Inlägg från: lillalyckan |Visa alla inlägg
  • lillalyckan

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Till en viss del har man väl klädkoden för gästerna, skulle jag få en inbjudan där det inte stod någonting skulle jag antagligen undra och undra och tillslut ringa och fråga vad som förväntas av mig.
    Vi har inte bestämt vår klädkod ännu men jag vill ha en fest med ordentligt fina kläder. Jag tänker typ Högtidsklädsel. Jag tycker inte att det är för mycket begärt att man följer dresscoden. Precis som nån här tidigare sa, Vigslen är för VÅR skull, festen är för att fira VÅR vigsel, hur blir då kläderna för gästernas skull? Men jag skulle självklart hellre se att någon kom i sina finaste kläder som de redan har än att de låter bli att komma för att de inte har råd. Självklart är ju deras närvaro det som är viktigt men att ta på sig iaf en kostym är inte för mycket begärt. Och även jag tycker att alla borde äga en kostym. Det kommer så många tillfällen i livet då man använder en.
    Om jag förväntar mig balklänningar på mina gäster (som är skitdyra, jag vet) och nån kommer i knäkort så skulle jag aldrig bli upprörd. Men det är inte så svårt att klä upp sig, man kan göra mycket fina fynd på ex. H&M.
    Vi hade fest på jobbet för ett tag sen som var tema "Gala" dvs. ganska tydligt dresscode. Ingen knorrade, folk, lånade, hyrde eller köpta fina kläder helt enkelt.
    Men den där barngrejen tycker jag är en helt annan sak. Har brudparet tydligt klargjort att de inte vill ha barn där så är det bara att lämna barnen hemma.

• lillalyckan

J D skrev 2009-05-26 12:37:57 följande:
      Det är skillnad mellan temafest där man klär sig enligt klädkrav för att det ska bli ett kul tema för alla än att sätta orimliga klädkoder på en vanlig fest (även om det är ett bröllop så är det ju oftast ingen temafest).Ni som tror att klädkoden är till för er som brudpar borde verkligen ta och uppdatera er på Magdalena Ribbing. Klädkod ska vara hjälp för gästerna. Sätter du högtidsdräkt i ett sällskap som knappast har det hängandes i garderoben är det faktiskt du som gör det största klavertrampet. Gästerna är inte rekvisita.

Temafest eller inte, kläderna kostar lika mycket och är lika bekväma/obekväma oavsett. Bara för att man önskar en viss stil på sin fest oavsett bröllop eller varför man har den betyder inte att man ser sina gäster som rekvisita. Det måste ju vara upp till var och en vad man önskar för typ av fest. Hur kan det vara fel att vilja ha en viss dresscode? Fel blir det först när man blir skogstokig för att man inte får som man vill. Som jag sa innan så ser jag hellre att gästerna kommer i det dom har istället för att inte komma alls, men kan ju fortfarande vilja ha det på ett visst sätt.
    Hade jag velat ha rekvisita hade jag hyrt ett gäng skådisar :-P

• lillalyckan

J D skrev 2009-05-27 12:21:05 följande:
      Eftersom klädkoden på en vanlig fest inte är till för värden (eg. inte på en temafest heller eftersom alla ska roas av det men då är det ju värden som sätter ett tema) utan för att gästerna ska trivas. Man sätter inte klädkoden för sin egen skull helt enkelt utan för vad som passa gästerna och den typ av tillställning det är- en avvägning alltså. Även om jag skulle ha bjudit till slottsbröllop såskulle jag inte haft högre klädkod än kavaj eftersom jag vet att iaf 10% av mina gäster inte rör sig i högre sociala sammanhang än där kavaj är högsta möjliga klädsel. Att jag sedan har 90% som är akademiker och har råd att köpa/hyra kläder oavsett om de är vana vid de sociala sammanhangen eller ej spelar ingen roll eftersom nivån helt enkelt får sättas på högsta möjliga och då är det de 10% som ej ska behöva känna sig obekväma.

Jag fattar fortfarande inte varför det inte är okej att vilja ha en viss dresscode. Man måste ju få önska sig precis vilken fest man vill. Jag har mycket svårt att tro att nån av mina gäster skulle ta illa upp om det var en dresscode högre än kavaj. De skulle snarare se det som ett tillfälle att få klä upp sig ordentligt, något man annars bara gör på studentbalen (oftast iaf). Det har inget att göra med om vad gästerna är vana vid att röra sig i för sammanhang. Sätter jag en dresscode är det ett önskemål, ingen order! Och det kommer alla våra vänner att veta eftersom de känner oss såpass väl. Ingen av våra släkt/vänner skulle känna sig obekväma för att vi har en önskan om att de ska klä upp sig på vår fest. Och även om nån enstaka skulle göra det så skulle fler antagligen tycka att det var roligt att göra något som inte är så vardag. Man kan aldrig vara alla till lags. Varför kan jag då inte sätta en dresscode högre än kavaj på vårt bröllop utan att begå ett grovt ettiketsbrott?

• lillalyckan

Jo men varför är det så självklart att gästerna inte skulle vara bekväma med det? Jag tycker bara att det måste vara upp till var och en  att själv känna både sig själv och sina vänner bäst. Det kan aldrig någon ettiketsexpert göra. Hur ignorerar man gästernas möjligheter bara för att man har en hög dresscode?
    Jag tycker bara det är fel att säga åt folk att de inte ska ha en viss dresscode när dom själva (förhoppningsvis iaf) känner sina nära och kära bäst. Ingen är väl ute efter att göra livet svårt för sina gäster? Det är det jag ville få fram... Att alla måste veta bäst själv vad som kommer att funka för deras fest.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....