• JustMeAndMyLove

Livförsäkring som sambo/fölovade?

En vän till mig råkade ut för det otänkbara. Efter ett stort bråk med sin fästman så ville hon ta en paus, han var tyvärr berusad och hade tillgång till ett gevär så han gick hem till hennes föräldrar och sköt sig själv utanför deras port där hon befann sig.
    Det har varit stormigt efter hans död, bilen stod på honom, hon har ingen arvsrätt vad jag förstått så hans föräldrar (som sjukt nog beskyllde henne för sonens dåd) tog allt, till och med alla hans kläder. Min vän var knäckt och kunde inte jobba. Men som de flesta vet så gör det nya hårda systemet det omöjligt att sjukskriva sig vid liknande händelser.
    Nu visade det säg att han hade en livförsäkring och det handlade om en större summa pengar som skulle betalas ut.
    Vet inte hur det gick till men efter mycket bråk gick pengarna till henne (de hade varit sambo i 1-2 år)
    Och de här pengarna räddade nog mycket för henne, hon kan vara ledig och ändå överleva etc.

Men hur fungerar det rent lagligt om jag skulle skaffa en livförsäkring och gå bort innan jag och M gifter oss. Har hon någon rätt till pengarna? Om inte kan man då göra ett testamente och genom det säkerställa att hon får pengarna?

Tänker eftersom det i vår lilla familj är jag som jobbar (hon söker jobb men det ser inte så ljust ut) och skulle jag gå bort så är det ju klart hon skulle överleva eftersom hon har en fantastisk familj men det känns ändå som att det skulle rädda hennes självständighet?

Hur tänker i andra?

• Svar på tråden Livförsäkring som sambo/fölovade?
  • Bride in the city
    mittid skrev 2009-06-16 17:27:23 följande:
    Det finns ett aber med låneskydd om det finns särkullbarn. Det ökar på delen som tillfaller särkullbarnets arv, vilket gör att den andra parten i äktenskapet får mindre kvar i bodelningen än om låneskydd inte hade funnits. Gäller alltså bara om det finns särkullbarn på den avlidnes sida. Det är tyvärr inte så vanligt att man känner till detta fenomen, man tror att det är tvärtom om... I familjer utan särkullbarn får man en bättre situation med låneskydd i händelse av att en avlider!Flodis Hjärtat skrev 2009-06-15 16:33:38 följande:
    Bra att du påpekade detta! Och här är en kortare artikel där frågan berörs.

www.expressen.se/levabo/1.1164115/sa-klarar-du-bolanet-om-partnern-gar-bort
  • Wiggy

Det behövdes inte för mig och min sambo...

mittid skrev 2009-06-15 17:18:52 följande:
    P.S. För att teckna en privat livförsäkring (utanför arbetsgivarens och den fackliga) så krävs redovisning av de senaste fem årens hälsa, allt inkluderat, varje besök i vård av alla slag även kiropraktor och liknande, även den egna misstanken om hälsoproblem, alla smärttillstånd och även även ev. mediciner.
  • SnartFruLS
    MV85 skrev 2009-05-28 19:02:40 följande:
    När det gäller försäkringar väljer man vem som ska vara förmånstagare, alltså få ut pengarna.M2b har en sådan och har satt mitt namn på den vilket gör att ingen annan kan begära att få ut pengarna.
    AAtt man väljer låter rätt, tror min sambos lillebror, som ahr det gott ställt, hade gjort våra o deras systersbarn som förmånstagare
  • Sesamy

Jag frågade min sambo om vi skulle skaffa.

Han tyckte att han inte ville ha några pengar om jag dog.

Tillsist fick jag honom att gå med på att vi ska göra det i framtiden när vi båda jobbar allafall.

Alltid nått. =P

• 090827

När det gäller särkullbarn så vet jag att när min pappa dog så stog försäkringen på hans fru och sedan så hade hon rätt att få ut sin giftorätt innan jag dvs särkullebarnet hade tillgång till ngt, tyvärr så hade miin pappa ej så mkt tillgångar så jag hade inte ens rätt till en knappnål efter min pappa, hade vi båda stått med på försäkringen ås hade jag åtminstone haft rätt till det. Så viktigt om man har egna barn att man ser till at nämna dom i testament eller försäkring, iofs så kanske reglerna har ändrats sedan min pappa gick bort.

• Pärlan2009

Du har lyckats med massor i ditt liv! Jag läser dina inlägg med stor behållning och tycker mig se en vänlig, engagerad och omtänksam person!

Förhoppningsvis kan du hitta ngt försäkringsbolag som kan erbjuda dig ngn form av skydd. Var inte rädd för att ringa runt och helt enkelt beskriva din situation.

Förhoppningsvis så har du en underbart solig helg som väntar på dig!

JustMeAndMyLove skrev 2009-06-16 15:47:56 följande:
    Kommer väl aldrig få en försäkring jag då.. jag är inte sjuk på ett sätt som skulle kunna vara fatalt, det är mest psykiskt och neuroligskt.Chansen är då att kunna lämna in läkarutlåtandet efter att ha testat hjärtats stresstålighet. Mitt hjärta tål ovanligt mycket. Men idag är jag aldeles för less och irriterad för att orka tänka på sånt... Jag lyckas inte med nått i mitt liv och förvänatr mig inte att kunna skaffa en livförsäkring heller. *suck*
  • JustMeAndMyLove

Tack för ditt vänliga inlägg :)

I mitten av augusti åker jag hem till Sverige igen så då ska jag ta och ringa runt och se om det finns någon som är villig att ge mig en försäkring!

