• Twixiee

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Jag håller med till fullo! Jag blev skitsur på min bm's pappa har om dagen, vi började prata om bröllopet och om just klädkoden och han ifrågasatte vad det betydde. Han hade ju tänkt sig att kavaj betyder bara kavaj, och valfritt under och nedtill. Så han hade tänk sig en vit t-shirt (med tryck, för han äger bara såna) och jeans! Jag förklarade för honom vad det betydde, och att han precis som du skriver skulle bli ensam om att han jeans, men han gav sig tammefan inte. Han bara skulle ha det sådär, eftersom han inte känner sig bekväm i kostym. Vilka jäkla skämt! Åh, jag blir så arg!
    Från började så hade jag skrivit med i info-bladet vad det betyder med klädkoden kavaj, för både kvinnor och män men tog bort det. Och OJ vad jag ångrar mig idag!

22 Augusti skrev 2009-05-25 22:19:05 följande:

Att följa klädkod betyder att man har först respket för brudparen o sedan för sig själv o övriga gäster! Inte så svårt att fatta det men det verkar att det e inte självklart hos alla! Sen undrar jag hur kul är det att känna sig utanför??? hur kul e d att komma dit med jeans när minst 50 andra har kostym på sig! Då blir man den "fula ankan"!
  • Twixiee

Jag skrev ett inlägg tidigare i den här tråden om hur besviken och arg jag var på att min bm's pappa nästintill vägrade att ha kostym på vårt bröllop.
    Idag, efter att ha läst alla inlägg som har kommit efter mitt så har jag fått en rejäl tankeställare. Det viktiga är ju inte att han ser ut "som alla andra", utan att han känner sig bekväm (som många påpekar).
    Jag känner mig oerhört dum! Tänk om jag hade sagt vad jag tyckte och tänkte om hans klädval då han tog upp vad klädkoden betydde. Jag har fått skämmas ihjäl! Att planera ett bröllop får en att ta fram sina värsta sidor ibland.. Detta tror jag har med pressen från att titta på andras bröllop och se sagan i det, och tänka "Så vill jag också ha det!" Men vårt bröllop är ju personligt, lika som paret på bildernas bröllop var personligt.. Ja, jag är rejält snurrig!

Men man kan se riktigt snygg och tillpiffad ut i jeans, vit skjorta och kavaj, så why not?
    Jag är dock rädd för att han kan vara den enda av de inbjudna som kommer att ha jeans på sig, och hans självförtroende är inte det bästa och jag är rädd för att det kommer att sänka honom och få han att må dåligt. Det är ju egentligen inte mitt problem, men han är ju faktiskt familj

Det jag menar är att om det verkligen är viktigt att alla klär sig i kostym, ja då är det så, men då kan det vara bra att förtydliga det lite snyggt om personen i fråga inte vill ha det. Jag kommer nu att låta gästerna komma i det som de vill, med undantag för en kille som jag vet gärna vill komma sina mest bekväma byxor - arbetsbyxorna!

• Twixiee

Ja, absolut! Det man ser på bilderna är ju oftast hur vackert och fint allt är, de små missarna är det ju ingen som fotar

Haha, hiva fram spriten! Ja, då är det ingen som märker något, och framåt småtimmarna, ingen som ser ordentligt heller

• Twixiee

Haha, man kanske ska hyra en buss, fylla den med fri tillgång till sprit och sen åka runt runt en timme eller två så gästerna är lagomt glada och rund under tassarna där de kommer fram

En idé värd att utveckla hihi

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....