• Sesamy

Måste ett bröllop verkligen kosta massor?

Vi har satsat på ett budgetbröllop och ambitionen har legat på att det ska kosta max cirka 20 000.

Det här fick mig att börja räkna efter på hur det blivit nu....
    Så här ser det ut för oss....
    Vi kommer har cirka 50 personer på buffémiddag och efter det kommer ytterligare vänner sluta upp... Totalt kanske 20 till.

Utgifter hitintills :
    Borgerlig vigsel på rådhuset = O kronor
    Ringar till oss båda = Cirka 1500 kronor (precis som förlovningsringarna är de i rostfritt stål)
    Lokalhyra fre - sön = 5000 kronor
    Dricka till middag samt efterföljande bar till självkostnadspris = Cirka 5000 (från Tyskland) (Då räknar vi med att få en hel del över!)
    Smink (ska sminkas av en vän) = Cirka 1200 kronor
    M2Bs kostym = 1300 kronor

Alltså totalt cirka 14000 kronor.

Förväntade utgifter :

Dekorationer = Cirka 500 - 1000
    Blombukett + övriga blommor = 500 - 1000
    Diverse = MAX 3000
    Bröllopsresa = Cirka 4000 - En roadtripp genom Sverige för att besöka Öland som betytt mycket för mig. 1 - 2 nätter på gård där.

Utgifter vi fått hjälp med:

Min klänning - 2300 - betalades av min mamma
    Buffématen - hjälp med kostnad samt tillagning av föräldrar och övrig släkt.

Sånt vi skippat....

Bröllopsnatt på hotell - Ska sova på blivande svärföräldrarnas lantställe istället
    Serveringspersonal - Mamma tyckte det var helt onödigt eftersom det var skönt att ha något att göra.

Så kort sagt.... Räknar man bort bröllopsresan och tänker att maten kostar cirka 4000 så skulle vi även utan hjälp klara oss på 25000.

Kanske sticker det iväg mer ändå på någon faktor, men kan inte tänka mig att det kommer ändras så mycket. Eventuellt kommer
    vi hyra ett ljudsystem, om vi inte kan få låna ett gratis.

Men kort sagt....
    Jag tror det utan problem går att hålla kostnaderna under 25000. Vi har inte ens ansträngt oss särskilt mycket...
    Sen är det givetvis plus om man kan få hjälp med matlagning, städning osv. från släkten. Allt beror på hur man prioriterar.
    Buffé är billigare än sittande tre rätters.
    Bar till självkostnadspris gör inte så mycket för de flesta besökare, men man får tillbaka en liten slant.
    Sen ska man givetvis låna ihop allt man bara kan och utnyttja sina kontakter! Vi lånar dukar och servetter av mormor, en duktig kompis sminkar, jag pratar med alla vänner om hur viktigt det är att de tar med sig kameran och fotar som en galning - eftersom vi inte har någon fotograf.

Ledsen om det blev en tråkig uppräkning av våra kostnader.... Men jag ville visa hur det kan se ut på ett budgetbröllop som jag själv tror kommer blir väldigt lyckat! =)

Lycka till!

Svar på tråden Måste ett bröllop verkligen kosta massor?