Ledsen när vän tackar nej
Det finns många anledningar till att gäster inte kan komma. Jag accepterar dem alla, men tycker vissa känns jäkligt fåniga.
Att inte min blivandes gammalmoster dyker upp förstår jag. Hon är 80 år, har problem att orka med födelsedagsfester här hemma och vårt bröllop är 40 mil och en 3-timmars båtresa iväg.
Att min brors fästmö kanske inte dyker upp för att hon inte vet om skolan hunnit börja eller om hon ens kommer in på skolan som kräver att hon flyttar hemifrån för första gången, det kan jag också köpa.
Att en av mina bästa vänner inte kan komma för att hon jobbar och hon har precis fått detta jobbet och därmed inte har semester. Det förstår jag också!
Men att BÅDA min blivandes systrar väljer att åka på semester (dit de åker var och vartannat år) istället för att gå på sin brors bröllop, det har jag svårare att köpa. Vi ordnar resa, boende och allt sådant till oslagbara priser för dem, så de kan inte skylla på detta.
Mina svärföräldrar ska åka med den ena syster och dennes familj och de har planerat in så de åker hem lite tidigare för att kunna delta i vårt bröllop. Varför kan inte systern då göra detta?
Att den andra systern med familj väljer att boka resan, trots att de visste att vi skulle gifta oss.
De åker ofta till dessa semestermål. De har ALDRIG varit på Gotland där vi ska gifta oss. Gifter sig gör man bara en gång i livet, semester har man i stort sätt varje år. Det känns som en ganska märklig prioritering i mitt tycke.
Men men, det är deras förlust! Det kommer inte förstöra vårt bröllop iaf!