Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

trebarnsmamma skrev 2009-05-25 21:19:49 följande:
    Har valt kavaj som klädkod...Då tycker man ju åtminstone att männen kan ha en kavaj eller är jag dum!Har vissa släktingar som undrar om det inte räcker med skjorta o byxa!! PÅ ETT BRÖLLOP!????Finns inte i min värld i alla fall !Absolut inte när man skriver KAVAJ! Är jag fjantig eller....
    Herregud. En kostym kan man få billigt på Dressman och HM. Jag tycker att man åtminstone kan klä upp sig lite NÅN GÅNG! När min kusin gifte sig för några år sedan kom en av hennes väninnor i jeans.
  • Sebastiána

Vad jag menar är att folk i allmänhet inte klär upp sig numera. Jag var på en Nyårsgala för några år sedan och satte på mig en lång svart elegant klänning - som jag fyndat på HM för 198:-. Först hade jag tänkt ta på mig min tärnklänning som jag alltså hittills bara använt en gång. Trots min billiga klänning kände jag mig FÖR uppklädd. Jag hade sett jättefel ut i min sidenklänning. Många killar hade typ chinos och rutig skjorta. Några hade jeans. Visst det kan vara trevligt, men varför måste man ha jeans och t-shirt på sig ALLA DAGAR? Det var för tusan en gala.

De tillfällen jag tycker att man kan anstränga sig lite är dop, begravningar, BRÖLLOP (om det står i inbjudan) och om man eventuellt skulle gå på någon gala eller bal.

• Sebastiána

Kan hålla med där. Det ser fånigt ut med brudpar och tärna/marskalk upplöädda till tänderna och klädsel Kavaj eller Valfri. Valfri är det värsta jag vet. Vad ska man då ha på sig? Det är varken kul att komma för uppklädd eller för "nerklädd". Kom en gång till ett bröllop i en ljus dräkt som jag också fyndat . De flesta andra hade någon form av lång klänning. Skitkul.

Sommar 2010 skrev 2009-05-28 23:22:26 följande:

Jag har inte läst hela tråden så jag kanske upprepar det någon annan har sagt, men en klädkod är till för att hjälpa gästerna. De ska veta vad de ska ha på sig för att "passa in". Om man inte klär sig enligt koden så är man i alla fall medveten om att man avviker. Som arrangör tycker jag inte att man ska lägga sig i vad folk har på sig, för ingen här har väl en dörrvakt som stoppar folk som är "fel" klädda. (Det är ju en glädjens fest, inte en modegala eller en stureplansklubb.)Vi ska nog ha högtidsdräkt som kod (inte min önskan utan min blivandes), men om någon kommer i jeans så är det ok. Om den personen känner sig obekväm är det bara att acceptera för denne. Om någon inte har råd/möjlighet att följa detta utan kommer i kostym eller liknande så kommer vi inte bry oss. Det som min blivande tycker är viktigt är att han inte klär sig över övriga gäster och han vill ju ha sin uniform på sig och då är det bara högtidsdräkt som gäller.Vi tycker att det är fånigt att brudparet klär sig på en högre nivå än gästerna. Och alla ni med frock coat får bli arga om ni vill, om inte gästerna har det samma blir det bara fånigt!
  • Sebastiána

Kan hålla med där. Det ser fånigt ut med brudpar och tärna/marskalk upplöädda till tänderna och klädsel Kavaj eller Valfri. Valfri är det värsta jag vet. Vad ska man då ha på sig? Det är varken kul att komma för uppklädd eller för "nerklädd". Kom en gång till ett bröllop i en ljus dräkt som jag också fyndat . De flesta andra hade någon form av lång klänning. Skitkul.

Sommar 2010 skrev 2009-05-28 23:22:26 följande:

Jag har inte läst hela tråden så jag kanske upprepar det någon annan har sagt, men en klädkod är till för att hjälpa gästerna. De ska veta vad de ska ha på sig för att "passa in". Om man inte klär sig enligt koden så är man i alla fall medveten om att man avviker. Som arrangör tycker jag inte att man ska lägga sig i vad folk har på sig, för ingen här har väl en dörrvakt som stoppar folk som är "fel" klädda. (Det är ju en glädjens fest, inte en modegala eller en stureplansklubb.)Vi ska nog ha högtidsdräkt som kod (inte min önskan utan min blivandes), men om någon kommer i jeans så är det ok. Om den personen känner sig obekväm är det bara att acceptera för denne. Om någon inte har råd/möjlighet att följa detta utan kommer i kostym eller liknande så kommer vi inte bry oss. Det som min blivande tycker är viktigt är att han inte klär sig över övriga gäster och han vill ju ha sin uniform på sig och då är det bara högtidsdräkt som gäller.Vi tycker att det är fånigt att brudparet klär sig på en högre nivå än gästerna. Och alla ni med frock coat får bli arga om ni vill, om inte gästerna har det samma blir det bara fånigt!
  • Sebastiána

Sant är...

...att man ska acceptera folk som de är. Vill någon ha jeans får det vara OK. Kommer någon i clownkläder så är det OK. Om moster färgat håret lila, so what?! Man måste kunna se under ytan!

Sant är också...

...att man ibland måste man vara lite anpassningsbar. Är det nödvändigt att alltid ha sina bekvämaste kläder på sig? Har man sina mysbyxor eller slitna gamla sköna jeans på en anställningsintervju? Ibland måste man anstränga sig lite!

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....