Plummis83 skrev 2009-05-27 18:02:59 följande:
Jag känner igen detta då en vän inte ens kunde säga att de inte kommer!Först var det att hon visste pga butiken (har egen blomsterbutikk rätt nyöppnad å bara 1 tjej anställd som jobbar några timmar) och det accepterade jag! Gav henne längre tid till att svara, OSA var satt till 18 maj, hon fick fram till 1 juni på sig att kolla upp det med butiken! Dagen efter att hon fick längre tid på sig att lämna besked så fick jag ett mail att hon skulle försöka fixa med butiken men att hon inte visste om de ens var i Sverige då om det var pissväder! Då fick jag nog och skrev tillbaka att då tolkar jag det som att de inte kommer och stryker de från listan! Det mailet har hon inte ens svarat på!!Förstår TS, men det är bara att släppa det och se fram emot alla de vännerna som kommer och ha en trevlig och härlig dag! Jag tänker såhär att det är hon som missar något!
Men vad dåligt! Visst att man som egenföretagare måste kolla både en och två gånger om man kan få ledigt men att i nästa andetag säga att man kan åka utomlands är ju lite fräckt. Bättre att vara ärlig då och säga från början "nej tack, är det så att jag är ledig så kommer vi att försöka åka iväg för lite avkoppling". Det hade i alla fall jag köpt.
Tyvärr är det många gäster som både vill ha kakan och äta den. Ett par som är bjudna till vårt bröllop blir förmodligen föräldrar veckan innan, om allt går som det ska. Där tycker jag det är helt ok att lämna öppet. De vill ju absolut inte ta med en helt nykläckt bebis till ett bröllop med 70 pers och den blivande mamman kanske inte ens orkar komma om hon är höggravid. Vi har sagt att det är helt ok att lämna besked dagen innan, eftersom det funkar med vår catering. I andra fall tycker jag att man bestämmer sig när man får en inbjudan. Ja eller nej, helt enkelt.