• MV85

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Med tanke på att man kan köpa en hel kostym för typ 500:- på dressman vissa gånger så tycker jag det är riktigt löjligt att inte följa klädkoden.
    En kavaj får man definitivt där för en femhundring o är det så att man aldrig annars använder det kan man ju nöja sig med en för det priset (alla använder ju inte kostym så mycket att det är lönt att köpa en för 4-5000:- för att den ska hålla länge).
    Vi kommer ha klädkod mörk kostym... Tack o lov äger alla redan mörk kostym, o den enda som ev. skulle komma i något annat är min bror som inte ens hade kostym (skjorta och slips dock) på mormor eller morfars begravningar.

• MV85

Tycker det är lite intressant att man säger att klädkoden är till för gästerna, för EGENTLIGEN är den ju till för värdparet - eller i detta fallet brudparet.
    Vem är det annars som väljer "finhetsgrad" på sin tillställning? O för vem väljer de den? Jo, för sig själva.
    Visst säger man att klädkoden är till för gästerna, men egentligen handlar det ju i slutändan om att värdparet har en önskan om hur fin festen ska vara - ska man då som gäst inte respektera det?
    Vem hade inte reagerat om någon gick på Nobellmiddagen i mörk kostym eller en klänning kortare än till knäna?

• MV85

J D skrev 2009-05-26 08:25:59 följande:

Nja, klädkoden ska vara i klang med festen i övrigt, men man sätter förslagsvis inte högre "finhetsgrad" än vad man vet att ens gäster skulle känna sig bekväma i. Eftersom klädkoden ultimat är till för gästerna. Nobelfesten behöver knappast fundera på detta eftersom det är socialt accepterat i den klassen som 99% av gästerna tillhör att man har högtidsdräkt på större tillställningar.
    Fast det är ju ganska många som är studenter som går på Nobelfesten t.ex... o mottagarna av priserna är ju sällan några sociala "högdjur" utan författare från alla nivåer av samhället, forskare som slitit hela livet osv...
    Åter till ämnet:
    Så var går då gränsen för om man ska ha frack eller mörk kostym som klädkod? O när går gränsen för att man "får" bli lite ledsen över att gästerna inte vill respektera ens önskan kring något?
    "Vi vill inte ha några presenter, bara pengar" o alla gäster kommer med presenter o ingen med pengar.. Är det okej att bli lite besviken då?
    "Vi önskar en barnfri fest" o likväl drar 7/10 med sina barn... Får man bli besviken då?
    Detta med barn eller ej är ju oxå något som "sätter tonen" för festen, så varför är det mer rätt att respektera det än värdparets önskan om hur fin fest de vill ha?
  • MV85

J D skrev 2009-05-26 08:42:41 följande:

Well, det beror ju på hur man definierar klass. Själv har jag ju gått juristlinjen och med ingenjörer och jag kan inte direkt påstå att majoriteten av klassen kom från underklassen direkt. Det är snarare en skola för hur man ska bete sig på sådana tillställningar med studentbal hit och dit hela tiden.Gränsen för om man "ska ha" kavaj eller frack går efter en uppskattning om vad ens gäster kan tänkas ha i garderoben och kan känna sig bekväma i.Jag skulle inte bli besviken om folk tog med sina barn ändå eller kommer med presenter (precis som jag inte blir besviken om ingen köper ngt från våra önskelistor). Anledningen till det är att det viktigaste för mig är att få bli gift och att gästerna har trevligt. Om de kommer med barn när det e.g. är barnfritt har de ju antagligen en god anledning att ta det lidande som sammanfaller med att det inte finns några platser utmärkta till barnen eller mat till dessa.Å andra sidan skulle jag inte sätta barnfritt eftersom jag vet att det betyder mkt för många att få ta med sina barn. Jag tänker såhär: vigseln är för oss. Festen är för gästerna.
    Studenterna på den festen är gymnasiestudenter, men ändå.. (hade själv en god vän som gick på den sista året på gymnasiet o är uppvuxen på bondgård...)

