Livförsäkring som sambo/fölovade?
En vän till mig råkade ut för det otänkbara. Efter ett stort bråk med sin fästman så ville hon ta en paus, han var tyvärr berusad och hade tillgång till ett gevär så han gick hem till hennes föräldrar och sköt sig själv utanför deras port där hon befann sig.
Det har varit stormigt efter hans död, bilen stod på honom, hon har ingen arvsrätt vad jag förstått så hans föräldrar (som sjukt nog beskyllde henne för sonens dåd) tog allt, till och med alla hans kläder. Min vän var knäckt och kunde inte jobba. Men som de flesta vet så gör det nya hårda systemet det omöjligt att sjukskriva sig vid liknande händelser.
Nu visade det säg att han hade en livförsäkring och det handlade om en större summa pengar som skulle betalas ut.
Vet inte hur det gick till men efter mycket bråk gick pengarna till henne (de hade varit sambo i 1-2 år)
Och de här pengarna räddade nog mycket för henne, hon kan vara ledig och ändå överleva etc.
Men hur fungerar det rent lagligt om jag skulle skaffa en livförsäkring och gå bort innan jag och M gifter oss. Har hon någon rätt till pengarna? Om inte kan man då göra ett testamente och genom det säkerställa att hon får pengarna?
Tänker eftersom det i vår lilla familj är jag som jobbar (hon söker jobb men det ser inte så ljust ut) och skulle jag gå bort så är det ju klart hon skulle överleva eftersom hon har en fantastisk familj men det känns ändå som att det skulle rädda hennes självständighet?
Hur tänker i andra?