Känner mig så jäkla mycket friskare, starkare, piggare nu efter de här månaderna av jobb. Gör inget annat än jobbar, tränar och äter och det behövs verkligen.
    Ska bli skönt att komma hem och återuppta de läkarundersökningar jag inte orkat göra tidigare.

:D

Pärlan2009 skrev 2009-06-26 15:19:20 följande:
    Du har lyckats med massor i ditt liv! Jag läser dina inlägg med stor behållning och tycker mig se en vänlig, engagerad och omtänksam person!Förhoppningsvis kan du hitta ngt försäkringsbolag som kan erbjuda dig ngn form av skydd. Var inte rädd för att ringa runt och helt enkelt beskriva din situation. Förhoppningsvis så har du en underbart solig helg som väntar på dig!
  • mittid

Va bra!!! Vart fick ni livförsäkring utan hälsodeklaration?
    Det finns säkert flera här som skulle bli glada över att få veta??

Wiggy skrev 2009-06-25 15:26:21 följande:
    Det behövdes inte för mig och min sambo...
  • Pärlan2009

Du påminner mig om att jag måste komma igång med träningen igen. Jag vill också känna mig starkare!!

JustMeAndMyLove skrev 2009-06-27 17:30:26 följande:
    Tack för ditt vänliga inlägg :)I mitten av augusti åker jag hem till Sverige igen så då ska jag ta och ringa runt och se om det finns någon som är villig att ge mig en försäkring!Känner mig så jäkla mycket friskare, starkare, piggare nu efter de här månaderna av jobb. Gör inget annat än jobbar, tränar och äter och det behövs verkligen.Ska bli skönt att komma hem och återuppta de läkarundersökningar jag inte orkat göra tidigare. :D
  • Ciccci

Vi har livsförsäkrning på varann, alltså jag & min sambo..

• Burre Präst

Apropå särkullbarn så kom vår jurist med en bra idé som vi skrivit in i testamentet.

Jag har barn från ett tidigare äktenskap och om jag dör före min fru så får mina barn välja på att antingen få ut sitt arv omedelbart och då får de enbart laglotten, dvs 50% av min kvarlåtenskap. och resten går till min fru med full äganderätt, vilket innebär att det är hennes arvingar som vid hennes död ärver även de 50% hon ärvt av mig.

Om de å andra sidan väljer att inte få ut sitt arv förrän efter min frus död så ärver de då hela min del av kvarlåtenskapen.

På det sättet har de en morot att inte kräva ut sin arvslott omedelbart.

• Wiggy
    mittid skrev 2009-06-27 20:14:36 följande:
    Va bra!!! Vart fick ni livförsäkring utan hälsodeklaration?Det finns säkert flera här som skulle bli glada över att få veta??
    Vet inte om försäkringen heter just livförsäkring, men den vi tecknade på Länsförsäkringar är något slags trygghetsförsäkring/livförsäkring som ger utlösning (?!?!) :D om någon av oss skulle lägga näsan i vädret. Det enda vi behövde göra var att fylla i en blankett där vi försäkrade att vi är friska. En del bolag kräver ju ett läkarintyg.
  • JustMeAndMyLove

Det farliga med det är att de kan då komma efteråt och påstå att nej, nej, du får inte ut ett öre för ni är inte frisk pga bla bla bla.
    Känner en som råkade ut för det av nån helt befängd anledning som att han hade haft nån sjukdom som liten som kunde leda till vad det nu var han dog av. Läkarna sa att det var en på miljonen att det kunde göra det men det räckte för att de skulle vägra betala ut nått till hans fru :(

Wiggy skrev 2009-08-01 10:36:51 följande:
    Vet inte om försäkringen heter just livförsäkring, men den vi tecknade på Länsförsäkringar är något slags trygghetsförsäkring/livförsäkring som ger utlösning (?!?!) :D om någon av oss skulle lägga näsan i vädret. Det enda vi behövde göra var att fylla i en blankett där vi försäkrade att vi är friska. En del bolag kräver ju ett läkarintyg.
  • allehanda
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-01 12:51:36 följande:
    Det farliga med det är att de kan då komma efteråt och påstå att nej, nej, du får inte ut ett öre för ni är inte frisk pga bla bla bla.Känner en som råkade ut för det av nån helt befängd anledning som att han hade haft nån sjukdom som liten som kunde leda till vad det nu var han dog av. Läkarna sa att det var en på miljonen att det kunde göra det men det räckte för att de skulle vägra betala ut nått till hans fru :(
    Det är därför som man läser det finstilta innan man skriver på. Det är säkert en bra försäkring som Wiggy tecknat(det finns faktiskt även hos Folksam både med barnf och vuxenf). Finns inget försäkringsbolag som inte måste ifrågasätta varför de skall betal ut en försäkring men de följer reglerna som man skrivit under. Ibland har bolagen olika driver och då kommer chansen.
Svar på tråden Livförsäkring som sambo/fölovade?