• J D

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Jen75 skrev 2009-05-25 21:41:04 följande:
    Du är absolut inte fjantig! Jag hade blivit jättebesviken om de varit mitt bröllop. Vi har skrivit sommarfin på vår inbjudan och de är ju egentligen ingen klädkod men jag tror alla kommer ha kostym på sig ändå (de vi pratat med i alla fall) för att de är bröllop och man vill klä upp sig.

? Jag ska på ett bröllop där de har skrivit sommarfin och vi kommer inte följa klädkod kavaj då. Varför ens skriva en påhittad dresscode om man vill ha ett uppklätt bröllop?

För övr. är just detta anledn. till att jag ogillar påhittade etikettsregler. Nu kanske vi kommer för nedklädda om alla andra har kostym under en sådan påhittad etikett. Suck. Man hjälper verkl. inte gästerna när man hittar på sin egen etikett.

Till TS: Vad spelar det er för roll om gästerna ej följer dresscoden? Den är ju till för deras bekvämlighet. Vi har också kavaj och jag bryr mig inte det minsta om ngn kommer i chinos och piké om denne känner sig bekväm i detta trots att alla kommer att ha kostym.

• J D

passionsblomman skrev 2009-05-25 22:50:46 följande:
    Är det inte någon enda av er som slagits av insikten att dresskoden inte är för ER skull utnan för gästernas?Det är meningen att NI som värdpar ska göra allt som står i er makt för att på alla sätt informera och underlätta för era gäster så att de ska veta allt de behöver för mesta möjliga trivsel.Folk ägnar inte en tanke åt vad ni lagt för arbete, tid, möda eller pengar och skiter i vad era klänningar kostar. De funderar över semestrar, fotbollslägret, barnvakten om de får tillbaka på skatten i tid för att hinna köpa present och något att ha på sig. De undrar om de ska vaxa benen eller bara raka dem-det är ju ändå lite lyxigt att få gå på bröllop...De svär över att deras frissa hade semesterstängt så de fick gå till någon de inte brukar. De hoppas att deras barn ska hålla sig friska och att den där förkylningen ska gå över. De udrar om deras present duger ochom alla andra tjejer är snala och shapade och hur FAN den fina klänningen som ändå bara är två år gammal hr kunnat krympa så förbannat där den hängt i garderoben.De undrar om en treveckors kur med Nutrilette är värt det för att gå ner tio kilo sp de kommer i klänningen.De funderar lite till och kommer fram till att det är det ite, för innan dess är det midsommar och inte FAN har de tänkt späka sig då, för det är enda helgen de har hela familjen för reten av sommaren jobbar mannen extra eftersom hon har blivit varslad.Istället går de tre dagar på stan och börjar nästa gråta i provrummen när inget passar.Tillslut hittar de en klänning på rea och skiter i att den är två storlekar större än klänninen i garderoben. Eftersom den var såbillig unnar hon sig också ett par fina skor-de var inte såå dyra och skor måste man ju ha.....DET ÄR JU ÄNDÅ BRÖLLOP!

Just så. Mkt bra skrivet! Jag blir överlycklig bara ngn har lust att komma på vårt bröllop. Bryr mig varken om de har täckta axlar på klänningen, knälångt, vitt eller svart eller chinos el. whatever. Varje gång ngn tackar ja, blir jag helt lycklig.

• J D

Macecrush skrev 2009-05-26 08:15:07 följande:
    Vi har också kavaj på vårt bröllop, men jag måste säga att jag nog hade blivit en aning ledsen om någon faktiskt kom i jeans. Jag förväntar mig inte att alla kommer i kostym, men jag tycker nog ändå att ett par finbyxor och en skjorta inte är för mycket begärt, De klär väl ändå upp sig någon gång?! Alla har väl något som är finare än vardagskläder...

Men varför blir du ledsen? Klädkoden är ju inte till för dig- du vet ju redan vad du ska ha på dig, antar jag.

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 08:19:21 följande:
    Tycker det är lite intressant att man säger att klädkoden är till för gästerna, för EGENTLIGEN är den ju till för värdparet - eller i detta fallet brudparet.Vem är det annars som väljer "finhetsgrad" på sin tillställning? O för vem väljer de den? Jo, för sig själva.Visst säger man att klädkoden är till för gästerna, men egentligen handlar det ju i slutändan om att värdparet har en önskan om hur fin festen ska vara - ska man då som gäst inte respektera det?Vem hade inte reagerat om någon gick på Nobellmiddagen i mörk kostym eller en klänning kortare än till knäna?

Nja, klädkoden ska vara i klang med festen i övrigt, men man sätter förslagsvis inte högre "finhetsgrad" än vad man vet att ens gäster skulle känna sig bekväma i. Eftersom klädkoden ultimat är till för gästerna. Nobelfesten behöver knappast fundera på detta eftersom det är socialt accepterat i den klassen som 99% av gästerna tillhör att man har högtidsdräkt på större tillställningar.

