Bs kostym = 1300 kronor

Alltså totalt cirka 14000 kronor.

Förväntade utgifter :

Dekorationer = Cirka 500 - 1000
    Blombukett + övriga blommor = 500 - 1000
    Diverse = MAX 3000
    Bröllopsresa = Cirka 4000 - En roadtripp genom Sverige för att besöka Öland som betytt mycket för mig. 1 - 2 nätter på gård där.

Utgifter vi fått hjälp med:

Min klänning - 2300 - betalades av min mamma
    Buffématen - hjälp med kostnad samt tillagning av föräldrar och övrig släkt.

Sånt vi skippat....

Bröllopsnatt på hotell - Ska sova på blivande svärföräldrarnas lantställe istället
    Serveringspersonal - Mamma tyckte det var helt onödigt eftersom det var skönt att ha något att göra.

Så kort sagt.... Räknar man bort bröllopsresan och tänker att maten kostar cirka 4000 så skulle vi även utan hjälp klara oss på 25000.

Kanske sticker det iväg mer ändå på någon faktor, men kan inte tänka mig att det kommer ändras så mycket. Eventuellt kommer
    vi hyra ett ljudsystem, om vi inte kan få låna ett gratis.

Men kort sagt....
    Jag tror det utan problem går att hålla kostnaderna under 25000. Vi har inte ens ansträngt oss särskilt mycket...
    Sen är det givetvis plus om man kan få hjälp med matlagning, städning osv. från släkten. Allt beror på hur man prioriterar.
    Buffé är billigare än sittande tre rätters.
    Bar till självkostnadspris gör inte så mycket för de flesta besökare, men man får tillbaka en liten slant.
    Sen ska man givetvis låna ihop allt man bara kan och utnyttja sina kontakter! Vi lånar dukar och servetter av mormor, en duktig kompis sminkar, jag pratar med alla vänner om hur viktigt det är att de tar med sig kameran och fotar som en galning - eftersom vi inte har någon fotograf.

Ledsen om det blev en tråkig uppräkning av våra kostnader.... Men jag ville visa hur det kan se ut på ett budgetbröllop som jag själv tror kommer blir väldigt lyckat! =)

Lycka till!

Svar på tråden Måste ett bröllop verkligen kosta massor?