• emelieochlinus

Ledsen när vän tackar nej

Måste bara ventlera lite.
    Blir lite ledsen när någon man uppfattat som en nära vän tackar nej till bröllopsinbjudan genom att skicka ett kort där han skriver lite svävande om anledningen till varför han tackar nej.
    Är det fler som fått oväntade "Nej Tack"? Är det så att bröllop är sådana tillfällen då det visar sig vilka vänner som är "riktiga vänner" och prioriterar en.
    Hur tacklar man detta, att man känner sig dissad som vän. Skulle ni säga något till personen eller inte?
    suck...

• Svar på tråden Ledsen när vän tackar nej
  • Plummis83

Jag känner igen detta då en vän inte ens kunde säga att de inte kommer!

Först var det att hon visste pga butiken (har egen blomsterbutikk rätt nyöppnad å bara 1 tjej anställd som jobbar några timmar) och det accepterade jag! Gav henne längre tid till att svara, OSA var satt till 18 maj, hon fick fram till 1 juni på sig att kolla upp det med butiken! Dagen efter att hon fick längre tid på sig att lämna besked så fick jag ett mail att hon skulle försöka fixa med butiken men att hon inte visste om de ens var i Sverige då om det var pissväder! Då fick jag nog och skrev tillbaka att då tolkar jag det som att de inte kommer och stryker de från listan!
    Det mailet har hon inte ens svarat på!!

Förstår TS, men det är bara att släppa det och se fram emot alla de vännerna som kommer och ha en trevlig och härlig dag! Jag tänker såhär att det är hon som missar något!

• lingon82
    Plummis83 skrev 2009-05-27 18:02:59 följande:
    Jag känner igen detta då en vän inte ens kunde säga att de inte kommer!Först var det att hon visste pga butiken (har egen blomsterbutikk rätt nyöppnad å bara 1 tjej anställd som jobbar några timmar) och det accepterade jag! Gav henne längre tid till att svara, OSA var satt till 18 maj, hon fick fram till 1 juni på sig att kolla upp det med butiken! Dagen efter att hon fick längre tid på sig att lämna besked så fick jag ett mail att hon skulle försöka fixa med butiken men att hon inte visste om de ens var i Sverige då om det var pissväder! Då fick jag nog och skrev tillbaka att då tolkar jag det som att de inte kommer och stryker de från listan! Det mailet har hon inte ens svarat på!!Förstår TS, men det är bara att släppa det och se fram emot alla de vännerna som kommer och ha en trevlig och härlig dag! Jag tänker såhär att det är hon som missar något!
    Men vad dåligt! Visst att man som egenföretagare måste kolla både en och två gånger om man kan få ledigt men att i nästa andetag säga att man kan åka utomlands är ju lite fräckt. Bättre att vara ärlig då och säga från början "nej tack, är det så att jag är ledig så kommer vi att försöka åka iväg för lite avkoppling". Det hade i alla fall jag köpt.

Tyvärr är det många gäster som både vill ha kakan och äta den. Ett par som är bjudna till vårt bröllop blir förmodligen föräldrar veckan innan, om allt går som det ska. Där tycker jag det är helt ok att lämna öppet. De vill ju absolut inte ta med en helt nykläckt bebis till ett bröllop med 70 pers och den blivande mamman kanske inte ens orkar komma om hon är höggravid. Vi har sagt att det är helt ok att lämna besked dagen innan, eftersom det funkar med vår catering. I andra fall tycker jag att man bestämmer sig när man får en inbjudan. Ja eller nej, helt enkelt.
  • novia72

En av min mans bästa vänner gifter sig i augusti....de bor 4 timmar ifrån oss, de vill ha barnfritt bröllop & vi kommer att ha en bebis på ca 1,5-2månader...

vi fick inbjudan för ca 2 veckor sen o vi vill inte ens prata om inbjudan med varandra...Vi kommer att behöva säga nej...TROTS att jag vet att vi båda skulle vilja dit!!

döm inte din vän för ett nej... du vet inte varför? Det kan vara allt från att personen redan nu vet att han inte har råd med present- hans nya flickvän inte blev bjuden- has mormor från USA kommer på Sverige besök...ja, you name it!!! Var lycklig över din dag!

