• JustMeAndMyLove

Livförsäkring som sambo/fölovade?

En vän till mig råkade ut för det otänkbara. Efter ett stort bråk med sin fästman så ville hon ta en paus, han var tyvärr berusad och hade tillgång till ett gevär så han gick hem till hennes föräldrar och sköt sig själv utanför deras port där hon befann sig.
    Det har varit stormigt efter hans död, bilen stod på honom, hon har ingen arvsrätt vad jag förstått så hans föräldrar (som sjukt nog beskyllde henne för sonens dåd) tog allt, till och med alla hans kläder. Min vän var knäckt och kunde inte jobba. Men som de flesta vet så gör det nya hårda systemet det omöjligt att sjukskriva sig vid liknande händelser.
    Nu visade det säg att han hade en livförsäkring och det handlade om en större summa pengar som skulle betalas ut.
    Vet inte hur det gick till men efter mycket bråk gick pengarna till henne (de hade varit sambo i 1-2 år)
    Och de här pengarna räddade nog mycket för henne, hon kan vara ledig och ändå överleva etc.

Men hur fungerar det rent lagligt om jag skulle skaffa en livförsäkring och gå bort innan jag och M gifter oss. Har hon någon rätt till pengarna? Om inte kan man då göra ett testamente och genom det säkerställa att hon får pengarna?

Tänker eftersom det i vår lilla familj är jag som jobbar (hon söker jobb men det ser inte så ljust ut) och skulle jag gå bort så är det ju klart hon skulle överleva eftersom hon har en fantastisk familj men det känns ändå som att det skulle rädda hennes självständighet?

Hur tänker i andra?

• Svar på tråden Livförsäkring som sambo/fölovade?
  • MV85

När det gäller försäkringar väljer man vem som ska vara förmånstagare, alltså få ut pengarna.
    M2b har en sådan och har satt mitt namn på den vilket gör att ingen annan kan begära att få ut pengarna.

• JustMeAndMyLove

aha, okej
    Konstigt ändå att det tog sån tid och blev sånt bråk för dem?
    Funderar på att kolla upp vad det skulle kosta med en livförsäkring. Vet inte alls hur det fungerar

MV85 skrev 2009-05-28 19:02:40 följande:
    När det gäller försäkringar väljer man vem som ska vara förmånstagare, alltså få ut pengarna.M2b har en sådan och har satt mitt namn på den vilket gör att ingen annan kan begära att få ut pengarna.
  • MV85

Livförsäkring är svindyrt om man är sjuk (har för mig du är det?) då det är högre risk att de ska behöva betala ut den då...

• MV85

Varför det blev sådant bråk vet jag inte dock.. Kan varit att det inte stod din väns namn på utan enbart sambo ikryssat eller för att förmånstagare inte var valt på den kanske... hmmm vet inte det juridiska så sett, bara vad de sa på banken när R skrev sitt.

• brud27juni

Vi har båda livförsäkringar och olycksfallsförsäkringar som går till varandra. Han har även satt av en del till sina föräldrar och jag likaså . Får vi barn kommer den tillfalla det ist.

• JustMeAndMyLove

Ja det är det jag suttit och tänkt på med. Men mina sjukdommar är inte färdigutredda ännu.. Kan ju ta år innan jag får veta vad som faktiskt är fel.
    Men jag lider inte av något som är dödligt eller som gör att jag lättare dör, vilket ju borde spela in. Hjärtfelet kan också vara rent neurologiskt och inte alls ett hjärtfel. Och de testar jag tagit visar på att ag har ett ovanigt tåligt hjärta, krävdes elchocker i 40 minuter samt adrenalin innan det rusade på ett farligt sätt, så där har jag ju på papper att hjärtat är friskt.
    Sen varför jag svimmar och är yr ibland vet man ännu inte.
    Det verkar som om jag får vänta med det här ills jag kommer hem från Norge och kan boka en tid hos länsförsäkringar (har alla andra försäkringar hos dem)

MV85 skrev 2009-05-28 19:05:21 följande:
    Livförsäkring är svindyrt om man är sjuk (har för mig du är det?) då det är högre risk att de ska behöva betala ut den då...
  • JustMeAndMyLove

Man kan alltså ha flera förmånstagare? Det viste jag inte.

brud27juni skrev 2009-05-28 19:07:56 följande:
    Vi har båda livförsäkringar och olycksfallsförsäkringar som går till varandra. Han har även satt av en del till sina föräldrar och jag likaså . Får vi barn kommer den tillfalla det ist.
  • passionsblomman

Jag var sjukskriven för depression och post traumatsk stress när vi skulle teckna livförsäkringar. Det fick jag inte. Det räckte att jag var sjukskriven öht och det var för snart 10 år sedan, och reglerna har knappast blivit snällare gisar jag.

• JustMeAndMyLove

svårt det där. Jag har ju inte fått sjukskriva mig helt enkelt, kanske det gör en skillnad?
    jag har ju varit sjukskriven i skolan men det är ju inte samma sak.
    Som sagt jag får helt enkelt åka dit och prata med dem för att få höra vad som gäller!

passionsblomman skrev 2009-05-28 19:32:58 följande:
    Jag var sjukskriven för depression och post traumatsk stress när vi skulle teckna livförsäkringar. Det fick jag inte. Det räckte att jag var sjukskriven öht och det var för snart 10 år sedan, och reglerna har knappast blivit snällare gisar jag.
  • passionsblomman

Ja, det är nog det bästa.

Frresten så borde verkligen jag få ändan ur vagnen och fixa en nu, för det är ju länge sedan de sa nej nu...

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-28 19:35:13 följande:
    svårt det där. Jag har ju inte fått sjukskriva mig helt enkelt, kanske det gör en skillnad?jag har ju varit sjukskriven i skolan men det är ju inte samma sak. Som sagt jag får helt enkelt åka dit och prata med dem för att få höra vad som gäller!
Svar på tråden Livförsäkring som sambo/fölovade?