Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Ledsen när vän tackar nej

Det här var väldigt roligt skrivet, fast det innehöll en massa allvar!

Bobou skrev 2009-05-27 16:55:59 följande:
    Det är dumt att komma med svepskäl om varför man inte kan gå på ett bröllop, för det lyser ofta igenom. Jag kan förstå varför, eftersom många brudar på BT inte godtar att bästa kompisen tackar nej utan en förklaring. Däremot betyder det inte att den verkliga anledningen är brist på intresse! Det finns tusen anledningar till att man inte vill gå på ett bröllop, som man inte kan berätta om.Man kanske inte har råd, trots att man har en okej inkomst, därför att man har skuldsanering eller är fast i ett beroende.Man kanske har haft sex med brudens bror och inte står ut med att träffa denne.Man kanske har en dold diagnos som man skäms att tala om.Man kanske måste ta hand om en släkting just den helgen, av någon anledning man inte vill tala om.Man kanske kommer att sitta av ett kortare fängelsestraff just då.Man kanske har en pinsam operation planerad....osv.Låter det osannolikt? Det är nog vanligare än du tror. Därför är det också mot all vett och etikett att fråga någon vad denne har för skäl till sin frånvaro.
  • passionsblomman

Det var en bra tanke!

Och jag är full av andra exempel där man kanske inte har lust att stå till svars för att man tackar nej.

Det finns mycket man helst håller för sig själv. Och som folk i själva verket VILL att man ska hålla för sig själv.

Fråga inte om ni inte orkar höra det sanna svaret. UTAN att döma.

Det är också skillnad på att bli ledsen FÖR att någon uteblir, och att bli ledsen PÅ den som uteblir.

Det ena visar att man hade uppskattat dennes närvaro för att den berikar ens liv. Det andra visar mer att allt utgår från ens eget perspektiv.

Bobou skrev 2009-05-27 19:14:21 följande:
    Det var tanken
  • passionsblomman

HELT klart ett stort minus med att överraska!

Kan ni inte berätta för BARA dem då?

MissCurly skrev 2009-05-27 22:20:32 följande:
    jag har vänner som inte kommer på vår fest för de har andra middagsplaner.... hade jag berättat att det var ett bröllop hade de kommit men då förstör jag hela överaskningen eftersom ingen vet att vi ska gifta oss ..... ibland är det inte kul att ha hemlisar....
Svar på tråden Ledsen när vän tackar nej