• emelieochlinus

Ledsen när vän tackar nej

Måste bara ventlera lite.
    Blir lite ledsen när någon man uppfattat som en nära vän tackar nej till bröllopsinbjudan genom att skicka ett kort där han skriver lite svävande om anledningen till varför han tackar nej.
    Är det fler som fått oväntade "Nej Tack"? Är det så att bröllop är sådana tillfällen då det visar sig vilka vänner som är "riktiga vänner" och prioriterar en.
    Hur tacklar man detta, att man känner sig dissad som vän. Skulle ni säga något till personen eller inte?
    suck...

• Svar på tråden Ledsen när vän tackar nej
  • didis

Gör inte en större grej av det än det är även om det förståss ät tråkigt när folk tackar nej.

Din vän fick en inbjudan, han tackade nej. Du vet inte skälet och det behöver han inte heller redovisa.

Att se det som att han inte är din "riktiga vän" tycker jag är väl hårt, du vet ju inte hans skäl. Han kanske inte trivs på fester, känner sig tvingad att hålla tal eller har taskig ekonomi men vill inte tala om det.

• Ayla sthlm

min farmor och farfar har tackat nej med anledning till att de inte orkar...
    visst blir man ledsen men det går över.

• Soon2BmrsGroth

Är precis i samma sits.
    En av mina "bästa vänner" som jag känt sedan jag var 4 år smsade mig och sa att hon kanske inte kan komma.
    Exakt så här skrev hon:

Hon: Hej. Om du undrar varför jag inte anmält mig än så är det för att jag ej vet om jag får ledigt.
    Jag: Okej då får du se till att fixa det då =P
    Hon: Ja men de är ju ett stort probem, alla har ju semester då. så kan förmodligen inte komma. skulle ju själv haft semester då men fick ju flytta på den:
    Jag: Ok, men du kan ju försöka ta reda på de i veckan eftersom vi måste börja handla och beställa
    Hon: Ja jag ska. men förmodligen kommer de inte att gå =( jobbar hela den helgen. hoppas jag kan jobba så ska jag kolla de då. har kräkts hela natten.
    Jag: Du får vara "sjuk" då =P
    Hon:nä så gör jag inte. vet hur de skulle kännas själv då man blir chef, om någon skulle vara skämt sjuk.
    Hon: tragiskt men sant, jag kommer inte på bröllopet. hoppas de går bra ändå =)

För det första! Kan man inte ens ringa och meddela detta?
    Dem jag har berätta för tror att hon egentligen inte ens vill komma. Mycket pga att hon aldrig haft kille eller så är det något annat.
    Hon jobbar på Ica.
    Är det verkligen så att man inte får ta ledigt för att gå på en nära väns bröllop?

Så här tänker jag TS
    Dom som nu väljer att inte komma visar vilka personer dom verkligen är.
    Jag blev väldigt irriterad men nu orkar jag inte bry mig om henne.
    Man ska vara glad för alla andra som vill fira med oss

• emelieochlinus

Ja, det är nog så, att man får vara glad för de vänner som vill komma. Vi har också farmor och farfar som är gamla och inte orkar komma och där har jag FULL förståelse för det och tar inte alls illa upp.
    Men jag har svårt att ändå inte känna mig lite bortprioriterad av min vän. Jag tycker inte att bröllop är som vilken festinbjudan som helst utan en inbjudan att dela min hittills största glädjedag i livet. Jag själv gör allt för att kunna delta på mina nära vänners bröllop. Skulle jag inte kunna komma så skulle jag förklara för personen noggrant varför så han/hon inte känner sig "bortvald". Men vi prioriterar kanske olika och ser olika på saken.

• möklintabröllop

Trist när folk inte kan vara helt ärliga. Tror att min ena vän kommer att ringa eller sms:a någon dag före att dom inte kommer. Dom var dom första som tacka ja. Men hon brukar alltid ha något sista förhinder innan något ska göras.

• didis

För det första, jo det tycker jag man kan ringa och meddela muntligt!

Att gå på en väns bröllop är inget giltigt skäl att få ledigt hur som helst, dvs arbetsgivaren har ingen skyldighet att bevilja ledighet.

Däremot finns det i vissa kollektivavtal att man har rätt till "permission" för eget bröllop och närståendes begravningar.

Menar du att du tycker hon skall sjukskriva sig, gå på ditt bröllop och därmed riskera jobbet?

Jag tycker det är synd om du förlorar vänskapen med henne för att hon inte kunde få ledigt från jobbet.

Soon2BmrsGroth skrev 2009-05-27 15:36:43 följande:
    För det första! Kan man inte ens ringa och meddela detta?Dem jag har berätta för tror att hon egentligen inte ens vill komma. Mycket pga att hon aldrig haft kille eller så är det något annat.Hon jobbar på Ica. Är det verkligen så att man inte får ta ledigt för att gå på en nära väns bröllop?
  • anne på grönkulla

Det är såklart jättetråkigt, ännu mer när folk inte är ärliga av nån anledning. Men det är också en inbjudan, inte en inkallelseorder och folk har saker i sina liv som man av olika skäl måste prioritera. Jag håller med dem som inte tycker att det måste säga allt om man tackar ja eller nej till en inbjudan.

• Sesamy

De flesta av de i släkten som är bjuden på min m2bs sida verkar inte kunna komma av olika anledningar.

Han bryr sig inte direkt utan ser det som att de som vill och kan komma, kommer. Vi gör det ju för vår skull i vilket fall som helst.

Jag kan till viss del förstå besvikelsen över kompis bortfall. Tråkigt att inte prioriteras. Men det kan finnas anledningar till det som man inte vet och som skulle förklara allt om man faktiskt visste. Försök tänka på och glädjas åt de som kommer istället! =)

• emelieochlinus

Tack för pepptalk

Sesamy skrev 2009-05-27 15:52:36 följande:
    Men det kan finnas anledningar till det som man inte vet och som skulle förklara allt om man faktiskt visste. Försök tänka på och glädjas åt de som kommer istället! =)
  • shakynose
    didis skrev 2009-05-27 15:49:55 följande:
    För det första, jo det tycker jag man kan ringa och meddela muntligt!Att gå på en väns bröllop är inget giltigt skäl att få ledigt hur som helst, dvs arbetsgivaren har ingen skyldighet att bevilja ledighet.Däremot finns det i vissa kollektivavtal att man har rätt till "permission" för eget bröllop och närståendes begravningar.Menar du att du tycker hon skall sjukskriva sig, gå på ditt bröllop och därmed riskera jobbet?Jag tycker det är synd om du förlorar vänskapen med henne för att hon inte kunde få ledigt från jobbet.
    Nej, det är klart att man inte behöver säga upp vänskapen för det! Det kan ju faktiskt vara jättesvårt att få ledigt i semestertider.
    Samtidigt kan man känna på sig att någon bara använder det som undanflykt, och om det då är en nära vän så tycker jag gott att man ska kunna prata om det.
Svar på tråden Ledsen när vän tackar nej