• emelieochlinus

Ledsen när vän tackar nej

Måste bara ventlera lite.
    Blir lite ledsen när någon man uppfattat som en nära vän tackar nej till bröllopsinbjudan genom att skicka ett kort där han skriver lite svävande om anledningen till varför han tackar nej.
    Är det fler som fått oväntade "Nej Tack"? Är det så att bröllop är sådana tillfällen då det visar sig vilka vänner som är "riktiga vänner" och prioriterar en.
    Hur tacklar man detta, att man känner sig dissad som vän. Skulle ni säga något till personen eller inte?
    suck...

• Svar på tråden Ledsen när vän tackar nej
  • tågjäntan

Novia
    Vi fick en i nbjudan där det stod att de inte ville att barn som inte ammar inte kommer på festen. Och vi kommer ha en tremånaders som inte förstod detta med amning så hon får mjölkersättning - hon är välkommen ändå.

• Tillde

Vi hade bara familjens barn med + FEM snuttande småbebisar som såklart inte kan vara utan mamma och pappa i en hel dag!! Så fråga ni!

• emelieochlinus

Tack alla för kloka synpunkter! Det känns mycket bättre. Det är säkert så att de har sina skäl även om de inte uttryckt det så klart! Hade bara så gärna viljat dela dagen med min vän så det var därför det kändes lite snopet. Men men nu känns det bättre som sagt! Jag ser verkligen fram emot dagen.
    Vad skulle man göra utan alla supporters på BT?
    Ni är bäst!
    Kramar!

• emelieochlinus

Tack alla för kloka synpunkter! Det känns mycket bättre. Det är säkert så att de har sina skäl även om de inte uttryckt det så klart! Hade bara så gärna viljat dela dagen med min vän så det var därför det kändes lite snopet. Men men nu känns det bättre som sagt! Jag ser verkligen fram emot dagen.
    Vad skulle man göra utan alla supporters på BT?
    Ni är bäst!
    Kramar!

• Fenixx

jag har en nära vän som jag jättegärna vill ha där på våran stora dag. vi berättade för dem nu när det är 1år kvar för hon ska få reda på det i god tid då dem inte har så hög ekonomi. och dem får bo i vårat hus och vi fixar skjuts osv.

men redan nu har hon gjort antydningar om att det inte kommer bli att dem kommer. och det känns såå trist att hon inte ens vill försöka komma.

• MissCurly

jag har vänner som inte kommer på vår fest för de har andra middagsplaner.... hade jag berättat att det var ett bröllop hade de kommit men då förstör jag hela överaskningen eftersom ingen vet att vi ska gifta oss .....

ibland är det inte kul att ha hemlisar....

• therese182

Förstår hur du känner! Fick nästan tvinga min pappa att komma( egen butik, ville inte stänga den)

Min Farfar kommer heller inte. Jätte trist!

• passionsblomman

HELT klart ett stort minus med att överraska!

Kan ni inte berätta för BARA dem då?

MissCurly skrev 2009-05-27 22:20:32 följande:
    jag har vänner som inte kommer på vår fest för de har andra middagsplaner.... hade jag berättat att det var ett bröllop hade de kommit men då förstör jag hela överaskningen eftersom ingen vet att vi ska gifta oss ..... ibland är det inte kul att ha hemlisar....
  • Emelieca
    MissCurly skrev 2009-05-27 22:20:32 följande:
    jag har vänner som inte kommer på vår fest för de har andra middagsplaner.... hade jag berättat att det var ett bröllop hade de kommit men då förstör jag hela överaskningen eftersom ingen vet att vi ska gifta oss ..... ibland är det inte kul att ha hemlisar....
    Håller med passionsblomman, berätta för dem och be dom hålla det hemligt. Dom kanske blir jättebesvikna när de får reda på efteråt att det var bröllop. Eller så kanske du kan ringa upp deras andra middagsplaner och berätta hur de ligger till så kanske de kan avboka.
  • Emelieca
    novia72 skrev 2009-05-27 20:10:57 följande:
    OT!!!!Tack Miss C & äntligenfru, vi har nog inte tänkt på det sättet... Vi får nog ta & fråga helt enkelt!!!
    Vi ska ha barnfritt på vårt bröllop, men min fästmans bror har precis fått ett barn som kommer vara ca 4månader. Och det är självklart för oss att han kommer, annars skulle ju inte hans bror och fru kunna komma.

Vi kommer även prioritera att alla kommer, så om någon inte får barnvakt är det självklart att barnet är välkommet. Jag vill bara inte ha ett tiotal ungar som springer runt och leker, det blir så hög ljudvolym då.
  • X50S

Det finns många anledningar till att gäster inte kan komma. Jag accepterar dem alla, men tycker vissa känns jäkligt fåniga.

Att inte min blivandes gammalmoster dyker upp förstår jag. Hon är 80 år, har problem att orka med födelsedagsfester här hemma och vårt bröllop är 40 mil och en 3-timmars båtresa iväg.

Att min brors fästmö kanske inte dyker upp för att hon inte vet om skolan hunnit börja eller om hon ens kommer in på skolan som kräver att hon flyttar hemifrån för första gången, det kan jag också köpa.

Att en av mina bästa vänner inte kan komma för att hon jobbar och hon har precis fått detta jobbet och därmed inte har semester. Det förstår jag också!

