Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

Livförsäkring som sambo/fölovade?

En vän till mig råkade ut för det otänkbara. Efter ett stort bråk med sin fästman så ville hon ta en paus, han var tyvärr berusad och hade tillgång till ett gevär så han gick hem till hennes föräldrar och sköt sig själv utanför deras port där hon befann sig.
    Det har varit stormigt efter hans död, bilen stod på honom, hon har ingen arvsrätt vad jag förstått så hans föräldrar (som sjukt nog beskyllde henne för sonens dåd) tog allt, till och med alla hans kläder. Min vän var knäckt och kunde inte jobba. Men som de flesta vet så gör det nya hårda systemet det omöjligt att sjukskriva sig vid liknande händelser.
    Nu visade det säg att han hade en livförsäkring och det handlade om en större summa pengar som skulle betalas ut.
    Vet inte hur det gick till men efter mycket bråk gick pengarna till henne (de hade varit sambo i 1-2 år)
    Och de här pengarna räddade nog mycket för henne, hon kan vara ledig och ändå överleva etc.

Men hur fungerar det rent lagligt om jag skulle skaffa en livförsäkring och gå bort innan jag och M gifter oss. Har hon någon rätt till pengarna? Om inte kan man då göra ett testamente och genom det säkerställa att hon får pengarna?

Tänker eftersom det i vår lilla familj är jag som jobbar (hon söker jobb men det ser inte så ljust ut) och skulle jag gå bort så är det ju klart hon skulle överleva eftersom hon har en fantastisk familj men det känns ändå som att det skulle rädda hennes självständighet?

Hur tänker i andra?

• Svar på tråden Livförsäkring som sambo/fölovade?
  • JustMeAndMyLove

aha, okej
    Konstigt ändå att det tog sån tid och blev sånt bråk för dem?
    Funderar på att kolla upp vad det skulle kosta med en livförsäkring. Vet inte alls hur det fungerar

MV85 skrev 2009-05-28 19:02:40 följande:
    När det gäller försäkringar väljer man vem som ska vara förmånstagare, alltså få ut pengarna.M2b har en sådan och har satt mitt namn på den vilket gör att ingen annan kan begära att få ut pengarna.
  • JustMeAndMyLove

Ja det är det jag suttit och tänkt på med. Men mina sjukdommar är inte färdigutredda ännu.. Kan ju ta år innan jag får veta vad som faktiskt är fel.
    Men jag lider inte av något som är dödligt eller som gör att jag lättare dör, vilket ju borde spela in. Hjärtfelet kan också vara rent neurologiskt och inte alls ett hjärtfel. Och de testar jag tagit visar på att ag har ett ovanigt tåligt hjärta, krävdes elchocker i 40 minuter samt adrenalin innan det rusade på ett farligt sätt, så där har jag ju på papper att hjärtat är friskt.
    Sen varför jag svimmar och är yr ibland vet man ännu inte.
    Det verkar som om jag får vänta med det här ills jag kommer hem från Norge och kan boka en tid hos länsförsäkringar (har alla andra försäkringar hos dem)

MV85 skrev 2009-05-28 19:05:21 följande:
    Livförsäkring är svindyrt om man är sjuk (har för mig du är det?) då det är högre risk att de ska behöva betala ut den då...
  • JustMeAndMyLove

Man kan alltså ha flera förmånstagare? Det viste jag inte.

brud27juni skrev 2009-05-28 19:07:56 följande:
    Vi har båda livförsäkringar och olycksfallsförsäkringar som går till varandra. Han har även satt av en del till sina föräldrar och jag likaså . Får vi barn kommer den tillfalla det ist.
  • JustMeAndMyLove

svårt det där. Jag har ju inte fått sjukskriva mig helt enkelt, kanske det gör en skillnad?
    jag har ju varit sjukskriven i skolan men det är ju inte samma sak.
    Som sagt jag får helt enkelt åka dit och prata med dem för att få höra vad som gäller!

passionsblomman skrev 2009-05-28 19:32:58 följande:
    Jag var sjukskriven för depression och post traumatsk stress när vi skulle teckna livförsäkringar. Det fick jag inte. Det räckte att jag var sjukskriven öht och det var för snart 10 år sedan, och reglerna har knappast blivit snällare gisar jag.
  • JustMeAndMyLove

Ja men bätre snet än aldrig!
    Har ju gått igenom en period nu sm vart ett ekonomiskt hel**te och skulle verkligen inte vilja att M skulle behöva gå igenom det igen OMdet skulle hända nått. Reser ju mycket med bil.. Sist jag kte hem från NOrge så höll jag på att krocka med en idiot som skulle köra om i en bilkö i en kurva där jag kom åkandes. Tack och lov så hade jag fått en skum känsla innan och sänkt farten till 80. (sjette sinne eller skydsängel kanske) det var så pass nära att vi båda fick tvärnita och stod still ca 4-5 meter från varrandra mitt på 90 vägen!
    Fick sån chock att jag bara satt kvar en lång stund medan han gasa iväg därifrån. Fick stanna på närmaste parkeringsficka för jag bara skaka!
    Det är så sjukt lätt hänt och det går så fort....