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 08:31:09 följande:
    J D skrev 2009-05-26 08:25:59 följande: Fast det är ju ganska många som är studenter som går på Nobelfesten t.ex... o mottagarna av priserna är ju sällan några sociala "högdjur" utan författare från alla nivåer av samhället, forskare som slitit hela livet osv...Åter till ämnet:Så var går då gränsen för om man ska ha frack eller mörk kostym som klädkod? O när går gränsen för att man "får" bli lite ledsen över att gästerna inte vill respektera ens önskan kring något? "Vi vill inte ha några presenter, bara pengar" o alla gäster kommer med presenter o ingen med pengar.. Är det okej att bli lite besviken då? "Vi önskar en barnfri fest" o likväl drar 7/10 med sina barn... Får man bli besviken då?Detta med barn eller ej är ju oxå något som "sätter tonen" för festen, så varför är det mer rätt att respektera det än värdparets önskan om hur fin fest de vill ha?

Well, det beror ju på hur man definierar klass. Själv har jag ju gått juristlinjen och med ingenjörer och jag kan inte direkt påstå att majoriteten av klassen kom från underklassen direkt. Det är snarare en skola för hur man ska bete sig på sådana tillställningar med studentbal hit och dit hela tiden.

Gränsen för om man "ska ha" kavaj eller frack går efter en uppskattning om vad ens gäster kan tänkas ha i garderoben och kan känna sig bekväma i.

Jag skulle inte bli besviken om folk tog med sina barn ändå eller kommer med presenter (precis som jag inte blir besviken om ingen köper ngt från våra önskelistor). Anledningen till det är att det viktigaste för mig är att få bli gift och att gästerna har trevligt. Om de kommer med barn när det e.g. är barnfritt har de ju antagligen en god anledning att ta det lidande som sammanfaller med att det inte finns några platser utmärkta till barnen eller mat till dessa.

Å andra sidan skulle jag inte sätta barnfritt eftersom jag vet att det betyder mkt för många att få ta med sina barn.

Jag tänker såhär: vigseln är för oss. Festen är för gästerna.

• J D

Bronwyn skrev 2009-05-26 08:39:32 följande:
    Jag kommer inte ha någon klädkod då vi vill att folk ska känna sig bekväma med det dom har på sig samt inte behöva gå o köpa en kostym för det kostar en del. Vi var på bröllop nyligen & då var det klädkod kavaj vilket då betyder kostym. Han äger ingen sådan så vi fick då köpa en sådan, o det var inte billigt kan jag säga, hittade en som passade honom på Dressman som ni tidigare nämnt o till 40% men det slutade ändå på 1600 kr, dvs hade det inte vart 40% just denna dagen hade det gått på typ 3000:-, tycker det är mkt pengar för att "få gå" på bröllop. Hur man får tag i en kostym för 500 kr det är för mig en gåta.Men som sagt alla gör som dom själva vill

Som sagt är det inte direkt att hjälpa gästerna att inte ha ngn klädkod alls. Man kanske tycker att man gör ngt bra men det blir extremt svårt för gästen att veta på vilken nivå de andra gästerna kommer att klä sig.

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 08:57:16 följande:
    J D skrev 2009-05-26 08:42:41 följande: Studenterna på den festen är gymnasiestudenter, men ändå.. (hade själv en god vän som gick på den sista året på gymnasiet o är uppvuxen på bondgård...)Själva väljer vi klädkod efter vad som passar oss. Sen har det kanske att göra med att så gott som alla (utom ev.2) av våra släktingar och vänner har kommit så långt i livet att de alla äger en svart kostym efter begravningar eller så redan att vi inte har behövt tänka på att "tänk om någon inte har en sådan".. O om någon skulle vägra av princip så hade jag nog seriöst ifrågasatt varför eftersom de redan har klädesplaggen och de använde dem senast förra året.Jag hade helt ärligt bett den gäst som dyker upp på vårt bröllop med barn att gå. Jag tycker inte om barn, barn irriterar mig, barn gör mig frustrerad och de gör mig nervös. Jag vill under inga som helst omständigheter ha dem på min bröllopsfest.Tack och lov respekterar även de av mina vänner som inte gillar beslutet det och lämnar sina med farmor eller någon annan barnvakt. Om de inte kunde få tag i barnvakt hade helt enkelt en i paret kommit, och den andra stannat hemma med barnen. Tråkigt? Till viss del ja, men hellre det än barn på bröllopsfesten som ger mig och m2b huvudvärk i flera dagar efteråt (o nej, jag överdriver inte det är verkligen så för oss) o inte kunna njuta av vår bröllopsdag.Vigseln är för oss, Festen är till för att fira vigseln - alltså oss. Vill gästerna inte göra det är det upp till dem att tacka nej till inbjudan, precis som till ett födelsedagskalas eller vad som helst.Tråkigare att folk tackar nej för att det är till ett bröllop? Nej, inte direkt. De vi bjuder är de som med 99% sannolikhet kommer komma (föräldrar, syskon, kusiner, mostrar, ett fåtal nära vänner var) om de bara kan, oavsett klädkod och önskan om barnfritt då det (tack och lov) hos oss är kutym att följa värdparets önskan - om den så är att man ska hyra en frack. Har man inte pengar till det så löser släkt och vänner det - man lånar alltså ihop kläder som fattas och liknande.