Själva väljer vi klädkod efter vad som passar oss. Sen har det kanske att göra med att så gott som alla (utom ev.2) av våra släktingar och vänner har kommit så långt i livet att de alla äger en svart kostym efter begravningar eller så redan att vi inte har behövt tänka på att "tänk om någon inte har en sådan".. O om någon skulle vägra av princip så hade jag nog seriöst ifrågasatt varför eftersom de redan har klädesplaggen och de använde dem senast förra året.

Jag hade helt ärligt bett den gäst som dyker upp på vårt bröllop med barn att gå.
    Jag tycker inte om barn, barn irriterar mig, barn gör mig frustrerad och de gör mig nervös.
    Jag vill under inga som helst omständigheter ha dem på min bröllopsfest.
    Tack och lov respekterar även de av mina vänner som inte gillar beslutet det och lämnar sina med farmor eller någon annan barnvakt. Om de inte kunde få tag i barnvakt hade helt enkelt en i paret kommit, och den andra stannat hemma med barnen. Tråkigt? Till viss del ja, men hellre det än barn på bröllopsfesten som ger mig och m2b huvudvärk i flera dagar efteråt (o nej, jag överdriver inte det är verkligen så för oss) o inte kunna njuta av vår bröllopsdag.

Vigseln är för oss, Festen är till för att fira vigseln - alltså oss. Vill gästerna inte göra det är det upp till dem att tacka nej till inbjudan, precis som till ett födelsedagskalas eller vad som helst.
    Tråkigare att folk tackar nej för att det är till ett bröllop? Nej, inte direkt.
    De vi bjuder är de som med 99% sannolikhet kommer komma (föräldrar, syskon, kusiner, mostrar, ett fåtal nära vänner var) om de bara kan, oavsett klädkod och önskan om barnfritt då det (tack och lov) hos oss är kutym att följa värdparets önskan - om den så är att man ska hyra en frack. Har man inte pengar till det så löser släkt och vänner det - man lånar alltså ihop kläder som fattas och liknande.
  • MV85
    Bronwyn skrev 2009-05-26 08:49:47 följande:
    J D skrev 2009-05-26 08:44:27 följande:Ja vi kommer väl snarare skriva typ festklädd eller finklädd som sk dresscode men jag vet att dom som är bjudna på bröllopet oxå klär sig därefter..undrar hur folk vet hur dom ska klä sig till ex dop, har aldrig sett en klädkod skriven på dessa inbjudningar
    Intressant. Hos oss skrivs alltid klädkod även på dopinbjudningar. O hos oss är det alltid kavaj eller mörk kostym som gäller där då.
  • MV85
    allehanda skrev 2009-05-26 17:02:51 följande:
    som vaktmästare i kyrkan under 20 år så har jag sett en hel del och det jag kan berätta är att mörk kostym på ett dop är ovanligt, däremot jeans, barfota, tatueringar som syns MYCKET,t-shirts osv är mycket vanligt oh kepsen glömde jag, + alla andra som har "vanlig# finklädsel.På begravningar sa någon att mörk kostym var vanligt, ja hos somliga men hos andra är det fortfarande jeansen som är det enda plagget(sist jag jobbade på begravning så kom en man i 60-års åldern med jeans och ljus kavaj.Hela tiden gäller, smaken är olika och de ekonomiska förutsättningarna så också.
    Sånt här finner jag intressant!
    Sen är jag iofs uppfostrad och uppvuxen VÄLDIGT konservativt (om än inte på några som helst sätt rikt) där korrekt etikett och klädsel alltid varit viktigt...
    Mörk kostym/Kavaj på begravningar, dop eller bröllop är standard. Kommer någon i jeans reagerar alla, likaså i korta kjolar (o då menar jag allt som slutar någonstans ovanför 1-2cm ovanför knät)... En svart kostym ses som var mans basutrustning, helst ska man ha en svart och en beige. Man går inte på begravning utan att vara svartklädd osv osv osv...

