• Sonja68

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Det finns väl fina skjortor och byxor som är festliga...?!

Hjälp, att ni orkar! Hoppas ni hinner vara lyckliga och glädjas över ert bröllop också...
    OCH glädjas över att era nära och kära har möjlighet över huvud taget att vara med och fira er kärlek! Med eller utan kavaj.
    Precis som Passionsblomman beskrev så fortsätter världen utanför er bröllopsbubbla att snurra, med alla sina vedermödor, för oss vanliga dödliga som har en massa andra, verkliga problem att brottas med.
    Så NJUT och VAR GLADA och UMGÅS AVSLAPPNAT med de människor ni håller av, och gläds åt att de ansträngt sig för att kunna vara med er på "ER DAG"!
    Lycka till allihop.

• Sonja68
    Fjällbruttan skrev 2009-05-26 16:01:03 följande:
    Här kommer en som har en egen klädkod... Myggtät klädsel rekomenderas!Knäppt, ja förmodligen för de flesta, men eftersom det är våra vänner och famlij som kommer så vet de vad det innebär!Vi gifter oss ute, bor i Norrland, alltså ingår mygg! Alla, och då menar jag alla, som kommer på bröllopet har varit hos oss en sommardag och de vet också om hur våra fester brukar vara.Våra gäster få klä sig som de vill, jag vet att alla kommer att göra sig så fina de kan enl sin smak och kommer nån i chinos och tröja med tryck så kommer jag nog bara att se det eftersom det avhandlats här Dålig smak? Ja kan man ju tycka men jag kan inte ändra Pelle och Kalle och har inget intresse för det heller!Jag känner att jag har annat att bry mig om den dagen än vad mina gäster har på sig, det är deras närvaro jag vill ha dessutomhar vi 23 mil till närmsta dressman.... En enda person har frågat om jag vil att han har kostym och det är min pappa.... ha hade det gärna för min skull sa han
    GUD, va´ bra Fjällbruttan!
    Omtänksamt av dig, nu vet ju gästerna vad som gäller!
    Kram till dig!
  • Sonja68

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:46:13 följande:

vad har ni eran tärna och toasmater till?är inte deras uppgift att se till att alla har de bra?tro mig,jag är alltid den som styr och håller i alla trådar för folk. fixar överraskningfester osv osv. kan jag då inte för en gångs skull och just den dagen bara få njuta och göra precis som jag vill utan att behöva bry sig om att se till att alla andra har det bra?det gör jag väl nog annars!
    Vi hade ingen tärna eller toastmaster, och tänk festen blev jättelyckad. Och vi hade INGEN klädkod. Folk var så glada och avslappnade och vi med för den delen.
  • Sonja68

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:25:59 följande:

kul att sitta där på din stora dag och undra har han kul?... ar hon kul...? hon då...? men han har nog lite tråkigt...? Skit i dem och tänk på dig själv. Kamma dig
    Med tanke på denna kommentar och kommentaren innan så tror jag att jag skulle skita i att gå på ditt bröllop, faktiskt. Din inställning suger.
    Anordna ett bröllop på tu man hand istället och bespara folk våndan. Det är mitt tips.
  • Sonja68

Nu har jag suttit och försökt tänka mig in i situationen att JAG blir bjuden på bröllop eller fest. Hur känner och beter JAG mig? Själv struntade jag ju som bekant i hur gästerna på vårt bröllop var klädda.

Jag försöker oftast klä mig fint men bekvämt/praktiskt utifrån tidpunkt, plats och hur mycket jag har kvar av lönen, när det är dags för fest. Skulle det vara en klädkod på inbjudan skulle jag bli jättenervös och försöka ta reda på vad den betyder. Bara att få en officiell, tjusig inbjudan tillsänt mig skulle ge mig fjärilar i magen...

Att jag skulle vara "overdressed" är föga troligt, jag tenderar nog att vara "underdressed" i de flesta fall. Detta KAN få mig att känna mig obekväm, men jag brukar försöka kompensera detta med min obotliga charm . Människor minns oftast MIG och inte mina kläder.

• Sonja68

Ja med BEKVÄM menade jag då bekväm dels i den bemärkelse som Passionsblomman beskriver, att jag känner att jag hamnat någorlunda "rätt". Med praktiskt menade jag att om det är fest ute i naturen med picknick kanske jag lämnar 10 cm stilettklackarna hemma utan tar de snygga skorna med lite lägre kilklack eller nåt. Att jag inte tar det där fodralet som jag får KLÄMMA mig in i och sedan knappt andas än mindre sitta i, eller den där långklänningen där jag känner mig som tältpinnen som håller upp tältet. Ja, jag hoppas ni fattar vad jag menar.
    Men bekväm eller praktiskt behöver väl inte nödvändigtvis vara nåt fult? Jag kände mig bekväm i min brudklänning och den var ganska praktisk förutom när man skulle gå på toa . OCH jag tycker faktiskt den var rätt fin.

• Sonja68

OCH som jag skrev i mitt inlägg så skulle jag FAKTISKT försöka ta reda på vad klädkoden betyder för att få ett hum om vad brudparet/värdparet önskar.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....