• Utpalas

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Oj hjälp vilken fart det blev på folk! Trodde inte att temat klädkod kunde väcka mer känslor än typ eutanasitrådar. :)

Har själv tänkt på vad jag tycker om klädkod. Om jag själv är värdinna så bryr jag mig inte om alla inte följer klädkoden, om det inte är så att de vägrar klä sig enligt den bara för att provocera.

Är jag gäst så blir jag fullständigt panikslagen om klädkod fattas. Avskyr att vara under eller överklädd. T.ex. kan jag tycka att kort klänning i litet finare tyg/snitt är standard på bröllop, men nej så är det inte alltid. Eller att man ska ha minst cocktailklänning på nyårsfest, men nej så är det inte heller. Därför vill jag ha en klädkod så jag slipper ha ångest över om jag valt rätt kläder.

Några gånger har jag dock stört mig över hur gästerna klätt sig:

1)På bröllop: Man i kostym och vit skjorta har på sig svarta crocs (hade han skavsår eller blåsor på fötterna var det ok.) Barfota var han naturligtvis i crocsen. Såg dock mest komiskt ut och gjorde mig egentligen inte så förbannad...

2) På vår examensfest på universitetet skulle man ha lång/kortklänning eller kavaj+byxa i diskret mörk färg. Killarna skulle ha kostym. (Förr var klädkoden svart, inga höga klackar o.s.v.) Då kommer en tjej i värsta eldröda galablåsan och eftersom jag känner henne vet jag att hon gjorde det för att synas. Respektlöst mot oss andra och mot det högtidliga, allvarliga tillfället (vi svor ed och så.)

Sen så händer det att jag själv klär mig enligt koden men 90% inte gör det. Ja, då känner man sig dum...

• Utpalas

Oj blev litet långt, dessutom är min svenska bedrövlig. Så går det då man inte använt sitt första språk i skrift de senaste tio åren.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....