Men att BÅDA min blivandes systrar väljer att åka på semester (dit de åker var och vartannat år) istället för att gå på sin brors bröllop, det har jag svårare att köpa. Vi ordnar resa, boende och allt sådant till oslagbara priser för dem, så de kan inte skylla på detta.

Mina svärföräldrar ska åka med den ena syster och dennes familj och de har planerat in så de åker hem lite tidigare för att kunna delta i vårt bröllop. Varför kan inte systern då göra detta?

Att den andra systern med familj väljer att boka resan, trots att de visste att vi skulle gifta oss.

De åker ofta till dessa semestermål. De har ALDRIG varit på Gotland där vi ska gifta oss. Gifter sig gör man bara en gång i livet, semester har man i stort sätt varje år. Det känns som en ganska märklig prioritering i mitt tycke.

Men men, det är deras förlust! Det kommer inte förstöra vårt bröllop iaf!

• Fenixx

men hur kan dem resonera så hans systrar?? helt otroligt. som du säger man gifter sig bara en gång.

samma när min sambo fyllde 30år och hans syster och sambo åker till ett sommarställe VARJE år och det är hyfsat nära så hade gått att åka över dagen. men ändå så kom dem inte. tyckte jag var jättedålig stil. min sambo var jättebesviken då vi hade massa aktiviteter, mat, fest osv.

• MimmiMama
    X50S skrev 2009-05-28 11:21:27 följande:
    Men att BÅDA min blivandes systrar väljer att åka på semester (dit de åker var och vartannat år) istället för att gå på sin brors bröllop, det har jag svårare att köpa. Vi ordnar resa, boende och allt sådant till oslagbara priser för dem, så de kan inte skylla på detta.
    är de avis? känns nästan så....
  • X50S

Ja jag vet inte vad det handlar om. Den ena systern är gift sen länge. Den andra har inte gjort antydan till att hon vill gifta sig med sin sambo än...

Men men... Vad gör man? Inte f-n planerar jag mitt bröllop efter vad som passar dem.

• lillabruden

min morfar och hans flickvän, min mammas kusin och hennes man +hennes föräldrar har tackat nej till inbjudan. Jag föll ihop när min morfar ringde mig på min födelsedag och berättade det. Det gör ont i mig att jag inte har dessa släktingar på mitt bröllop och trots att jag bett dem flera gånger om så kommer dem inte....dem betyder jättemycket för mig

Dem bor alla i Portugal, så det är ju lite omständigt...men dem har vetat om bröllopet o att det skulle vara i slutet av juli sedan 2007, dem var dem första jag berättade för...
    Min morfar anser sig för gammal för att resa...efter senaste hälsokoll var han tipptopp form men jag får ju acceptera hans känslor..... Kusinen o hennes man säger att dem inte fick semester den månaden och föräldrarna är flygrädda...... jag trodde faktiskt jag betydde lite mer än så för dem....att dem iallafall skulle försöka....
    sen ska inte min mamma heller komma för hon vill inte vistas i närheten av min far.... m2bs favorit kusin kommer inte heller men det tror vi att vi vet varför och det är liksom inget att göra åt....

Så nej TS, du är inte ensam om sorgen över att inte få dela sin dag med vissa som man älskar och räknade med....*kramar*

• MissCurly

nu har jag berättat för 3 av paren som hade andra planer... och det blev ingen ändring ändå.... så kan det gå... men vi ska ha skoj ändå

Visst är det märkligt hur människor resonerar och prioriterar? Vad är det som gör att blivnades syster eller någon annan nära väljer att göra annat när det är dags för bröllop?
    Är det för att man inte gillar sin blivande svägerska eller för att man ogillar bröllopet?

Mina föräldrar har fått reda på att vi ska gifta oss, inte ens ett grattis... " ja mamma sa det"...." oj jaha hoppsan"....
    Dom enda som är glada är systrarna och svärföräldrarna... det är det som räknas.... f-ck the rest *ursäktar franskan*

usch ingen bra dag idag....
    *suck*

• Betty Boop augusti2009

Vi har valt att gifta oss utomlands med sex gäster just för att vi kände att det skulle bli "struligt" med gästerna, vilka kommer, vilka inte.... Finns många skismässor och känns inte ok för oss när vi vet att många helst inte vill vistas i samma rum men gör det för att vara artiga.
    Jag hade drömt om stort kyrkobröllop, men det hade inte blivit bra.
    Så....jag och m2b på en strand.

• Piggelinlover

Har lite samma problem...
    min kusin kommer inte,han har inte ens svarat, hans syster skickade ett sms till mig där det stod att hennes bror inte kommer...

• lillabruden

Jag är glad för er skull iallafall

För allas skull!!!!

MissCurly skrev 2009-05-29 22:40:56 följande:
    nu har jag berättat för 3 av paren som hade andra planer... och det blev ingen ändring ändå.... så kan det gå... men vi ska ha skoj ändå Visst är det märkligt hur människor resonerar och prioriterar? Vad är det som gör att blivnades syster eller någon annan nära väljer att göra annat när det är dags för bröllop?Är det för att man inte gillar sin blivande svägerska eller för att man ogillar bröllopet?Mina föräldrar har fått reda på att vi ska gifta oss, inte ens ett grattis... " ja mamma sa det"...." oj jaha hoppsan"....Dom enda som är glada är systrarna och svärföräldrarna... det är det som räknas.... f-ck the rest *ursäktar franskan*usch ingen bra dag idag....*suck*
Svar på tråden Ledsen när vän tackar nej