passionsblomman skrev 2009-05-28 19:47:19 följande:
    Ja, det är nog det bästa.Frresten så borde verkligen jag få ändan ur vagnen och fixa en nu, för det är ju länge sedan de sa nej nu...
  • JustMeAndMyLove

Ja precis min tanke. Nu har vi inga barn än men förhoppningsvis i framtiden :)
    Annars skulle det kännas bra att dela upp det mellan min sambo och min mamma. När min syster förlora sin son så insåg man hur ofattbart svårt det var att gå vidare. Jag kan inte tänka mig hur det skulle vara att förlora ett barn...

brud27juni skrev 2009-05-28 21:46:35 följande:
    Ja om man vill kan man självklart göra så Kolla upp det med försäkrings bolaget ni har. Känns tryggt för mig att kunna välja och att får vi barn så går allt till deras uppväxt.
  • JustMeAndMyLove

Kommer väl aldrig få en försäkring jag då.. jag är inte sjuk på ett sätt som skulle kunna vara fatalt, det är mest psykiskt och neuroligskt.

Chansen är då att kunna lämna in läkarutlåtandet efter att ha testat hjärtats stresstålighet. Mitt hjärta tål ovanligt mycket.

Men idag är jag aldeles för less och irriterad för att orka tänka på sånt...
    Jag lyckas inte med nått i mitt liv och förvänatr mig inte att kunna skaffa en livförsäkring heller.
    *suck*

mittid skrev 2009-06-15 17:18:52 följande:
    P.S. För att teckna en privat livförsäkring (utanför arbetsgivarens och den fackliga) så krävs redovisning av de senaste fem årens hälsa, allt inkluderat, varje besök i vård av alla slag även kiropraktor och liknande, även den egna misstanken om hälsoproblem, alla smärttillstånd och även även ev. mediciner.
  • JustMeAndMyLove

Okej, tack för infot :)

Bride in the city skrev 2009-06-16 16:08:49 följande:

Flodis Hjärtat skrev 2009-06-15 16:33:38 följande:
    Ett tillägg gällande korsvisa försäkringar när man är gift och det är så att endera parten har barn sedan tidigare, s k särkullbarn; här måste man komplettera med äktenskapsförord där utfallande belopp från livförsäkringen görs till ägarens enskilda egendom. Annars ingår utfallande belopp i giftorättsgodset, dvs det ska bodelas. Korsvis betyder förresten att vardfera parten äger en försäkring tecknat på den andre partens liv. Alltså; A tecknar på B:s liv, B dör. Beloppet som tillfaller A ingåer i bodelningen. Man bodelar alltså även om en parten dör. Förenklat kan man säga att man delar upp all egendom i två lika stora delar (med undantag för enskild egedom och med undantag för kortare äktenskap, vanligtvis under 5 år, dock kan sambotid räknas in). Detta betyder att om den som avlider hade ett barn sedan tidigare så går halva boet till detta barn. Den efterlevande makan/maken får inget arv, endast sin andel vid bodelning. Det räcker här inte att skriva testamente, man kan endast beskära barnets arv med 50%. Slutsats; finns det särkullbarn och önskar man att den efterlevande ska få ut hela livförsäkringsbeloppet gäller äktenskapsförord där försäkringen görs till enskild egendom.
  • JustMeAndMyLove

Tack för ditt vänliga inlägg :)

I mitten av augusti åker jag hem till Sverige igen så då ska jag ta och ringa runt och se om det finns någon som är villig att ge mig en försäkring!

Känner mig så jäkla mycket friskare, starkare, piggare nu efter de här månaderna av jobb. Gör inget annat än jobbar, tränar och äter och det behövs verkligen.
    Ska bli skönt att komma hem och återuppta de läkarundersökningar jag inte orkat göra tidigare.

:D

Pärlan2009 skrev 2009-06-26 15:19:20 följande:
    Du har lyckats med massor i ditt liv! Jag läser dina inlägg med stor behållning och tycker mig se en vänlig, engagerad och omtänksam person!Förhoppningsvis kan du hitta ngt försäkringsbolag som kan erbjuda dig ngn form av skydd. Var inte rädd för att ringa runt och helt enkelt beskriva din situation. Förhoppningsvis så har du en underbart solig helg som väntar på dig!
  • JustMeAndMyLove

Det farliga med det är att de kan då komma efteråt och påstå att nej, nej, du får inte ut ett öre för ni är inte frisk pga bla bla bla.
    Känner en som råkade ut för det av nån helt befängd anledning som att han hade haft nån sjukdom som liten som kunde leda till vad det nu var han dog av. Läkarna sa att det var en på miljonen att det kunde göra det men det räckte för att de skulle vägra betala ut nått till hans fru :(

Wiggy skrev 2009-08-01 10:36:51 följande:
    Vet inte om försäkringen heter just livförsäkring, men den vi tecknade på Länsförsäkringar är något slags trygghetsförsäkring/livförsäkring som ger utlösning (?!?!) :D om någon av oss skulle lägga näsan i vädret. Det enda vi behövde göra var att fylla i en blankett där vi försäkrade att vi är friska. En del bolag kräver ju ett läkarintyg.
Svar på tråden Livförsäkring som sambo/fölovade?