Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Är det inte någon enda av er som slagits av insikten att dresskoden inte är för ER skull utnan för gästernas?

Det är meningen att NI som värdpar ska göra allt som står i er makt för att på alla sätt informera och underlätta för era gäster så att de ska veta allt de behöver för mesta möjliga trivsel.

Folk ägnar inte en tanke åt vad ni lagt för arbete, tid, möda eller pengar och skiter i vad era klänningar kostar. De funderar över semestrar, fotbollslägret, barnvakten om de får tillbaka på skatten i tid för att hinna köpa present och något att ha på sig. De undrar om de ska vaxa benen eller bara raka dem-det är ju ändå lite lyxigt att få gå på bröllop...De svär över att deras frissa hade semesterstängt så de fick gå till någon de inte brukar. De hoppas att deras barn ska hålla sig friska och att den där förkylningen ska gå över. De udrar om deras present duger ochom alla andra tjejer är snala och shapade och hur FAN den fina klänningen som ändå bara är två år gammal hr kunnat krympa så förbannat där den hängt i garderoben.
    De undrar om en treveckors kur med Nutrilette är värt det för att gå ner tio kilo sp de kommer i klänningen.

De funderar lite till och kommer fram till att det är det ite, för innan dess är det midsommar och inte FAN har de tänkt späka sig då, för det är enda helgen de har hela familjen för reten av sommaren jobbar mannen extra eftersom hon har blivit varslad.

Istället går de tre dagar på stan och börjar nästa gråta i provrummen när inget passar.

Tillslut hittar de en klänning på rea och skiter i att den är två storlekar större än klänninen i garderoben. Eftersom den var såbillig unnar hon sig också ett par fina skor-de var inte såå dyra och skor måste man ju ha...

..DET ÄR JU ÄNDÅ BRÖLLOP!

• passionsblomman

Jag tycker det är väldigt skönt med tydlig klädkod OCH andra upplysningar, som tex att middagen kommer att serveras i ett tält nere vid båthuset..."hmmmm, gräsmatta, sand och utomhus= inte högklacakat och så åker koftan med"

Egenpåhittade hjälper sällan till utan föranleder att man ändå känner sig tvungen attt ringa och störa värdparet med frågor så man fattat rätt.

Naturligtvis är klädkodnen en del i att skapa festen, i synnerhet om ma har tema som medeltid eller 50-tal eller så.
    Då kan det vara ett tips att ha ngn morot, typ som när alla barn som kommer utklädda till påsk får gå in gratis på Skansen...

Hursomhelst är det FORTFARANDE för gästens bekvämlighet och hjälp man sätter ut klädkoden och visst är det kanske inte det artigaste i världen att klä sig vare sig över eller under koden., MEN jag måste säga, att har någon så mycket lugn i sig själv att han eller hon känner sig bekväm i vardagskläder mitt på ett slott där alla andra står svidade till tänderna, så är det ganska beundransvärt och jgag skulle nog välja att skratta gott och känna att den där snubben ändå är en för SKÖN lirare...

Själv är jag alldeles för ängslig för att göra detsamma.

Och om en person som gör ett sådant etikettsmässigt klavertramp stör bruparet så mycket att den blir ett irritationsmoment istället för en välsignelse i livet med sin existens och närvaro...

..ja då tycker jag det är förbannat sorgligt.

• passionsblomman

Det var alltså till dig länken var ovan, men den passar förövrigt utmärkt i den här tråden för var och en som undrar över någon innebörd i någon kod.

Även här nämns det viktiga i att koden är en hjälp-dvs känd i sin betydelse för gästerna.

The Weddingsinger skrev 2009-05-26 16:48:22 följande:

Skulle vilja höra ert resonemang på mitt dilemma.Jag är bjuden på bröllop i augusti, kommer då vara gravid i vecka 33 och jag räknar med att vara gigantisk. Jag äger ingen mammakjol o tycker inte om att gå i kjol/klänning utan strumbyxor under (detta pga min kroppsstorlek, jag tillhör de olyckliga människorsom måste handla på avdelningar för stora storlekar).Är det OK att ha linnebyxor eller en knälång byxkjol i tunn trikå om man kombinerar med en fin blus/tunika????Klädkoden är kavaj.
  • passionsblomman

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 18:04:24 följande:

haha...men tycker inte de flesta att det är kul att klä upp sig?och de vill väl oxå vara med att göra våran dag som vi vill?:)
    Jo, fast väljer man en klädkod som står väldigt högt i jämförelse med hur ens umgänge normalt klär sig till fest så gör man automatiskt festen väldigt "smal" och får vara helt införstådd med att några kanske hoppar jämfota av glädje att få gå på en "once in a lifetime-fest" finhetsmässigt så att säga. Medan andra i ens krets kommer att avstå frn de n festen av ekonomiska eller andra skäl.

