J D skrev 2009-05-26 08:42:41 följande:
Well, det beror ju på hur man definierar klass. Själv har jag ju gått juristlinjen och med ingenjörer och jag kan inte direkt påstå att majoriteten av klassen kom från underklassen direkt. Det är snarare en skola för hur man ska bete sig på sådana tillställningar med studentbal hit och dit hela
tiden.Gränsen för om man "ska ha" kavaj eller frack går efter en uppskattning om vad ens gäster kan tänkas ha i garderoben och kan känna sig bekväma i.Jag skulle inte bli besviken om folk tog med sina barn ändå eller kommer med presenter (precis som jag inte blir besviken om ingen köper ngt från våra önskelistor). Anledningen till det är att det viktigaste för mig är att få bli gift och att gästerna har trevligt. Om de kommer med barn när det e.g. är barnfritt har de ju antagligen en god anledning att ta det lidande som sammanfaller med att det inte finns några platser utmärkta till barnen eller mat till dessa.Å andra sidan skulle jag inte sätta barnfritt eftersom jag vet att det betyder mkt för många att få ta med sina barn. Jag tänker såhär: vigseln är för oss. Festen är för gästerna.
Studenterna på den festen är gymnasiestudenter, men ändå.. (hade själv en god vän som gick på den sista året på gymnasiet o är uppvuxen på bondgård...)
Själva väljer vi klädkod efter vad som passar oss. Sen har det kanske att göra med att så gott som alla (utom ev.2) av våra släktingar och vänner har kommit så långt i livet att de alla äger en svart kostym efter begravningar eller så redan att vi inte har behövt tänka på att "tänk om någon inte har en sådan".. O om någon skulle vägra av princip så hade jag nog seriöst ifrågasatt varför eftersom de redan har klädesplaggen och de använde dem senast förra året.
Jag hade helt ärligt bett den gäst som dyker upp på vårt bröllop med barn att gå.
Jag tycker inte om barn, barn irriterar mig, barn gör mig frustrerad och de gör mig nervös.
Jag vill under inga som helst omständigheter ha dem på min bröllopsfest.
Tack och lov respekterar även de av mina vänner som inte gillar beslutet det och lämnar sina med farmor eller någon annan barnvakt. Om de inte kunde få tag i barnvakt hade helt enkelt en i paret kommit, och den andra stannat hemma med barnen. Tråkigt? Till viss del ja, men hellre det än barn på bröllopsfesten som ger mig och m2b huvudvärk i flera dagar efteråt (o nej, jag överdriver inte det är verkligen så för oss) o inte kunna njuta av vår bröllopsdag.
Vigseln är för oss, Festen är till för att fira vigseln - alltså oss. Vill gästerna inte göra det är det upp till dem att tacka nej till inbjudan, precis som till ett födelsedagskalas eller vad som helst.
Tråkigare att folk tackar nej för att det är till ett bröllop? Nej, inte direkt.
De vi bjuder är de som med 99% sannolikhet kommer komma (föräldrar, syskon, kusiner, mostrar, ett fåtal nära vänner var) om de bara kan, oavsett klädkod och önskan om barnfritt då det (tack och lov) hos oss är kutym att följa värdparets önskan - om den så är att man ska hyra en frack. Har man inte pengar till det så löser släkt och vänner det - man lånar alltså ihop kläder som fattas och liknande.