Well, det är definitivt mkt högskolestudenter där också (troligen många fler), de anordnar ju lotterier för att dessa ska närvara som representanter för akademin.

Alltså: våra gäster är också väluppfostrade och har kostymer osv. så de kommer säkerligen följa etikett i sin tur. De skulle även ha följt barnfritt om vi hade önskat det. Det hindrar dock inte att jag själv har så god etikett att jag inte lägger ngn vikt vid huruvida de följer etiketten eller ej (etikett skall aldrig användas som pekpinnar att slå andra i huvudet med, words of Ribbing).

Självklart är även vår fest till för att fira vigseln men för min del innebär det inte att jag vill ställa krav på dem som kommer dit och firar med oss eller skulle bli besviken om de ej följde dresscode. Mitt mål för festen är att gästerna ska ha trevligt. Själv kommer jag ju vara så glad oavsett

• J D

passionsblomman skrev 2009-05-26 11:14:43 följande:
    Jag tycker det är väldigt skönt med tydlig klädkod OCH andra upplysningar, som tex att middagen kommer att serveras i ett tält nere vid båthuset..."hmmmm, gräsmatta, sand och utomhus= inte högklacakat och så åker koftan med"Egenpåhittade hjälper sällan till utan föranleder att man ändå känner sig tvungen attt ringa och störa värdparet med frågor så man fattat rätt.Naturligtvis är klädkodnen en del i att skapa festen, i synnerhet om ma har tema som medeltid eller 50-tal eller så.Då kan det vara ett tips att ha ngn morot, typ som när alla barn som kommer utklädda till påsk får gå in gratis på Skansen... Hursomhelst är det FORTFARANDE för gästens bekvämlighet och hjälp man sätter ut klädkoden och visst är det kanske inte det artigaste i världen att klä sig vare sig över eller under koden., MEN jag måste säga, att har någon så mycket lugn i sig själv att han eller hon känner sig bekväm i vardagskläder mitt på ett slott där alla andra står svidade till tänderna, så är det ganska beundransvärt och jgag skulle nog välja att skratta gott och känna att den där snubben ändå är en för SKÖN lirare...Själv är jag alldeles för ängslig för att göra detsamma. Och om en person som gör ett sådant etikettsmässigt klavertramp stör bruparet så mycket att den blir ett irritationsmoment istället för en välsignelse i livet med sin existens och närvaro.....ja då tycker jag det är förbannat sorgligt.

Instämmer fullt ut! Mycket bra skrivet .

• J D

lillalyckan skrev 2009-05-26 12:15:06 följande:
    Till en viss del har man väl klädkoden för gästerna, skulle jag få en inbjudan där det inte stod någonting skulle jag antagligen undra och undra och tillslut ringa och fråga vad som förväntas av mig.Vi har inte bestämt vår klädkod ännu men jag vill ha en fest med ordentligt fina kläder. Jag tänker typ Högtidsklädsel. Jag tycker inte att det är för mycket begärt att man följer dresscoden. Precis som nån här tidigare sa, Vigslen är för VÅR skull, festen är för att fira VÅR vigsel, hur blir då kläderna för gästernas skull? Men jag skulle självklart hellre se att någon kom i sina finaste kläder som de redan har än att de låter bli att komma för att de inte har råd. Självklart är ju deras närvaro det som är viktigt men att ta på sig iaf en kostym är inte för mycket begärt. Och även jag tycker att alla borde äga en kostym. Det kommer så många tillfällen i livet då man använder en. Om jag förväntar mig balklänningar på mina gäster (som är skitdyra, jag vet) och nån kommer i knäkort så skulle jag aldrig bli upprörd. Men det är inte så svårt att klä upp sig, man kan göra mycket fina fynd på ex. H&M. Vi hade fest på jobbet för ett tag sen som var tema "Gala" dvs. ganska tydligt dresscode. Ingen knorrade, folk, lånade, hyrde eller köpta fina kläder helt enkelt. Men den där barngrejen tycker jag är en helt annan sak. Har brudparet tydligt klargjort att de inte vill ha barn där så är det bara att lämna barnen hemma.

Det är skillnad mellan temafest där man klär sig enligt klädkrav för att det ska bli ett kul tema för alla än att sätta orimliga klädkoder på en vanlig fest (även om det är ett bröllop så är det ju oftast ingen temafest).

Ni som tror att klädkoden är till för er som brudpar borde verkligen ta och uppdatera er på Magdalena Ribbing. Klädkod ska vara hjälp för gästerna. Sätter du högtidsdräkt i ett sällskap som knappast har det hängandes i garderoben är det faktiskt du som gör det största klavertrampet. Gästerna är inte rekvisita.

• J D

Jag menar inte att låta hård men jag tycker att det känns så obehagligt att många verkar behandla sina gäster som de vill på grund av etikettsregler. Så fungerar inte etiketten. Den är till för att underlätta, inte lägga normer som vissa får svårt att leva upp till.

Lycka till med vilken klädkod ni än beslutar er för att ha men tänk gärna ett extra varv på gästerna!

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....