• didis

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

De flesta människor tycker det är roligt att gå på fest. klä sig lite finare än till vardags, lite snyggare makeup etc.

Sedan finns det en del som känner sig obekväma i andra kläder än vardagskläderna, som känner sig som på maskerad i kostym. Låt de slippa känna sig obekväma!

Och kom igen när ni har en släkting som vid klädkod "kavaj" kommer i skinnbyxor med stringkallingar synliga över kanten, barbröstad och med en rosa fluffig jacka över!

Fast på vårt bröllop var han väldigt diskret, bara lite smink runt ögonen fast ingen kavaj förståss.

Bröllop skall vara roligt! Inte skall man låta någon gäst som missförstått klädkoden få förstöra ens goda humör! Le och tänk att det blir ett roligt minne. Troligen har gästen inte lätt ner sig bara för att retas med brudparet.

• didis

Är man "släktbög" med homofobiska föräldrar o syskon så gäller det att leva upp till fördomarna!

Man HAR faktiskt förpliktelser som släktens svarta får

nennesjuttioåtta skrev 2009-05-26 16:15:35 följande:
    Hade ni Katla från Mammas nya kille på ert bröllop?!?!? Håller f ö med TOTLT!
  • didis
    nennesjuttioåtta skrev 2009-05-26 16:43:31 följande:
    Absolut! Hur skulle det annars sett ut? Den klädkoden som han följde var ju rätt ändå i sammanhanget.
  • didis

Håller med, ens skyldighet som värd/värdinna är att gästerna trivs, inte att de känner sig obekväma över sitt klädval.

En av få gånger jag har Silvia som rättesnöre; vid Nobelfesten lade en av gästerna på honnörsbordet/kungabordet sin handväska på bordet varpå Silvia alldeles självklart placerade även sin väska på bordet. Etikettsbrott att placera väskan på bordet, visst, men än värre etikettsbrott av värdinnan att INTE i det läget placera väskan där eftersom gästen eventuellt skulle känna sig obekväm om hon upptäckte sitt "brott".

SÅ skall man som värd/värdinna agera, att få gästerna att känna sig välkomna och bekväma!

J D skrev 2009-05-26 17:45:48 följande:

Fast om man ställer krav på andra om att de ska föra sig enligt etikett så har man inte vidare god etikett själv faktiskt.Sedan ang. kommentarer som "vårat bröllop, vårat val". Sure, men varför ställa till med en fest där bara två personer trivs? Är det inte bättre att försöka få sina gäster att trivas om man ens vill ha dem där? Själv ogillar jag e.g. kommersiell musik men kommer naturligtvis inte spela en massa smal musik på festen eftersom jag ju vill att gästerna ska kunna ha kul. Etikett ska göra saker trevligare för majoriteten- inte otrevligare.
  • didis

Klä upp sig, ja. Klä ut sig, nej.

Och med klädkod frack skulle jag känna mig lika bekväm som i en kanindräkt

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 18:04:24 följande:

haha...men tycker inte de flesta att det är kul att klä upp sig?och de vill väl oxå vara med att göra våran dag som vi vill?:)
  • didis

Kan våra makar vara tuppar då tror du? Med röda strumpbyxor och tuppkam?

Släktingen (som egentligen är makens kusin) är jättetrevlig och numer behöver han inte provocera släkten heller så han klär sig ju riktigt snyggt Dessutom ÄR han rätt snygg också!

Att gästerna själva tycker de är skitsnygga är förresten det jag tycker är viktigast, sedan får de ha klätt sig i kostym eller döskallet-shirt, mig kvittar det lika.

passionsblomman skrev 2009-05-26 18:29:57 följande:
    Oh vad roligt! Vi KAN väl ha en fest där du kommer i kanindräkt! jag kan vara en kyckling och du MÅSTE be din släkting komma, för ahan var bland de trevligaste av ALLA dina trevliga gäster!
  • didis

Min mamma är förskolelärare, hon klär ut sig till tupp och lägger ägg (!) i skogen åt barnen till påsk.

Jag vill minnas att det är en dräkt som skulle passa ett par håriga mansben kanon!

passionsblomman skrev 2009-05-26 18:40:59 följande:
    Åh, vad galet!Jag håller med dig om släktingen på alla punkter.
  • didis
    passionsblomman skrev 2009-05-26 18:57:59 följande:
    Förlåt, nu går vi OT igen...
    Men det måste väl ändå vara första gången?

Förlåt TS... det skall ALDRIG hända igen att jag o passionblomman kidnappar en tråd.
  • didis

Twixiee: jag tror du har en stark poäng där - det är lätt att titta på andra och inte se DERAS missar utan bara se det fina.

Men hittills har jag aldrig varit på ett misslyckat bröllop! Just bröllopsfester brukar ju alla gäster bjuda till!

Om sedan någon kommer "underklädd" är det nog inte många av gästerna som tänker på, de undrar mest vart de där goda snittarna tog vägen och om det finns mer champagne!

• didis

Kankse ett bra tips - fyll gästerna redan vid ankomsten???

Så spelar varken give-aways, stolsöverdrag eller tårta någon roll sedan.

Twixiee skrev 2009-05-26 21:58:56 följande:
    Ja, absolut! Det man ser på bilderna är ju oftast hur vackert och fint allt är, de små missarna är det ju ingen som fotar Haha, hiva fram spriten! Ja, då är det ingen som märker något, och framåt småtimmarna, ingen som ser ordentligt heller
  • didis

Nä så ser jag verkligen inte på saken!!

Mer tvärtom i så fall, att det är jag som värd för kalaset som skall se till att det bli lyckat och att gästerna har kul!

Vill brudparet att det bara skall handla om de två så varför inte ordna en fest på tumanhand?? Då kan de få ägna sig åt varandra hur mycket de vill utan att bli störda av några gäster.

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:15:02 följande:

Bröllopet är en fest som enbart handlar om två personer. Det är dem som skall äras och det enda som egentligen behöver ha kul. resten av folket är där för att visa sin glädje aktning och sina gratulationer. finns det något bättre sätt för gästerna att glädja brudparet än att respektera de önskemål som brudparet har för att göra deras dag speciell?Vill man inte ära sin vän genom att klä sig som den önskar för en dag i dess liv så är man ett egoistiskt svin./mvh m2b till Hoffsennanen TottoplexJ D skrev 2009-05-26 17:45:48 följande:
  • didis

Som gäst har man givetvis också ett ansvar för att festen skall bli lyckad.

Jag är van vid att toastmastern styr upp tal etc vid middagen men inte tar något större ansvar för festen men det är säkert olika. Tärnor har jag inte varit med om har något ansvar alls för festen men det är säkert också olika.

Vill man vara så totalt i fokus som brudpar och inte bryr sig om ifall gästerna har tråkigt vidhåller jag att det bästa är att strunta i gästerna helt o hållet och fira på tumanhand.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....