• didis

Ledsen när vän tackar nej

Gör inte en större grej av det än det är även om det förståss ät tråkigt när folk tackar nej.

Din vän fick en inbjudan, han tackade nej. Du vet inte skälet och det behöver han inte heller redovisa.

Att se det som att han inte är din "riktiga vän" tycker jag är väl hårt, du vet ju inte hans skäl. Han kanske inte trivs på fester, känner sig tvingad att hålla tal eller har taskig ekonomi men vill inte tala om det.

• didis

För det första, jo det tycker jag man kan ringa och meddela muntligt!

Att gå på en väns bröllop är inget giltigt skäl att få ledigt hur som helst, dvs arbetsgivaren har ingen skyldighet att bevilja ledighet.

Däremot finns det i vissa kollektivavtal att man har rätt till "permission" för eget bröllop och närståendes begravningar.

Menar du att du tycker hon skall sjukskriva sig, gå på ditt bröllop och därmed riskera jobbet?

Jag tycker det är synd om du förlorar vänskapen med henne för att hon inte kunde få ledigt från jobbet.

Soon2BmrsGroth skrev 2009-05-27 15:36:43 följande:
    För det första! Kan man inte ens ringa och meddela detta?Dem jag har berätta för tror att hon egentligen inte ens vill komma. Mycket pga att hon aldrig haft kille eller så är det något annat.Hon jobbar på Ica. Är det verkligen så att man inte får ta ledigt för att gå på en nära väns bröllop?
  • didis

Absolut, vänskap bygger på bra kommunikation.

En del, och det är inte riktat till någon i den här tråden utan är en fundering efter snart 1 år på BT, hamnar ibland i föreställningen att om inte släkten/vännerna tar ledigt, hyr balkläder eller åker 90 mil till Jukkasjärvi så är de inga riktiga vänner.

Bröllop är jätteroliga tillställningar, det tycker jag också, dock prioriterar alla sitt eget bröllop högst och en viss förståelse för att vännerna kanske inte kan eller vill gå på ens fest gör om inte annat att vänskapen förhoppningsvis bibehålls.

Och tro det eller ej - det finns ett liv efter bröllopsdagen!

shakynose skrev 2009-05-27 15:55:55 följande:
    Nej, det är klart att man inte behöver säga upp vänskapen för det! Det kan ju faktiskt vara jättesvårt att få ledigt i semestertider.Samtidigt kan man känna på sig att någon bara använder det som undanflykt, och om det då är en nära vän så tycker jag gott att man ska kunna prata om det.
Svar på tråden Ledsen när vän tackar nej