• J D

Gästerna vill inte följa klädkoden.....

Fast om man ställer krav på andra om att de ska föra sig enligt etikett så har man inte vidare god etikett själv faktiskt.

Sedan ang. kommentarer som "vårat bröllop, vårat val". Sure, men varför ställa till med en fest där bara två personer trivs? Är det inte bättre att försöka få sina gäster att trivas om man ens vill ha dem där? Själv ogillar jag e.g. kommersiell musik men kommer naturligtvis inte spela en massa smal musik på festen eftersom jag ju vill att gästerna ska kunna ha kul. Etikett ska göra saker trevligare för majoriteten- inte otrevligare.

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 17:50:10 följande:
    Sen när är det inte god etikett att välja sitt umgänge till viss del efter om de kan föra sig på ett trevligt sätt bland folk och respektera sociala regler?Där med inte sagt att jag inte kan hålla tyst till folk som inte gör det, men att jag föredrar att umgås med folk som gör det har inget med god etikett att göra.Att börja rynka på näsan så andra ser det, peka eller kommentera där emot är dålig etikett.

Jag uppfattade din mening om att ställa krav på dina vänner på punkten etikett som att du uppfostrar dem inom etikett och det är naturligtvis inte god etikett gentemot jämbördiga (om man uppfostrar sina egna barn är det ju en helt annan sak eftersom de inte är "på samma nivå" som en själv).

• J D

didis skrev 2009-05-26 17:51:16 följande:
    Håller med, ens skyldighet som värd/värdinna är att gästerna trivs, inte att de känner sig obekväma över sitt klädval.En av få gånger jag har Silvia som rättesnöre; vid Nobelfesten lade en av gästerna på honnörsbordet/kungabordet sin handväska på bordet varpå Silvia alldeles självklart placerade även sin väska på bordet. Etikettsbrott att placera väskan på bordet, visst, men än värre etikettsbrott av värdinnan att INTE i det läget placera väskan där eftersom gästen eventuellt skulle känna sig obekväm om hon upptäckte sitt "brott".SÅ skall man som värd/värdinna agera, att få gästerna att känna sig välkomna och bekväma!J D skrev 2009-05-26 17:45:48 följande:

Jag tycker verkligen om när du drar det exemplet för det illustrerar så bra vad etiketten går ut på. Att inte klä sig enl. klädkod högtidsdräkt när sådan är utsatt är fel men det kan vara ett ännu större etikettsbrott att bjuda in med en sådan klädkod från början!

• J D

MV85 skrev 2009-05-26 17:56:05 följande:
    J D skrev 2009-05-26 17:54:02 följande: Nej, det skulle aldrig falla mig in.Där emot väljer jag som regel människor som redan kan uppträda enligt god etikett som vänner då att inte göra det är något jag har extremt svårt för, särskilt hos människor jag umgås med ofta.

Vad bra då .

Sedan tycker jag att det kan vara tråkigt för dig som kanske missar en massa intressanta människor bara för att de inte har en så konservativ syn på etikett men det är ju verkligen helt upp till dig!

• J D

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 18:04:24 följande:
    haha...men tycker inte de flesta att det är kul att klä upp sig?och de vill väl oxå vara med att göra våran dag som vi vill?:)

Nej, det tror jag inte. Er dag är viktigast för er. Övriga gäster bryr sig nog rätt marginellt. Kostar det då flera tusen att komma (vilket det gör om man ej har sådan klädsel hemma) så kan ni nog räkna med en del nejtack på grund av det.

• J D

aikidoaasa skrev 2009-05-26 23:01:06 följande:
    Ska man bli orolig när folk inte ens kan följa klädkoden kavaj... då kommer vi väl att bli lynchade som gärna vill ha smoking som klädkod... Vi kommer att vara på ett slott, givetvist vill att alla ska vara finklädda. Smoking ger damerna chansen att välja kortare klänningar om de inte vill ha långa balklänningar, men ändå tillräckligt fint för att det ska kännas lite lyxigt.

Nja, du kan nog få problem eftersom smoking inte är en etablerad klädkod i Sverige. Inte för att jag skulle ha några problem med koden men du bör verkligen inte använda din klädkod som klädkrav spec. med tanke på att det inte är etablerad kod.

Ni kanske bör välja mörk kostym istället, den koden har börjat att etableras som ett finare slag av kavaj där klänningarna kan vara lite tjusigare.

Smoking är för övr. min favoritkod så jag skulle gilla den men tänk som sagt på att vara ännu mer försiktig med att tro att du kan kräva ngt av gästerna med tanke på att koden ej är etablerad.

