Inlägg från: lillabruden |Visa alla inlägg
  • lillabruden

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Jag har jobbat på Dressmann i 2år för ett par år sedan och dem har kavajer och kostymer även till 2m långa män. Har dem inte i den butiken du är i så ringer dem runt o sen kan man gå dit den finns.
    Sen finns det en enorm andra hands marknad om man bara vill ha en kavaj för få tillfällen.

Är det en dresscode ska man följa den anser jag. Det är valfritt att tacka nej och gör man det bara för att man inte tycker om att ha kavaj så anser jag att det är väldigt oartigt faktiskt. Kavajen brukar ändå tas av under kvällen och det är ingen som går och beordrar männen att ta den på sig!

Om folk kan lägga ut pengar på maskerader o klä ut sig, kan man väl lägga pengar på att klä upp sig?

• lillabruden
    allehanda skrev 2009-05-28 17:04:10 följande:
    [citat]Jag har jobbat på Dressmann i 2år för ett par år sedan och dem har kavajer och kostymer även till 2m långa män. Har dem inte i den butiken du är i så ringer dem runt o sen kan man gå dit den finns.Ha, det märks att detta är en storstadsinfluerad tråd,"går dit den finns" jo jag tackar för det första så har jag aldrig varit med om att de kunnat plocka fram något i c158 el c160, för det andra så om jag börjar gå till nästa Dressman butik idag så kommer jag antagligen fram på lördag!!
    Jo, är ju Malmö tös o storstadstös in på benet Tänkte ju inte utanför malmö! hahaha lite dumt av mig... men bor man i små städer så tycker jag att butiken ska hjälpa och skicka efter!
  • lillabruden

ännu en som instämmer med Sommar 2010!!!

Men som brud, inte bridezilla, så har man planerat ett bröllop med en viss standard -vad den än är så är det oartigt att inte följa dresscode enligt mig. Jag skulle självklart inte ha något emot om mina gäster kommer klädda som om dem ska på kronprinsessans bröllop fast vi har ledig klädsel, och inte heller tvärtom. Jag har faktiskt bett att kläderna ska vara hela och lagom anständiga! Det blir en helhet på bilderna om man följer en dresscode. För mig som brud är det bra om den följs, men jag blir ju inte arg eller slänger ut folk om dem inte följer den. Däremot skulle jag själv aldrig avvika en dresskod av artighet. Det är bara så jag är uppfostrad.....som att ta av hatten när man är inomhus eller resa sig när man hälsar.

Det med pengar är egentligen en lite dålig ursäkt. Känner man att man behöver en kavaj eller kostym och inte har råd kan man låna av någon -släkt, vänner, arbetskollegor. Man kan hyra om man har råd med det och på tradera säljs ju mycket!!! Jag sålde en kavaj nu för 35kr +frakten! Det har man väl råd med?

• lillabruden

men ändå, kvinnor brukar ju sällan ha särskilt bekväma kläder ändå, speciellt inte skor!!! Och på ett bröllop sitter man ju mycket osv.... nä, jag tycker inte bekvämlighet är ett argument mot dresscode....

Jag fick en kund en gång när jag jobbade i butik, det var en ung kvinna som var en pojkflicka helt enkelt. In kommer hon på herrbutiken, iklädd i mans jeans och skjorta. Hur snygg som helst tyckte jag att hon var klädd, fräsch och det passade hennes kropp. Hon skulle på bröllop och bävade över att hon kanske var tvungen att ha klänning. Hon hade tänkt leta efter en kavaj, men då blev hon nervös över slipsen och det skulle vara 'för' manligt.
    För bådas tur hade jag själv slips den dagen... Kjol, högklackar, vit skjorta och slips, men inte alls traditionellt klädd och visade henne att hon kan ju ha den uppklädda versionen på _hennes_ sätt och vara skitsnygg!!! Och bekväm i sina kläder. Hon blev jättenöjd med resultatet vi hittade till henne!

Man behöver nog bara lite hjälp o tid på sig att fixa det...

• lillabruden

det är bara så att vi lever i ett samhälle med vissa sociala regler, man spottar inte inomhus, man fiser inte vid matbordet och man följer en dresscode!

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....