• skuttis77

New York tips någon?

Skall åka på bröllops resa till NY om lite drygt en vecka och har fått några guider i bröllops present men nu undrar jag över vad ni som varit där kan tipsa om. Vad får man inte missa att shoppa, se, äta m.m. Tacksam för tips.

• Svar på tråden New York tips någon?
  • Pumpkin

Vi kom hem från New York för en vecka sen, och låt mig först gratulera till ett finfint val och perfekt tid på året

Missa inte:

Macy's - världens största varuhus. Gå till Visitor Centre för att få en rabattkupong på 11% som gäller i fem dagar på Macy's. OMG - för billiga märkesjeans. Finns lite överallt i stan, sök på maps.google.se. Empire State Building - men ta det så tidigt som möjligt på dagen (och se till att det är klart väder) för att undvika de värsta köerna. Heartland Brewey - om ni gillar öl är det hit ni ska gå. New York-kedja som serverar sitt eget öl och god "sportbarmat" som burgare, tacotallrik osv. Bra priser, finns lite överallt i NY. Ben & Jerry's - ett måste för alla glassälskare. Central Park - boka in gott om tid att vandra omkring i denna underbara oas. Museum - försök hinna med ett åtminstone. Vi var på American Museum of Natural History (där de nu ställer ut det som man tror är människans ursprung), men hade velat gå på The Met också. Sen finns ju Guggenheim, MoMA och ett helt gäng till. Grand Central Terminal - maffig är bara förnamnet. Staten Island-färjan - kallas inte "The best deal in town" utan anledning. Gratis färja där man får grymt bra utsikt över Frihetgudinnan och en magisk vy över nedre Manhattan. Empire-Fulton Ferry State Park (nedanför Brooklynbron i Brooklyn) - åk gärna hit i solnedgången för en underbar vy över Manhattan. Fotografera! Promenera, promenera och promenera. Klart bästa sättet att se New York. Så sätt på er skorna och GÅ!

Trevlig resa!

• skuttis77

Tack för tipsen, älskar glass så Ben & Jerry´s blir ett måste ;)

• Mrs Opp

Oj, vad många bra tips du hade Pumpkin! Kan bara hålla med dig om allt, särskilt Central Park, oj vad jag älskar det stället! (kan ju bero på att det var där min m2b friade också...)

Små tips:

Om det är långa köer vid Empire State Building så är Top of the Rocks vid Rockefeller center ett bra alternativ. Där köper man biljett till specifika tider och behöver därför inte köa. Därifrån får man ju se hela Empireskrapan också.

Greenwich Village är underbart. Känns som en hel ny stad, med så många fina butiker, caféer och gallerier.

Om ni gillar inredning så är ABC Home en dröm. Ligger på 888 & 881 Broadway.

Jag älskar musikaler och teater och därför räddade sista-minuten-biljettkioskerna på Times Square vår budget. :)

Sedan upprepar jag vad Pumpkin sa: Bekväma skor och gå, gå , gå

• sofja

Har tidigare bott i NY så här kommer mina tips på staden: Abercrombie & Fitch
    Flagship store
    720 Fifth Ave.

Urban Outfitters (Jag vet att det finns i sthlm, men det är lite annat utbud där)
    Upper West 2081 Broadway

Forever21
    Billigare men bra trender, lite som zara och h&m
    50 W. 34th St.

Marc by Marc Jacobs
    163 Mercer St., New York, NY 10012

Olive & Bette's
    Dom har jeans, toppar, klänningar, ganska liten butik
    158 Spring St. eller 252 Columbus Ave.

Victorias Secret´s
    Finns överallt!
    Deras wounder-bra är ju världskänd.
    www.victoriassecret.com/

Sephora
    Finns överallt!
    www.sephora.com

Sen måste ni ju naturligtvis också gå in i Macy´s, det stora varuhuset. Kan fynda väskor mm.

Vill ni sedan äta så rekommenderar jag varmt:
    Pastis på 9 Ninth Ave. Trendigt och gott.

Dricka drinkar ska ni göra på Bed på 27 st/10 ave

Vill ni göra nåt lite ovanligt så köp biljetter till en basketmatch på Madison Square Garden, en riktig upplevelse!

Den här siten är bra att kolla på innan du åker, har tips om events, utställningar, heta restauranger och shopping. Allt mycket uppdaterat: nymag.com/

• linvinter

Vilken underbar tråd!!
    Åker själv till NYC i december!

• NY09

Håller med linvinter, jättebra tråd!
    Åker den 20 juli, vi gifter oss den 23e i Svenska kyrkan.
    Det närmar sig med stormsteg!

• Humlan66

Jag va där förra året och vill absolut tillbaka- Det jag kan tipsa om är att åka guideturerna med buss- det gjorde vi varje dag och vi hann se MASSOR då- Tips va beredd med kameran för man får se filminspelningar lite här och var

• MissKitten

- 21 Century, en outlet vid Ground Zero, ibland kan man fynda här. Finns allt ifrån kläder och skor till heminredningsprylar. Ångrar fortfarande att jag inte köpte med mig billiga sängkläder av egyptisk bomull ;) Om ni har lite längre tid på er och gillar lite shopping så ta en busstur till Woodbury Outlet i New Jersey. Vi shoppade upp mer än halva vår reskassa där ute. Mycket trevligt och det tog inte ens en timme med buss dit.

- Det finns trevliga bussturer med olika teman, ex Sex and the City som tar er runt till olika platser från serien.

- Cupcakes på Magnolia Bakery, alldeles intill Marc by Marc Jacobsbutiken. Gott!

- Bronx Zoo kan jag rekommendera. En dag i veckan har de gratis inträde och att se tigrar och pingviner är aldrig fel.

- Även Central Park Zoo var en trevlig upplevelse. Glöm inte att ta med en liten matsäck och dricka och promenera i Central Park, sätt er ner i parken och bara njut av lugnet. Känns som en helt annan värld. Ska man köpa något att dricka i parken så är det hutlöst dyrt.

Sen har vi allt det vanliga, smink på Sephora (så mkt billigare smink i USA), frihetsgudinnan (ta gratisbåten som går förbi och så får ni snygga bilder), Empire State osv.

• linvinter

På vilka hotell har ni bott? och rekomenderar ni dem?

Svar på tråden New York tips någon?