• J D

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-05-26 22:15:02 följande:
    Bröllopet är en fest som enbart handlar om två personer. Det är dem som skall äras och det enda som egentligen behöver ha kul. resten av folket är där för att visa sin glädje aktning och sina gratulationer. finns det något bättre sätt för gästerna att glädja brudparet än att respektera de önskemål som brudparet har för att göra deras dag speciell?Vill man inte ära sin vän genom att klä sig som den önskar för en dag i dess liv så är man ett egoistiskt svin./mvh m2b till Hoffsennanen TottoplexJ D skrev 2009-05-26 17:45:48 följande:

Well, om jag var era gäster så skulle nog inte för hög klädkod vara anledningen till att jag skippade ert bröllop. Jag tycker att man med den inställningen som du beskriver beter sig hundra gånger mer egoistiskt än om man inte kan leva upp till en klädkod som finns till för att göra det enklare för en själv som gäst.

Konstigt att man kan tycka att gästerna ska visa respekt genom etikett men inte själv anse att man som brudpar behöver bete sig speciellt belevat.

• J D

lillalyckan skrev 2009-05-27 10:46:53 följande:
      Temafest eller inte, kläderna kostar lika mycket och är lika bekväma/obekväma oavsett. Bara för att man önskar en viss stil på sin fest oavsett bröllop eller varför man har den betyder inte att man ser sina gäster som rekvisita. Det måste ju vara upp till var och en vad man önskar för typ av fest. Hur kan det vara fel att vilja ha en viss dresscode? Fel blir det först när man blir skogstokig för att man inte får som man vill. Som jag sa innan så ser jag hellre att gästerna kommer i det dom har istället för att inte komma alls, men kan ju fortfarande vilja ha det på ett visst sätt.Hade jag velat ha rekvisita hade jag hyrt ett gäng skådisar :-P

Eftersom klädkoden på en vanlig fest inte är till för värden (eg. inte på en temafest heller eftersom alla ska roas av det men då är det ju värden som sätter ett tema) utan för att gästerna ska trivas. Man sätter inte klädkoden för sin egen skull helt enkelt utan för vad som passa gästerna och den typ av tillställning det är- en avvägning alltså. Även om jag skulle ha bjudit till slottsbröllop såskulle jag inte haft högre klädkod än kavaj eftersom jag vet att iaf 10% av mina gäster inte rör sig i högre sociala sammanhang än där kavaj är högsta möjliga klädsel.

Att jag sedan har 90% som är akademiker och har råd att köpa/hyra kläder oavsett om de är vana vid de sociala sammanhangen eller ej spelar ingen roll eftersom nivån helt enkelt får sättas på högsta möjliga och då är det de 10% som ej ska behöva känna sig obekväma.

• J D

delirious skrev 2009-05-27 12:31:33 följande:
    Åh vad bra klädkod, den knycker vi :)

Nej, snälla gör inte det! Det är inte snällt mot gästerna att hitta på klädkoder (om man inte som i ett annat exempel här ovan vet att gästerna vet exakt vad det innebär med myggtät klädsel),

Sommarfin är ett exempel på nypåhittad klädkod som används hursomhelst av personer som inte vill ställa krav på gästerna. Men det slår fel för klädkoden är inget krav utan vägledning för gästen och därför bör man ange en etablerad klädkod.

• J D

delirious skrev 2009-05-27 13:21:36 följande:
    Jag tror att våra gäster har full koll på detta..vi ska ha ett litet bröllop och dom känner oss väldigt bra alla som ska komma...förstår vad du menar, och jag vet att klädkoden är till för att gästerna ska vägledas men i min umgämngeskrets är detta en vägledning i sig :)J D skrev 2009-05-27 12:39:29 följande:

Vad bra! Då kan ni ju köra på det ni vill utan problem .

• J D

Jadu, jag säger inte att man inte ska sätta dresscode- för det bör man! Det jag menar är att man sätter dresscoden på en nivå som gästerna känner sig bekväma med och inte över den bara för att man själv tycker att det vore tjusigt. Om du inte förstår varför det är ett etikettsbrott att ignorera gästernas möjligheter i den här frågan så bör du konsultera Magdalena Ribbing. Jag tror e.g. att hon skrev ngt om det i sin bröllopsbok. Jag kan iaf inte expandera resonemanget mer än jag redan har gjort.

• J D

lillalyckan skrev 2009-05-27 13:52:06 följande:
    Jo men varför är det så självklart att gästerna inte skulle vara bekväma med det? Jag tycker bara att det måste vara upp till var och en  att själv känna både sig själv och sina vänner bäst. Det kan aldrig någon ettiketsexpert göra. Hur ignorerar man gästernas möjligheter bara för att man har en hög dresscode?Jag tycker bara det är fel att säga åt folk att de inte ska ha en viss dresscode när dom själva (förhoppningsvis iaf) känner sina nära och kära bäst. Ingen är väl ute efter att göra livet svårt för sina gäster? Det är det jag ville få fram... Att alla måste veta bäst själv vad som kommer att funka för deras fest.

Ja, jag har heller aldrig påstått ngt annat. Men att sätta dresscode utan hänsyn till gästerna är inte OK.

Svar på tråden Gästerna vill inte följa klädkoden.....