Det finns också en risk att man kommer att framstå som någon som låtsas att man är någon helt annan än mna verkligen är och att det någonstans blir löjligt och overkill i andras ögon-vilket man ju iofs inte behöver bry sig om föralldel.

En sak so dessutom är viktig är ju att ska KLÄDSELN vara det mesa av det mesta, ja, då ska rimligtvis hela partajet vara därefter. Det blir HELT andra förväntningar på ett frackbröllop än på en sommardagspickninck i det gröna eller en fest i ett båthus i skärgården. Man kan inte pussla ihop det riktigt hur som helst.

Och är det frack, ja då är det definitivt inte några betalbarer eller frivilliga gratishjälpare som fixar festen utan då är helagrejen top of the line och "fint" sådet skriker om det. Annars har man nog själv tagit i så man sket i det blå skåpet faktiskt.
  • passionsblomman

Oh vad roligt! Vi KAN väl ha en fest där du kommer i kanindräkt! jag kan vara en kyckling och du MÅSTE be din släkting komma, för ahan var bland de trevligaste av ALLA dina trevliga gäster!

didis skrev 2009-05-26 18:08:36 följande:
    Klä upp sig, ja. Klä ut sig, nej.Och med klädkod frack skulle jag känna mig lika bekväm som i en kanindräkt Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 18:04:24 följande:
  • passionsblomman

Åh, vad galet!

Jag håller med dig om släktingen på alla punkter.
    didis skrev 2009-05-26 18:37:36 följande:
    Kan våra makar vara tuppar då tror du? Med röda strumpbyxor och tuppkam? Släktingen (som egentligen är makens kusin) är jättetrevlig och numer behöver han inte provocera släkten heller så han klär sig ju riktigt snyggt Dessutom ÄR han rätt snygg också!Att gästerna själva tycker de är skitsnygga är förresten det jag tycker är viktigast, sedan får de ha klätt sig i kostym eller döskallet-shirt, mig kvittar det lika.
  • passionsblomman

*vrider mig*

Förlåt, nu går vi OT igen...

didis skrev 2009-05-26 18:42:55 följande:
    Min mamma är förskolelärare, hon klär ut sig till tupp och lägger ägg (!) i skogen åt barnen till påsk. Jag vill minnas att det är en dräkt som skulle passa ett par håriga mansben kanon!
  • passionsblomman

Aldrig! Jag svär!

*korsar några fingrar bakom ryggen i smyg*

didis skrev 2009-05-26 19:10:21 följande:
    Men det måste väl ändå vara första gången? Förlåt TS... det skall ALDRIG hända igen att jag o passionblomman kidnappar en tråd.
  • passionsblomman

Twixie:

Visst är det så!
    Det är så lätt att trilla i fällan att man hittar på en fantasidag i sitt huvd, där det är "perfekt" på alla sätt ch alla de där mäniskorna som man sedan i verkligheten har att bordspalcera blir lätt ett problem i den där fantasibilden. Är det inte deras klädsel så är det deras humor eller pnsamma långa tal eller vad det nu är som inte passar in i ens bild.

Men det är ju verkliga människor och en VERKLIG härlig och speciell dag som man ska dela emed dem, och den blir inte bättre för att man försöker regissera precis allting.

Som Didis sa förut, så tycker nog de allra flesta det är roligt och festligt att klä upp sig och gå på bröllop, och väldigt få bryr sig nog vidare mycket om andras byxor när allt kommer till kritan.

• passionsblomman

What a crap!