• MimmiMama

det kanske är så att vännen/släktingen är grymt ledsen över att han/hon inte kan komma/får ledigt m m
    Om en nära vän till mig gifte sig och jag inte fick ledigt så skulle jag vara hemskt besviken för min egen del som inte kan dela dagen med min vän men skulle också känna mig dum/taskig eller vad man ska kalla det, skulle också dra mig för att säga det för jag skulle inte vilja göra min vän ledsen...
    så det är inte bara brudparet som tycker att det är trist...
    gästerna har också känslor

• Bobou

Det var tanken

passionsblomman skrev 2009-05-27 17:59:05 följande:
    Det här var väldigt roligt skrivet, fast det innehöll en massa allvar!
  • passionsblomman

Det var en bra tanke!

Och jag är full av andra exempel där man kanske inte har lust att stå till svars för att man tackar nej.

Det finns mycket man helst håller för sig själv. Och som folk i själva verket VILL att man ska hålla för sig själv.

Fråga inte om ni inte orkar höra det sanna svaret. UTAN att döma.

Det är också skillnad på att bli ledsen FÖR att någon uteblir, och att bli ledsen PÅ den som uteblir.

Det ena visar att man hade uppskattat dennes närvaro för att den berikar ens liv. Det andra visar mer att allt utgår från ens eget perspektiv.

Bobou skrev 2009-05-27 19:14:21 följande:
    Det var tanken
  • MissCurly
    novia72 skrev 2009-05-27 18:25:13 följande:
    En av min mans bästa vänner gifter sig i augusti....de bor 4 timmar ifrån oss, de vill ha barnfritt bröllop & vi kommer att ha en bebis på ca 1,5-2månader...vi fick inbjudan för ca 2 veckor sen o vi vill inte ens prata om inbjudan med varandra...Vi kommer att behöva säga nej...TROTS att jag vet att vi båda skulle vilja dit!!döm inte din vän för ett nej... du vet inte varför? Det kan vara allt från att personen redan nu vet att han inte har råd med present- hans nya flickvän inte blev bjuden- has mormor från USA kommer på Sverige besök...ja, you name it!!! Var lycklig över din dag!
    barnfritt räknas inte alltid in till nyfödda, har ni pratat med dom om det?
    En kompis till mig skulle på barnfritt bröllop och 3 månader innan hade hon fått barn och det gällde inte henne eftersom hon ammade så fick hon ta med, det gällde de som hade lite större barn....

• Snäckan4
    passionsblomman skrev 2009-05-27 19:22:25 följande:
    Det är också skillnad på att bli ledsen FÖR att någon uteblir, och att bli ledsen PÅ den som uteblir.Det ena visar att man hade uppskattat dennes närvaro för att den berikar ens liv. Det andra visar mer att allt utgår från ens eget perspektiv.
    Oj vad bra skrivet!
  • Äntligenfru
    novia72 skrev 2009-05-27 18:25:13 följande:
    En av min mans bästa vänner gifter sig i augusti....de bor 4 timmar ifrån oss, de vill ha barnfritt bröllop & vi kommer att ha en bebis på ca 1,5-2månader...vi fick inbjudan för ca 2 veckor sen o vi vill inte ens prata om inbjudan med varandra...Vi kommer att behöva säga nej...TROTS att jag vet att vi båda skulle vilja dit!!döm inte din vän för ett nej... du vet inte varför? Det kan vara allt från att personen redan nu vet att han inte har råd med present- hans nya flickvän inte blev bjuden- has mormor från USA kommer på Sverige besök...ja, you name it!!! Var lycklig över din dag!
    Barnfritt brukar inte betyda bebis-fritt! De allra flesta bröllop jag varit på - och hört talas om - har tyckt att det är helt ok med små bebisar (typ under 6 mån), som fortfarande ammas eller helt enkelt är för små för att lämna bort... Så kolla med din mans vänner om det är ok att ta med bebis!
  • novia72
    MissCurly skrev 2009-05-27 19:25:05 följande:
    barnfritt räknas inte alltid in till nyfödda, har ni pratat med dom om det?En kompis till mig skulle på barnfritt bröllop och 3 månader innan hade hon fått barn och det gällde inte henne eftersom hon ammade så fick hon ta med, det gällde de som hade lite större barn....
    OT!!!!

Tack Miss C & äntligenfru, vi har nog inte tänkt på det sättet... Vi får nog ta & fråga helt enkelt!!!
Svar på tråden Ledsen när vän tackar nej