Klart detta färgat mitt sinne och min syn att se på att bryta mot etiketten, o gjort att jag reagerar starkare mot det än många gör idag o även gjort att jag ställer högre krav på mina vänner på den punkten då etiketten kommer ur det som varit sunt förnuft och respekt - vilket resulterat i att jag har mycket svårt att umgås med människor som inte följer etiketten i officiella sammanhang.
  • MV85

Sen när är det inte god etikett att välja sitt umgänge till viss del efter om de kan föra sig på ett trevligt sätt bland folk och respektera sociala regler?
    Där med inte sagt att jag inte kan hålla tyst till folk som inte gör det, men att jag föredrar att umgås med folk som gör det har inget med god etikett att göra.
    Att börja rynka på näsan så andra ser det, peka eller kommentera där emot är dålig etikett.

• MV85

J D skrev 2009-05-26 17:54:02 följande:

Jag uppfattade din mening om att ställa krav på dina vänner på punkten etikett som att du uppfostrar dem inom etikett och det är naturligtvis inte god etikett gentemot jämbördiga (om man uppfostrar sina egna barn är det ju en helt annan sak eftersom de inte är "på samma nivå" som en själv).
    Nej, det skulle aldrig falla mig in.
    Där emot väljer jag som regel människor som redan kan uppträda enligt god etikett som vänner då att inte göra det är något jag har extremt svårt för, särskilt hos människor jag umgås med ofta.
  • MV85

J D skrev 2009-05-26 17:59:52 följande:

Vad bra då . Sedan tycker jag att det kan vara tråkigt för dig som kanske missar en massa intressanta människor bara för att de inte har en så konservativ syn på etikett men det är ju verkligen helt upp till dig!
    Nja... jag har rätt gott om sådana runt mig ändå, även om jag inte väljer dem till mina vänner särskilt ofta.... Även om det finns ett undantag *s*
  • MV85
    didis skrev 2009-05-26 18:08:36 följande:
    Klä upp sig, ja. Klä ut sig, nej.Och med klädkod frack skulle jag känna mig lika bekväm som i en kanindräkt Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 18:04:24 följande:
    Medan jag skulle känna mig som fisken i vatten
  • MV85
    Utpalas skrev 2009-06-01 21:06:03 följande:
    Några gånger har jag dock stört mig över hur gästerna klätt sig:1)På bröllop: Man i kostym och vit skjorta har på sig svarta crocs (hade han skavsår eller blåsor på fötterna var det ok.) Barfota var han naturligtvis i crocsen. Såg dock mest komiskt ut och gjorde mig egentligen inte så förbannad...2) På vår examensfest på universitetet skulle man ha lång/kortklänning eller kavaj+byxa i diskret mörk färg. Killarna skulle ha kostym. (Förr var klädkoden svart, inga höga klackar o.s.v.) Då kommer en tjej i värsta eldröda galablåsan och eftersom jag känner henne vet jag att hon gjorde det för att synas. Respektlöst mot oss andra och mot det högtidliga, allvarliga tillfället (vi svor ed och så.)Sen så händer det att jag själv klär mig enligt koden men 90% inte gör det. Ja, då känner man sig dum...
    Själv störde jag mig extremt över hur en gäst på min farfars begravning var klädd.... Kjolen var så kort att den knappt täckte rumpan o så bara ben och 12-15cm klackar på skorna... Kändes verkligen inte passande på en begravning! Eller hon som bar rött... samma begravning... det stack ordentligt i ögonen kan jag säga...
  • MV85
    micof skrev 2009-06-01 23:46:52 följande:
    Hahahahaha !!! Musikantenkjol !!! Vilket underbart namn på vad vi kallar, kort och gott "rövakjol"
    Vi kallar det att glömma kjolen hemma o gå i bara linne
Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....