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:15:02 följande:

Bröllopet är en fest som enbart handlar om två personer. Det är dem som skall äras och det enda som egentligen behöver ha kul. resten av folket är där för att visa sin glädje aktning och sina gratulationer. finns det något bättre sätt för gästerna att glädja brudparet än att respektera de önskemål som brudparet har för att göra deras dag speciell?Vill man inte ära sin vän genom att klä sig som den önskar för en dag i dess liv så är man ett egoistiskt svin./mvh m2b till Hoffsennanen TottoplexJ D skrev 2009-05-26 17:45:48 följande:
  • passionsblomman

Du har helt och fullständigt missat vad det innebär att vara värdpar-som de flesta brudpar ju själva är idag (till skillnad mot förr då det som regel var brudens föräldrar som var det)

Och din inställning är fruktansvärd!

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:25:59 följande:

kul att sitta där på din stora dag och undra har han kul?... ar hon kul...? hon då...? men han har nog lite tråkigt...? Skit i dem och tänk på dig själv. Kamma dig
  • passionsblomman

Det är ju till syvende och sist NI som styr hur folk ska had et, med alla val ni gör, från mat till lokal och musik.
    Klädkoden är en del av den helheten.
    vem ni utser till toastmaster/madame en annan.

Tärnan har inte ett skit med saken att göraupplysningsvis. Hon ska vara ett stöd för bruden under förberedelserna men har inget som helst ansvar för era gäster what so ever.

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:46:13 följande:

vad har ni eran tärna och toasmater till?är inte deras uppgift att se till att alla har de bra?tro mig,jag är alltid den som styr och håller i alla trådar för folk. fixar överraskningfester osv osv. kan jag då inte för en gångs skull och just den dagen bara få njuta och göra precis som jag vill utan att behöva bry sig om att se till att alla andra har det bra?det gör jag väl nog annars!
  • passionsblomman

Det är väl inget som helst fel med en klädkod som smoking! Det passar väl utmärkt på ett slott ?

Det är upprördheten över att någon enstaka gäst undrar om man kan få komma ändå utan kavaj(i TS exempel) som het absurd i min värld.

Jag har gärna fint slottsbröllop om jag får råd en dag, men ingen skkänna sig tvingad att till punkt och pricka följa klädkoder så den känner sig fel eller inte har råd.

Felet med en kod är ju isåfall om man slår till med en nivå so för flertalet innebär kostnader sonm för "vanligt folk" blir så kännbara att man visar sig förlora många av de gäster man hoppats på för att de inte kan ta sig råd.

Så för vår del blirdet nog inte "värre" kod än kavaj när allt kommer till kritan. Det finns för många arbetslösa, sjukpensionerade, vanligt pensionerade, ensamstående föräldrar, småbarnsföräldrar, studerande...

Då blir det för saftigt med smoking eller frack, så det "fina" i kråksången förtas, och bara kraxet återstår.

• passionsblomman

*kikar försiktigt på min 8-åring och bävar*

Du måste ju bara känna "hallå? vad HÄNDE!?!"
    Pizan skrev 2009-05-28 17:28:13 följande:
    Jag har en son som är nästan två meter lång och har storlek 50 i skor, och jag måste säga att dressman är det enda stället där vi i princip alltid kan hitta storlekar som passar honom.
  • passionsblomman

Jag tänker inte på ordet "bekväm" i bemärkelsen vilka kläder man tycker är skönast att gå omkring i här.
    Alltså, när jag menar att jag vill ha en kod för klädseln som underlättar och so känns bekväm för gästerna, så menar jag mer i betydelsen att man inteska behöva vara obekväm= illa till mods.
    Då kanskeframförallt INNAN man kommit sig iväg ens en gång.

Exempel:

Själv är jag svag för det medeltida/sagoaktiga och kunde gärna se mig själv fira bröllop i slottsuin/klosterruin med omgivningar.

I ett sådant bröllop kan man ju om man vill ha tema efter det. Då skulle jag aldrig sätta det som ensam kod, då väldigt många skulle känna sig utklädda istället för uppklädda. Alltså vore "kavaj" ett bra sälskap som alternativ i inbjudan.

Om någon gäst skulle välja bort både kavajen och det medeltida, hade jag ändå glatt mig åt att personen kom och inte lagt någon vikt vid personens klädsel.

• passionsblomman

Själv kan jag musikantenordet, men din rövvariant hade jag aldrig hört!

Det beror väl på från vilket håll man ser personen med musröven då!
    micof skrev 2009-06-01 23:46:52 följande:
    Hahahahaha !!! Musikantenkjol !!! Vilket underbart namn på vad vi kallar, kort och gott "rövakjol"
Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....